Misschien dat sommigen van jullie met enige kennis van de Britse automedia je hem nog kunnen herinneren: journalist en enthousiast baarddrager L.J.K. Setright. Al lang voordat iemand ooit een tv-programma had gemaakt over de ‘koets zonder paarden’ was hij een in Engeland wereldberoemd schrijver over auto’s.
Zijn artikelen waren enorm ingewikkeld en hij hield er nogal controversiële meningen op na. Zo propageerde hij bijzonder hard rijden op de openbare weg en prefereerde hij automatische versnellingsbakken toen die nog meestal pure bagger waren.
Setright had gelijk
Maar hij werd in brede kring beschouwd als iemand met een brede smaak die hij met inzicht en kennis wist te onderbouwen. Daarom vonden mensen als ik het verbijsterend dat hij een zwak had voor Honda’s. De meesten vonden dat Honda eigenlijk vrij saaie auto’s maakte voor gepensioneerden in buitenwijken.
En er was dus een nogal extravagant ogende Engelsman voor nodig om een beginneling als ik wijzer te maken over dit Japanse bedrijf dat geobsedeerd leek te zijn om alles vele malen ingewikkelder te maken dan strikt noodzakelijk.
‘Alleen Honda zou ervoor kiezen om eind 2022 met een gloeiendhete, voorwielaangedreven hatchback op de markt te komen’
Setright bewonderde de ingenieurskwaliteiten van een bedrijf dat systemen voor achterwielbesturing en variabele kleptiming aan het perfectioneren was toen de meeste Europese autobouwers zich nog afvroegen hoe ze centrale vergrendeling betrouwbaar moesten krijgen – en daar niet in slaagden.
Terug naar het heden
De meeste mensen weten nog altijd niet hoe excentriek en onorthodox Honda is geweest, en nu is er niet zoveel ruimte meer voor pure innovatie. Maar Honda blijft, voor nerds als ik, altijd iets verheven boven het gewone. Alleen een bedrijf dat zo dogmatisch is en zo door engineering wordt gedreven als Honda, zou ervoor kiezen om eind 2022 met een gloeiendhete, voorwielaangedreven hatchback op de markt te komen.
Autobouwers laten dit ooit zo populaire performance-marktsegment de laatste paar jaar compleet links liggen. Zelfs Renault doet er niets meer mee. Ik zie daar de logica niet zo van in – de marges zullen wel miniem zijn – maar ik ben oh zo blij dat Honda nog van de partij is.
De geschiedenis van de Civic Type R
Dit is de derde ‘moderne’ Civic Type R – waarmee ik bedoel dat zijn ademhaling geholpen wordt door een turbo. Helaas is de motor niet langer een banzai-handgranaat die 9.000 toeren draait en minder koppel heeft dan de handdruk van een kleuter. De eerste turbo-Type R was snel en visueel over de top.
De tweede was sensationeel om te rijden – en dan bedoel ik zó goed dat ik me, terwijl ik dit hier zit te schrijven, suf pieker of er überhaupt ooit een betere hot hatch heeft bestaan. Maar er was één klein dingetje mee aan de hand: hij zag er bespottelijk uit, als een oversekste pauw.
Het geweldige nieuws is dat Honda duidelijk heeft besloten daar iets aan te gaan doen. Wat ze ons deze keer hebben gegeven, is een strakkere, snellere versie van de vorige auto, verpakt in een veel beter te verteren kloffie. Als je zoals ik van hot hatches houdt, zul je vast moeten grinniken als je hem in het echt ontmoet.
Al die aangeplakte rommel is nu ingeruild voor een paar opgezwollen wielkasten. Er zijn een hoop verwijzingen, als een soort retro-eerbetoon, naar de EP3 (de Type R van begin dit millennium), zeker in de ‘wit met rode stoelen’-uitvoering die ik hier rijd.
Die stoelen zijn trouwens een goede plek om mee te beginnen. Het zijn de met afstand beste autostoelen waar ik in heb gezeten, ik denk zelfs in mijn hele leven. Ze zijn zo goed dat ik je bijna zou aanraden om deze auto alleen al te kopen voor het pure plezier dat je je billen doet door ze in deze stoelen te nestelen.
