VOLKSWAGEN SCIROCCO

Een warme wind in de zuidelijke delen van de Middellandse Zee. En een Volkswagen – een zwierige, driedeurs Golf coupé (min of meer) die de strijd aanbond met onder andere de Ford Capri. Een goede klassieker om mee te starten. Als je er eentje kunt vinden althans – de eerste Golf verkocht vele malen beter, en originele zijn er nog maar weinig.

RENAULT WIND

Beetje makkelijk, deze, maar we konden ‘m toch moeilijk niet noemen. Gebaseerd op de destijdse Twingo, en ontwikkeld door – jazeker – RenaultSport. Beloofde veel, leverde weinig. Dak in de stijl van de Ferrari Superamerica was cool maar werd door niemand gewaardeerd. Niemand kocht ‘m ook, dus hem is maar een kort leven beschoren geweest.

FORD ZEPHYR

Deze naam is gebruikt voor meer auto’s – een zefier is een warme, milde westenwind. Fords Zephyr – een van de eerste auto’s met een MacPherson-ophanging voor – was niet zo mild. De Britse politie gebruikte ze jarenlang, en de auto speelde een hoofdrol in de BBC-dramaserie Z-Cars, waardoor ie in het VK een beroemdheid werd.

GMC SYCLONE

Veel Amerikaanser wordt het niet – een snelle pick-up. Een 4,3-liter V6 turbo en vierwielaandrijving betekenden dat ie van 0 naar 100 km/u ging in vijf-komma-nogwat seconden en dik 280 pk had. Daarmee was hij sneller (ook op de kwartmijl) dan een sommige Ferrari’s uit zijn tijd. Had een SUV-broertje, ook naar een wind genoemd: de Typhoon.

MASERATI BORA

Heeft niets te maken met de Volkswagen waarmee ie z’n naam deelt. De Bora was een tweezits Maserati supercar met middenmotor uit het Citroën-tijdperk van het merk – wat verklaart waarom ie ergens een beetje op de SM lijkt waar iets heel zwaars op is gevallen. Een V8 met 4,7 of 4,9 liter betekende forse prestaties.

PAGANI ZONDA

Pagani had eigenlijk allang op de fles moeten zijn – zoals de meeste ambitieuze nieuwe supercarbouwers. Maar Horacio is een listige, dus heeft het bedrijf dat zijn naam draagt overleefd, en maakt het nog steeds uitzinnig opulente hypercars voor de obsceen gefortuneerden. De Zonda is vernoemd naar een type wind dat waait in Horacio’s geboorteland Argentinië.

MASERATI GHIBLI

Maserati nummer twee. Ontworpen door Giugiaro. Een 2+2-coupé met dezelfde 4,7-liter V8 als de Bora en een al even winderige (een hete zuidwestenwind in de woestijnen van Libië, nota bene) naam. Werd in de loop der jaren zwaarder – Ghibli’s uit de jaren negentig (vierkant) en jaren nul (5-serie-concurrent) werden nooit zo cool als deze.

CHEVROLET TORNADO

Pick-up of bakkie voor Latijns-Amerika en andere opkomende markten. Heet overal Montana, behalve in Mexico, waar ie dus Tornado heet. Gebaseerd op een voertuig dat bekendstaat als de Chevrolet Agile (‘beweeglijk’, wat ie zeker niet is). Aanzienlijk minder beangstigend dan z’n meteorologische naamgenoot. Althans, dat hopen we dan maar.

MASERATI Mistral

Alle negen namen in deze lijst hadden Maserati’s (of Volkswagens) kunnen zijn. Echt waar. Maar het begon allemaal met deze, genoemd naar een koude noordenwind die in Zuid-het zuiden van Frankrijk nog wel eens kan teisteren. Laatste Maserati met de zes-in-lijn met bovenliggende nokkenassen die ook in Grand Prix-winnende 250F zat. Dus excellent.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear