
Vorig jaar maakte BAC bekend dat ze samen met Viritech werkten aan de BAC e-Mono FCEV: een experimentele Mono die waterstof omzet in elektriciteit. Een jaar later is het proefballonnetje niet goed genoeg bevonden. BAC-baas Neill Briggs vertelt dat het merk stopt met de waterstofauto en zich gaat focussen op verbrandingsmotoren op synthetische brandstoffen.
Dat vertelt Briggs aan Autocar. Volgens hem ligt het aan de Britse overheid. Die zou te veel inzetten op elektrische auto’s en daarmee het idee van waterstofauto’s laten varen. Maar Briggs ziet er ook het voordeel van in: ‘Als wendbaar bedrijf zitten we in een positie waar – als de kans zich zou voordoen – we in korte tijd het onderzoek weer zouden kunnen oppakken.’
Briggs gelooft namelijk wel in een toekomst met waterstofauto’s: ‘Ik denk dat waterstof als oplossing een mogelijkheid is als onderdeel van verschillende oplossingen.’ Daarnaast hoeft BAC zich geen zorgen te maken dat ze geen verbrandingsmotoren meer mogen gebruiken. Het merk bouwt minder dan 1.000 auto’s per jaar, waardoor BAC buiten de regeling valt.
Verbrandingsmotor in de BAC Mono
De baas van BAC zegt dat zijn merk ‘absoluut’ voor verbrandingsmotoren gaat. Daarnaast wil Briggs ‘de grote jongens helpen’ met de ontwikkeling van alternatieve brandstoffen, zoals biobrandstof. ‘Wij zijn heel erg geïnteresseerd in synthetische brandstof’, zegt Briggs. Het is nu zaak voor BAC om een plan B te hebben voor de levering van de verbrandingsmotoren. Nu wordt dat gedaan door Ford, maar wie zegt dat Ford over een paar jaar de 2,5-liter blokken nog blijft bouwen? Misschien ook maar bij Koenigsegg aankloppen?


Deze speciale BAC Mono R viert een feestje met 347 pk op 555 kilo

BAC Mono R of BMW M 1000 RR: Welk lichtgewicht moet je hebben?

BAC Mono FCEV is een experimentele waterstofauto

BAC Mono is nog lichter en schoner

De 100ste BAC Mono staat in een museum

Gelukkig is er nauwelijks iets veranderd aan de nieuwe BAC Mono

Deze speciale BAC Mono R viert een feestje met 347 pk op 555 kilo

BAC Mono R of BMW M 1000 RR: Welk lichtgewicht moet je hebben?

BAC Mono FCEV is een experimentele waterstofauto

BAC Mono is nog lichter en schoner

De 100ste BAC Mono staat in een museum

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Doorbraak: wetenschappers ontdekken manier om voor 170.000 jaar aan waterstof uit de grond te halen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Dit jaar komt deze nieuwe waterstofauto naar Nederland, maar hoe duur is het nu om op waterstof te rijden?

Dit in Nederland vergeten automerk gaat een gigantische comeback maken (als jullie allemaal waterstof gaan kopen)

Hekel aan elektrisch rijden? Koop dan deze waterstofauto bij Domeinen voor weinig

In Frankrijk zijn ze gek op deze spotgoedkope benzine, maar als jij het tankt heb je mogelijk een groot probleem

Zo ver (of kort) moet je rijden voor de goedkoopste benzine van Nederland

Vanaf morgen komt er andere benzine uit de pompen in Nederland (en dit merk je ervan)

Er is geen personeel – waarom gaan sommige onbemande tankstations toch dicht na 23:00 uur?

Waarom je als Nederlander goed moet oppassen als je goedkoop wilt tanken in Duitsland

Is het echt zo goedkoop om op LPG te rijden? En waarom doen we het dan niet allemaal?

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom
