Ga er maar aan staan; een auto bouwen die vernoemd wordt naar de grote baas. Lamborghini durfde het tot dusver niet aan om een Ferruccio te bouwen, net als Porsche het nalaat om een Ferdinand te produceren. Ferrari deed het wel zoals je weet en kon met de Enzo de spijker niet beter op zijn kop slaan. Het wedergekeerde Bizzarrini doet een poging om dat succes te evenaren met de Giotto.

Wie is die Giotto dan, kun je je afvragen. Nou, Giotto Bizzarrini was niet alleen de oprichter van het bedrijf, hij werkte ook mee aan het ontwerp, afstelling en de tests van alle auto’s van het merk op het Manta-concept na. Die Manta was trouwens de eerste opdracht voor een ontwerphuis genaamd Italdesign van ontwerper Giorgetto Giugiaro. Die naam moet een belletje doen rinkelen.

De ontwerper over de Bizzarrini Giotto

Hij is ook de bedenker van het ontwerp waar je nu naar kijkt. ‘Met de Giotto eren we het verleden terwijl we volledig focussen op de toekomst. Ontworpen voor een doel en met actieve aerodynamische technologieën hebben we iets gemaakt dat zowel duidelijk een Bizzarrini is als een totaal relevant is voor een nieuwe generatie van het geliefde Italiaanse merk’, zegt Giugiaro.

Wat ook heel erg Bizzarrini aan de Giotto is, is de motor die in de auto komt te liggen. Meneer Bizzarrini stond zelf aan de basis van de Lamborghini V12-motor; een geweldige twaalfcilinder die vijf generaties Lambo’s voorzag van vermogen. Zo’n V12 van Lamborghini komt ook in de Giotto te liggen. En dat heeft nog een voordeel.

Puur, authentiek en zeldzaam

‘We hervormen de visie van Giotto op een opzettelijke en authentieke manier. We kiezen ervoor om niet acceleratiesnelheden of rondetijden na te jagen’, zegt de technisch directeur van Bizzarrini. Volgens hem wordt de Giotto een auto die ‘ervaren coureurs aanspreekt’ die op zoek zijn naar een pure, authentieke en zeldzame auto.

Zeldzaam zijn Bizzarrini’s zeker. Naar verluidt zijn er minder dan 200 Bizzarrini’s ooit gebouwd. Daarvan zijn er in ieder geval 24 een 5300 GT. Hoeveel Giotto’s er gaan komen, vertelt Bizzarrini niet. Het zal waarschijnlijk afhangen van het aantal bestellingen. In 2024 moet de Bizzarrini Giotto zijn eerste testmeters gaan maken, maar dit jaar komt er wel al meer informatie over de Italiaanse supercar.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear