Alles relatief in deze wereld. Zo ook gewicht. In dit geval bedoelen we de nieuwe Bentley Bentayga Speed, het topmodel van de immer populaire Bentayga-reeks. Het is de auto voor mensen die een zeer ruime, praktische, luxe en vooral snelle auto wensen. Het resultaat is dat de heren ingenieurs enorm veel werk hebben verricht om de snelste en best sturende Bentayga ooit te maken. Die prestatie is natuurlijk relatief, maar gezien het gewicht van de auto bijzonder indrukwekkend.

Want indrukwekkend, dat moet de Bentayga Speed zijn. En als je de specificaties doorneemt, dan zijn er hoopgevende indicaties die ervoor moeten zorgen dat dit inderdaad de sportiefste Bentayga is. Het zal natuurlijk relatief zijn. En het zal de kopers overigens allemaal niet uitmaken. Die willen het nieuwste van het nieuwste en het beste van het beste.

Hoogtepunten van Bentley Bentayga Speed

  • Bentayga Speed: de snelste Bentayga ooit
  • Verruilt de W12 voor een V8
  • De enige niet-hybride auto van Bentley
  • Maar liefst 95 kilo lichter dan de W12, maar nog steeds loeizwaar

Wat is er nieuw aan deze auto?

De motor. Het is voor het eerst dat de Bentayga Speed geen W12-motor onder de kap heeft, maar een V8. Het is de bekende vierliter biturbo V8 die we ook kennen uit diverse producten van Audi, Bentley, Lamborghini en Porsche. In dit specifieke geval levert ie 650 pk. Dat is toch eventjes 15 pk meer dan de W12 van de buurman. Het koppel is 850 Nm en dat is jammer genoeg minder dan voorheen: die W12 had namelijk 900 Nm. En met een zware auto is koppel belangrijker dan vermogen, sorry Bentley.

Bentley Bentayga Speed wit (2025) zijkant rechts schuin voor

Maar er zijn meer dingen waarmee je de blits kan maken in je nieuwste rapvideo, zijn de 23 inch velgen. Optioneel kun je een Akrapoviç-sportuitlaat bestellen. Nu weten we dat de Sloveense uitlaatspecialist voor bijna elke dure auto een uitlaatsysteem heeft, maar ergens is het meer ‘Golf R’ dan ‘Bentley’. Wel moeten ze zorgen voor een fraaier uitlaatgeluid. De besturing is directer dan voorheen en er is vierwielbesturing. Deze auto moet een bocht om kunnen gaan. Ambitieus.

Specificaties van de Bentley Bentayga Speed

Dit is toch wel het paradepaardje van de auto, want de prestaties zijn ongekend. Van stilstaand naar 100 km/u sprinten is in slechts 3,5 seconde achter de rug (W12: 3,9 seconden). Vergeet niet dat de Bentayga Speed bijna 2.500 kilo weegt. De topsnelheid bedraagt 310 km/u (W12: 306 km/u), wat eveneens bijzonder hoog is voor het type auto.

Je kunt je wel afvragen of het wel verantwoord is, maar gelukkig zitten er standaard keramische remschijven op. Handig als je bij een Autobahnsessie een paar keer moet remmen voor zondagsrijders op de linkerbaan. Zie de Bentley Bentayga Speed als een duikhorloge. De eigenaar zal er echt niet mee 5.000 meter diep gaan zwemmen, maar het is goed om te weten dat het kan. Nu hebben Bentley-eigenaren vaak ook een bijzonder horloge, dus dat komt goed uit.

Bentley Bentayga Speed interieur

De Bentayga is typisch zo’n auto die je enorm lelijk vindt, maar zal kopen vanwege het interieur. Dat was bij het pre-faceliftmodel ietsje meer het geval dan de huidige Bentayga. Ook bij de Speed-versie zien we nog wat goedkope plastics op de middenconsole, terwijl de prijs waarschijnlijk niet lager gaat worden. Desondanks is het nog altijd fraaier dan 99 procent van de auto’s die je op dit moment kunt krijgen.

Bentley Bentayga Speed wit (2025) interieur zijkant rechts schuin

In dit geval is er gekozen voor zwart leer, donker ‘hout’ en groene accenten. Het toont een beetje als een 65-jarige man met sneakers aan. Ja, het kan wel en het staat ietsje vlotter, maar het past er niet helemaal bij. Goed nieuws, in de enorm uitgebreide configurator kun je de Bentayga Speed helemaal naar wens samenstellen.

Wat is de prijs van de Bentley Bentayga Speed?

De prijs is nog niet bekend, maar we zijn wel heel erg benieuwd. Enerzijds zal de V8 ietsje goedkoper zijn dan de W12. De uitstoot is ietsje lager en dus de belasting (BPM) ook. Maar in vergelijking met de hybride zal het verschil extreem groot zijn. We hadden eigenlijk verwacht dat de Speed een hybride-aandrijflijn zou krijgen. De techniek is immers in huis. Wellicht is de auto vooral benieuwd voor markten waar groen rijden nog niet echt een dingetje is.

Wanneer komt ie dan op de markt?

Dat zegt Bentley ook niet, maar we rekenen erop dat als je hem nu gaat bestellen, ergens volgend jaar zou kunnen rijden. Of de auto naar Nederland komt, weten we niet zeker. De V8 en V8 S zijn al geen hardlopers en we vermoeden dat de prijs – mede door de hoge BPM – de auto onverkoopbaar maakt. Dus het blijft vreemd dat Bentley niet de PHEV-aandrijflijn van de Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid of Lamborghini Urus SE heeft gebruikt.

Wat zijn de alternatieven?

  • Aston Martin DBX 707
  • Range Rover P615 SV
  • Twee-onder-een-kap in Almere-Muziekwijk
  • Rolls-Royce Cullinan Black Badge

Als we de Duitse concurrentie even laten voor wat het is (wellicht een tikkeltje ordinair op de golfclub), is er alsnog voldoende keuze. De Aston Martin is nog ietsje sportiever dan de Bentley, terwijl de Cullinan een soort rijdende kluis is met leren bekleding. Die heeft dan nog wel de twaalfcilinder motor, wat natuurlijk statusverhogend is voor mensen die dergelijke futiliteiten op waarde weten te schatten.

3 reacties op “Is een topsnelheid van 310 km/u wel verantwoord als een auto 2.595 kilo weegt?”

    • Fraaier van binnen dan van buiten, maar nog wel met iets te veel plastic en schuifknoppen ipv drukknoppen want dat vinden ze moeilijk bij TG. Naar het schijnt.

Laat een antwoord achter aan Michael Reactie annuleren

(verplicht)