Het vermogen van de Auto van het Jaar 2022
Dan is er de motor. Dat is een geweldenaar. Het binnenste van de turbo is lichter gemaakt, wat het vermogen licht doet oplopen naar 330 pk. Het koppel is 420 Nm, maar om eerlijk te zijn: de vorige auto flirtte al een beetje met wat een voorwielaangedreven onderstel eigenlijk aankon, dus de winst in deze cijfers moet betekenen dat het onderstelteam nog ergens wat meer tractie heeft gevonden.
Serieus, ik bedoel: er was een tijd dat we vonden (en met recht) dat 200 pk krankzinnig was in een auto met voorwielaandrijving. Het feit dat dit ding evenveel vermogen heeft als een E34 BMW M5 en dat loslaat op dezelfde wielen die hij gebruikt om te sturen, zorgt ervoor dat ik me heel, heel oud voel. Mensen konden niet geloven hoe hard de eerste-generatie Ford Focus RS aan het stuur trok en onderstuurde, en die had 215 pk…
Zoals de motor is het onderstel meer van hetzelfde – en dat is maar goed ook, want Honda zat al aan de absolute top qua interpretatie van wat een auto van dit slag moest zijn. Veel mensen zullen het met me oneens zijn, maar ik vind dat hot hatches geen vierwielaandrijving zouden moeten hebben. Afgezien van de hilarische 0-naar-50-km/u-sprintjes is het extra gewicht het gewoon niet waard.
En daarbij, en dat zullen veel mensen ook niet met me eens zijn, zie ik mijn hot hatches het liefst een beetje ongemanierd; met die vierwielaangedreven veiligheid voelen ze allemaal zo volwassen. Ze lijken er haast een grotere auto door, wat ze voor mij ontdoet van hun hele bestaansreden. De GR Yaris is waarschijnlijk de enige uitzondering. De rest zijn gewoon volwassenen met kinderkleren aan.
Het zitcomfort van de Auto van het Jaar 2022
Die stoelen. Die stoelen! Het duurt even voordat je aan het stuur wiebelt en wat knoppen indrukt, gewoon, omdat je mensen wilt wenken en ze wilt vertellen over de stoelen. Als je gaat voor de door de jaren ’90 geïnspireerde rode bekleding, weet dan wel dat de achterstoelen saai zwart blijven. De simplificatie die het exterieur kenmerkt, zet zich binnenin voort.
Ja, natuurlijk is de tegenwoordig verplichte iPad aanwezig die net doet alsof ie een heleboel analoge metertjes herbergt, maar verder is het prettig niet-schreeuwerig. Deze auto voelt in zijn designtaal in ieder geval een stuk Japanser aan dan de vorige.
Klik die kleine metalen pook in de eerste versnelling en vertrek – knik goedkeurend naar de keurige graphics voor je neus en geef een beetje meer gas. Het is nat als ik de Type R rijd en binnen een paar minuten merk ik dat ik nodeloos hard optrek in z’n één; omdat dat nu eenmaal is wat we vroeger deden om uit te vinden wanneer de voorwielen zouden doorslaan.
In deze auto doen ze dat gewoon echt niet. Het niveau van kennis op het gebied van onderstelafstelling, de subtiliteit van het sperdifferentieel, alles wat ervoor moet zorgen dat een auto als deze zóveel tractie heeft op een natte ondergrond – mijn hersens doen er pijn van. Het is dát, of de Michelin Pilot 4S-banden hebben de dag maar weer eens gered.
Prestaties van de Honda Civic Type R
Als je vochtige tweede-versnellingsbochten uit accelereert, kun je al het koppel gebruiken; de auto houdt zijn koers en je moet echt serieus je best doen om enig onderstuur op te wekken. En man, wat gaat het ding ervandoor.
Cijfertypes zullen erop wijzen dat zijn 0-naar-100-tijd van 5,4 seconden (0,3 seconde sneller dan de vorige) langzamer is dan die van een VW Golf R (omdat je het vraagt: 4,7 seconden). De realiteit is dat we allemaal wel wisten dat ie een seconde of zo minder snel zou zijn, maar dat dit eenmaal onderweg toch de snellere auto is.
