BMW 530 MLE: het laatst overgebleven exemplaar

De voorvader van de M5 is opgeknapt

BMW 530 MLE linksvoor
BMW 530 MLE linksachter
BMW 530 MLE interieur
BMW 530 MLE onder de motorkap
BMW 530 MLE rechtsvoor
BMW 530 MLE linksachter stilstaand
BMW 530 MLE rechterzij
BMW 530 MLE voor restauratie
BMW 530 MLE voor restauratie achter
BMW 530 MLE linksvoor
BMW 530 MLE linksachter
BMW 530 MLE interieur
BMW 530 MLE onder de motorkap
BMW 530 MLE rechtsvoor
BMW 530 MLE linksachter stilstaand
BMW 530 MLE rechterzij
BMW 530 MLE voor restauratie
BMW 530 MLE voor restauratie achter

Wat is het toch een plaatje, nietwaar? En hij is niet alleen prachtig, hij is ook nog eens erg zeldzaam. Dit is de enige auto van de zeer gelimiteerde lijn 530 MLE (Motorsports Limited Edtion), een speciale serie auto’s die door BMW Zuid-Afrika zijn gebouwd in de jaren ’70.

BMW heeft ze gevonden, opgeknapt en nu kunnen we met een warm gevoel kijken naar deze BMW. En er zit ook nog eens een speciaal verhaal aan vast. Liefhebbers van speciale verhalen achter speciale auto’s kunnen vandaag hun hart ophalen.

Er was eens …

BMW Zuid-Afrika wilde in 1976 gaan racen en schakelde de hulp in van een zekere Jochen Neerpasch. Misschien dat je die naam wel herkent. Hij is namelijk de eerste baas van BMW’s M-divisie. Neerpasch hielp het team een setje eerste generatie 5-series – de E12 – klaar te maken voor de  ‘Modified Production Series.

De auto werd goedgekeurd door de raceleiding, mits ze ook honderd straatlegale auto’s produceerden. De M-divisie schroefde de 3,0-liter zes-in-lijn  op tot 202 pk en 274 Nm. Dit resulteerde in een topsnelheid van 209 km/u en een 0 naar 100 km/u tijd van 9,3 seconden. Je zou het de eerste BMW M kunnen noemen, al is het geen officiële BMW M5.

Die cijfers zijn inderdaad niet heel erg angstaanjagend, maar houd in gedachte dat dit de jaren zeventig waren. Er zijn geen specifieke cijfers bekend over het gewicht, maar de reguliere BMW 530i E12 woog onder de 1.400 kilo. Ondanks het gewicht won de 530 MLE vijftien races achter elkaar. Daarnaast won hij ook drie kampioenstitels in drie jaar. Tot aan zijn pensioen in 1985 was dit de meest succesvolle racende 5-serie ooit.

Van klaar voor de sloop naar kunstwerk

Peter Kaye-Eddie, voormalig coureur en manager van een team dat met de 530 MLE racete, was de eigenaar van dit exemplaar. BMW Zuid-Afrika zocht jaren naar een goed specimen om op te knappen. Alle nummers op deze 5-serie kwamen overeen en de restauratie kwam beginnen. BMW denkt dat dit het laatst overgebleven exemplaar ter wereld is. Na de restauratie werd de opgeknapte 530 gepresenteerd aan het team dat in de jaren zeventig aan de auto werkte.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws