BMW blijft wél benzinemotoren ontwikkelen

In tegenstelling tot Audi

Foto('s): BMWBMW M 4,4-liter V8-motor BMW X5 M X6 M
Foto('s): BMWBMW M135i xDrive 2019 motor
Foto('s): BMWBMW m850i xdrive coupe
Foto('s): BMWBMW M2 Competition 2018
Foto('s): BMWBMW M550D
BMW M 4,4-liter V8-motor BMW X5 M X6 M
BMW M135i xDrive 2019 motor
BMW m850i xdrive coupe
BMW M2 Competition 2018
BMW M550D

Gisteren liet Audi weten dat ze geen nieuwe benzine- en dieselmotoren meer gaan ontwikkelen. Door de steeds strenger wordende emissie-eisen zou het bijna niet meer te doen zijn. In plaats daarvan updaten ze bestaande verbrandingsmotoren. BMW is echter niet van plan om op te geven. De BMW-baas Oliver Zips laat weten aan journalist Phil LeBeau dat ‘BMW geen plannen heeft om de ontwikkeling van interne verbrandingsmotoren te stoppen omdat de vraag naar auto’s met verbrandingsmotoren de komende jaren robuust blijft.’

Niet makkelijk

Het was juist BMW dat eerder deze maand aan de bel trok. Manfred Schoch, voorzitter van de algemene ondernemingsraad van BMW, schetste een erg somber beeld als de EU de plannen voor de Euro 7-norm doorzet. Hij praatte over werkloosheid ‘zoals we nog nooit eerder hebben gezien’. Schoch vulde aan: ‘Als de politici hier aan de hendel trekken, wordt het in Duitsland erg donker.’  Welke nieuwe brandstofmotoren BMW wil gaan ontwikkelen, is niet duidelijk.

Maar zeker niet alleen brandstofmotoren

Hoewel BMW dus toekomst ziet in een nieuwe generatie benzinemotoren, wil het merk ook een aandeel in de elektrische markt. Gisteren hing BMW een prijskaartje op de elektrische BMW iX en onthulden ze de productieversie van de BMW i4. Als ze met deze modellen de gemiddelde uitstoot kunnen terugdringen, dan is er vast nog wel ruimte in het aanbod voor leuke M-modellen met meer dan vier cilinders, toch?

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken