
Vorig jaar maakte BAC bekend dat ze samen met Viritech werkten aan de BAC e-Mono FCEV: een experimentele Mono die waterstof omzet in elektriciteit. Een jaar later is het proefballonnetje niet goed genoeg bevonden. BAC-baas Neill Briggs vertelt dat het merk stopt met de waterstofauto en zich gaat focussen op verbrandingsmotoren op synthetische brandstoffen.
Dat vertelt Briggs aan Autocar. Volgens hem ligt het aan de Britse overheid. Die zou te veel inzetten op elektrische auto’s en daarmee het idee van waterstofauto’s laten varen. Maar Briggs ziet er ook het voordeel van in: ‘Als wendbaar bedrijf zitten we in een positie waar – als de kans zich zou voordoen – we in korte tijd het onderzoek weer zouden kunnen oppakken.’
Briggs gelooft namelijk wel in een toekomst met waterstofauto’s: ‘Ik denk dat waterstof als oplossing een mogelijkheid is als onderdeel van verschillende oplossingen.’ Daarnaast hoeft BAC zich geen zorgen te maken dat ze geen verbrandingsmotoren meer mogen gebruiken. Het merk bouwt minder dan 1.000 auto’s per jaar, waardoor BAC buiten de regeling valt.
Verbrandingsmotor in de BAC Mono
De baas van BAC zegt dat zijn merk ‘absoluut’ voor verbrandingsmotoren gaat. Daarnaast wil Briggs ‘de grote jongens helpen’ met de ontwikkeling van alternatieve brandstoffen, zoals biobrandstof. ‘Wij zijn heel erg geïnteresseerd in synthetische brandstof’, zegt Briggs. Het is nu zaak voor BAC om een plan B te hebben voor de levering van de verbrandingsmotoren. Nu wordt dat gedaan door Ford, maar wie zegt dat Ford over een paar jaar de 2,5-liter blokken nog blijft bouwen? Misschien ook maar bij Koenigsegg aankloppen?


Deze speciale BAC Mono R viert een feestje met 347 pk op 555 kilo

BAC Mono R of BMW M 1000 RR: Welk lichtgewicht moet je hebben?

BAC Mono FCEV is een experimentele waterstofauto

BAC Mono is nog lichter en schoner

De 100ste BAC Mono staat in een museum

Gelukkig is er nauwelijks iets veranderd aan de nieuwe BAC Mono

Deze speciale BAC Mono R viert een feestje met 347 pk op 555 kilo

BAC Mono R of BMW M 1000 RR: Welk lichtgewicht moet je hebben?

BAC Mono FCEV is een experimentele waterstofauto

BAC Mono is nog lichter en schoner

De 100ste BAC Mono staat in een museum

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Doorbraak: wetenschappers ontdekken manier om voor 170.000 jaar aan waterstof uit de grond te halen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Dit jaar komt deze nieuwe waterstofauto naar Nederland, maar hoe duur is het nu om op waterstof te rijden?

Dit in Nederland vergeten automerk gaat een gigantische comeback maken (als jullie allemaal waterstof gaan kopen)

In deze stad in Nederland kun je het goedkoopste tanken (bij meerdere tankstations)

In Nederland wordt tanken binnenkort een stuk goedkoper, maar waarom?

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

In Frankrijk zijn ze gek op deze spotgoedkope benzine, maar als jij het tankt heb je mogelijk een groot probleem

Zo ver (of kort) moet je rijden voor de goedkoopste benzine van Nederland

Vanaf morgen komt er andere benzine uit de pompen in Nederland (en dit merk je ervan)

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Hier ga jij volgende week in de file staan door de NAVO-top (ook buiten Den Haag is het drama)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen
