Autodelen, subsidie op EV’s, milieuzones, Nederlanders stimuleren om de trein te pakken: het zijn allemaal maatregelen die ervoor moeten zorgen dat we in Nederland minder CO2 gaan uitstoten met onze auto’s. Dat blijkt in 2022 nog niet te zijn gelukt. Het CBS maakt vandaag de cijfers bekend van de CO2-uitstoot van het Nederlandse verkeer in 2022.

De totale uitstoot van het Nederlandse verkeer is in 2022 ten opzichte van het jaar ervoor met 2,7 procent gestegen. Daarmee was de totale uitstoot van het verkeer 26,9 miljard kilo CO2; 700 miljoen kilo CO2 meer dan het jaar ervoor. Deze stijging is gemakkelijk te verklaren. ‘Tijdens de coronapandemie nam de uitstoot door het wegverkeer af en deze was in 2022 nog steeds 5,6 procent lager dan in 2019’, schrijft het CBS. In 2022 liep de pandemie op zijn eind en gingen Nederlanders weer meer de weg op.

Auto’s worden wel milieuvriendelijker

Omdat we in Nederland vaker onze auto’s gebruikten, ging de uitstoot van CO2 omhoog. Het aantal gereden kilometers steeg in 2022 met 5,6 procent. De uitstoot per kilometer daalde echter met ruim 3 procent. ‘Dit heeft onder andere te maken met een toename van het aandeel elektrisch gereden kilometers’, schrijft het CBS. Het aantal milieuvriendelijkere auto’s weegt dus in 2022 nog niet op tegen het stijgende aantal gereden kilometers.

Hetzelfde geldt voor vrachtwagens. De lichte en zware bedrijfswagens legden meer kilometers af dan in 2021 terwijl de uitstoot per kilometer omlaag ging. Ook bij trucks wegen de zuinigere motoren niet op tegen het grotere aantal kilometers. De CO2-uitstoot groeide met ongeveer 2,5 tot 3 procent. Wellicht dat de elektrische vrachtwagens en eerste waterstoftruck daar in 2024 verandering in kunnen brengen.

Wat is het aandeel van auto’s in de CO2-uitstoot van Nederland?

Onder het Nederlandse verkeer rekent het CBS personenauto’s, (zware en lichte) bedrijfswagens, bussen en overige voertuigen. Auto’s zijn de grootste boosdoeners met een aandeel van 56,9 procent. In aantallen is dat 15,3 miljard kilo CO2. Daarmee stootten auto’s in 2022 meer CO2 uit dan het vliegverkeer. Vliegtuigmaatschappijen schoten 9,5 miljard kilo CO2 in de Nederlandse lucht. Zouden we daar in 2023 dichterbij gezeten hebben? Voor het antwoord daarop moeten we nog even geduld hebben.

Reacties

  • JW heeft op 21 april 2024 geschreven:

    Door de extreme belastingdruk is het voor de meeste particulieren in dit land onmogelijk om de oude auto te vervangen door een nieuw(er) en schoner exemplaar, en dat hoeft beslist niet alleen een elektrische auto te zijn..

    Reageer
  • Jan heeft op 18 april 2024 geschreven:

    Kan de co2 uitstoot van die elektrische kilometers ook worden meegenomen. Achter iedere gebruikte kw/u zit een kolencentrale.

    Reageer
  • Erik heeft op 17 april 2024 geschreven:

    Als de overheid echt wil dat we schoner gaan rijden dan moeten ze beginnen met te zorgen dat elk benzine station ook waterstof aanbied. Zo ontstaat er keuze. Te weten waterstof verbrandings motoren, waterstof elektrisch ( brandstofcel) en stekker autoos. Die laatste zullen naar mijn idee op termijn weer verdwijnen. Het grote gewicht van de accu paketten maakt deze in wegenbelasting uiteindelijk onaantrekkelijk. Met de kennis van vandaag is waterstof op steeds grotere schaal mogelijk. Zolang de overheid de oude fossiele maatschappij blijft voortrekken gaan we denk ik ook niet massaal over op iets wat (nog) niet echt functioneert.

    Reageer
  • Maarten heeft op 16 april 2024 geschreven:

    Mooie quote uit het artikel:

    “De uitstoot per kilometer daalde echter met ruim 3 procent. ‘Dit heeft onder andere te maken met een toename van het aandeel elektrisch gereden kilometers’, schrijft het CBS. “

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)