Hij doet maximaal ook 275 km/u, wat me in de context van een voorwielaangedreven hatch altijd een beetje duizelig maakt. En hij zou van die Golf op elk denkbaar circuit compleet gehakt maken. De herrie is heerlijk – er is genoeg hamerend inlaatgeluid om de glimlach op je gezicht te houden en de kwaliteit van de handbak is spot-on.
Zijn er ook minpunten?
Het enige wat ik mis, is een stel echt dicht op elkaar liggende versnellingsbakverhoudingen – maar de motor is zo flexibel en heeft zoveel koppel dat ik begrijp dat ie ze niet per se nodig heeft. Toch: voor mij is een van de grote pretfactoren van het afbeulen van hot hatches één versnelling opschakelen en constateren dat het toerental bijna niet lager is geworden. Maar ik ben dan ook een zielige man met weinig andere interesses dan auto’s.
De wielen zijn op deze auto een inch kleiner geworden: 19 inch. Het helpt voor de looks, maar er is nog altijd ruimte voor een paar grote remmen. Ik heb deze auto rond het TopGear-circuit gerost, ronde na ronde, en het pedaal bleef resoluut kort – zelfs als de schijven hier en daar best wat rookten.
Wat ik je niet kan vertellen, is hoe ie op een hobbelige weg rijdt, omdat ik hem nog niet op een openbare weg mocht rijden. Puur op basis van de manier waarop hij met de hobbels en bobbels op Dunsfold omging, zou ik zeggen dat ie op gewone wegen aan de stevige kant is, maar niet zo hard dat je er verder niks mee kunt. Het sperdifferentieel is zo goed dat tractie nooit een probleem zal zijn.
En wat gebeurt er als je de stabiliteitscontrole uitzet? Nou, kijk maar naar de foto’s. De achterkant is erg beweeglijk als je op het nat het gas er een beetje op houdt – je kunt echt grote glijpartijen voor elkaar krijgen en dan de goeie ouwe ‘gas erop!’-truc inzetten om de boel weer in het gareel te krijgen.
Wat kost de Honda Civic Type R?
Op droog wegdek zul je echt drastische methoden moeten gebruiken om de auto zich te laten misdragen, maar dat is niet alleen maar de malligheid van wat een testrijder doet; het betekent gewoon dat als je op jouw favoriete weg gewoon wat minder gas geeft, de neus zichzelf weer in de goede richting zal zetten. En dat is nou net de sleutel voor een geweldig voorwielaangedreven onderstel.
Een heikele kwestie is wel de prijs. Onlangs werd bekend dat de Civic Type R in Nederland 78.980 euro moet gaan kosten. Belgen zullen dit nauwelijks kunnen bevatten, want die betalen 55.000 euro – en dat is óók al erg veel. Niet veel mensen zullen dit soort bedragen hiervoor overhebben. Ze zullen zeggen dat je voor dit geld ook een VW of een Mercedes kunt kopen, en precies daar gaat het mis.
Want dit is een heel bijzondere auto. Hij is onvoorstelbaar leuk om te rijden, hij is snel en competent. In mijn ogen ziet hij er geweldig uit en hij heeft nu wat van die JDM-glittertjes die de vorige zo miste. Het is een van die auto’s die er niet heel lang meer zal zijn, en dat is een schande; en het is juist de voortreffelijkheid van de Type R die bevestigt hoezeer we ze zullen missen.
Toch lijkt er niets mis met Honda’s vermogen om het eigenzinnige normaal te laten lijken, en dat is de reden dat de Civic Type R niet alleen TopGears Hot hatch van het Jaar is, maar ook onze overall Auto van het Jaar 2022. Setright zou ermee instemmen.
Specificaties van de Honda Civic Type R
Motor
1.996 cc
viercilinder turbo
330 pk, 420 Nm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 5,4 s
top 275 km/u
Verbruik
9,6 l/100 km
186 g/km CO2
Gewicht
1.429 kg
Prijzen
€ 78.980 (NL)
€ 55.000 (B)
Reacties