Vorig jaar maakte BAC bekend dat ze samen met Viritech werkten aan de BAC e-Mono FCEV: een experimentele Mono die waterstof omzet in elektriciteit. Een jaar later is het proefballonnetje niet goed genoeg bevonden. BAC-baas Neill Briggs vertelt dat het merk stopt met de waterstofauto en zich gaat focussen op verbrandingsmotoren op synthetische brandstoffen.

Dat vertelt Briggs aan Autocar. Volgens hem ligt het aan de Britse overheid. Die zou te veel inzetten op elektrische auto’s en daarmee het idee van waterstofauto’s laten varen. Maar Briggs ziet er ook het voordeel van in: ‘Als wendbaar bedrijf zitten we in een positie waar – als de kans zich zou voordoen – we in korte tijd het onderzoek weer zouden kunnen oppakken.’

Briggs gelooft namelijk wel in een toekomst met waterstofauto’s: ‘Ik denk dat waterstof als oplossing een mogelijkheid is als onderdeel van verschillende oplossingen.’ Daarnaast hoeft BAC zich geen zorgen te maken dat ze geen verbrandingsmotoren meer mogen gebruiken. Het merk bouwt minder dan 1.000 auto’s per jaar, waardoor BAC buiten de regeling valt.

Verbrandingsmotor in de BAC Mono

De baas van BAC zegt dat zijn merk ‘absoluut’ voor verbrandingsmotoren gaat. Daarnaast wil Briggs ‘de grote jongens helpen’ met de ontwikkeling van alternatieve brandstoffen, zoals biobrandstof. ‘Wij zijn heel erg geïnteresseerd in synthetische brandstof’, zegt Briggs. Het is nu zaak voor BAC om een plan B te hebben voor de levering van de verbrandingsmotoren. Nu wordt dat gedaan door Ford, maar wie zegt dat Ford over een paar jaar de 2,5-liter blokken nog blijft bouwen? Misschien ook maar bij Koenigsegg aankloppen?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)