
Het is een schande, wat we je brommen. De Bentley Bentayga Speed, de extra rappe versie van een SUV die hier vrijwel niemand koopt en die je nooit in het echt zult aantreffen, komt niet naar Nederland. Zo gaat de snelste SUV ter wereld aan het land waar we overdag maar 100 km/u mogen rijden voorbij. Hoe durven ze? ‘We kunnen zien dat de aankoopvoorkeur voor luxe SUV’s in Europa en het VK steeds meer neigt naar hybrides en kleinere motoren. Daarom zal de Speed niet geherintroduceerd worden in deze markten’, laat een woordvoerder van Bentley weten aan TopGear.
De eerste Bentley Bentayga Speed stond wel bij de Nederlandse dealers. De facelift slaat ons landje dus over, net als veel andere landen in Europa. De 6,0-liter W12 levert een vermogen van 635 pk en een koppel van 900 Nm. Z’n top is nog steeds die vermaarde 306 km/u en ook z’n 0-100-tijd bleef gelijk: 3,9 seconden. De topsnelheid is precies 1 km/u hoger dan die van de Lamborghini Urus, en daarmee is de Bentayga Speed de snelste SUV ter wereld. Qua acceleratie zijn andere SUV’s wel sneller.
Dus wat moeten we nu? In Nederland staan de Bentayga V8 en de Bentayga Hybrid wel in de showrooms. Toen we met de gefacelifte V8-versie reden, merkten we al op dat ie meer dan snel genoeg was. Wat prestige betreft is het jammer dat de Speed ons land overslaat, maar als je het rationeel benadert, was het ook een volstrekt kansloze propositie. En dan hebben we het nog niet eens over de BPM die de uitstoot van de twaalfcilinder met zich meebrengt. Overigens, in deze klasse geldt: als je het écht wilt, valt er ongetwijfeld best wat te regelen.
Meer van TopGear


De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Range Rover vs BMW iX vs Bentley Bentayga review: Welke luxe SUV is de beste?

De 10 snelste SUV’s ter wereld

Mansory bouwt de Bentley Bentayga Speed om tot Feroza

De Bentley Bentayga Extended Wheelbase moet de Mulsanne vervangen

Is een topsnelheid van 310 km/u wel verantwoord als een auto 2.595 kilo weegt?

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Bentley Continental GT Hybrid: kun je echt groen zijn als je een V8 hebt? (review)

Is een topsnelheid van 310 km/u wel verantwoord als een auto 2.595 kilo weegt?

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)
