
BMW is ervan overtuigd – wie niet, tegenwoordig? – dat de toekomst elektrisch is. Daarom hebben ze in 2025 maar liefst 25 auto’s rondrijden met (deels) elektrische aandrijving, waarvan twaalf vol-elektrisch. Dat houdt natuurlijk in dat er tussen de i3 en i8 nog flink wat modellen bij moeten komen. Deze BMW i Vision Dynamics is daar een voorbeeld van.
Eigenlijk kunnen we ‘m zien als een nieuwe Gran Coupé in een elektrisch/blauw/wereldreddend jasje. En omdat ze in München ook wel hebben gezien dat mensen Tesla’s heel erg leuk vinden, hebben ze gezorgd dat ie snel is. (Maar niet zo snel als een Tesla.) De BMW i Vision Dynamics gaat van 0 naar 100 km/u in vier seconden en haalt een top van ‘meer dan 200 km/u’. Hij komt gemiddeld 600 kilometer ver op een lading – hartstikke praktisch, dus.
‘Een echte BMW’
‘Met de i3 en i8 introduceerden we een revolutionaire stadsauto en een revolutionaire sportauto’, aldus hoofdontwerper Adrian van Hooydonk. ‘Nu combineert deze i Vision Dynamics elektrische mobiliteit met de kernwaarden van BMW: dynamiek en elegantie. Hiermee demonstreren we hoe de ontwerptaal van BMW i kan evolueren tot andere modellen en concepten.’
Wat ze wat ons betreft ook demonstreren, is dat ze niet zo goed weten wat ze met de typische BMW-nieren aanmoeten. We zagen het al vrij ernstig misgaan op de X7 en ook bij deze gladde sedan is het designkenmerk eerder angstaanjagend dan aantrekkelijk. Wat niet wil zeggen dat de rest van het ontwerp niet geslaagd is: de gedrongen coupévorm en het volledig (van voor- tot achterruit) glazen dak staan ‘m uitstekend. Overigens zitten de nieren vol met sensoren, dus wellicht kun je het nog wegzetten als functionele afzichtelijkheid.
Wanneer te koop?
Ho ho, niet zo snel. De BMW i Vision Dynamics is nog niet helemaal af, getuige het feit dat BMW geen plaatjes van het interieur laat zien. Toch zou het ons niet verbazen als een uiteindelijk productiemodel – zeg, ergens tussen 2019 en 2025 – er ongeveer zo gaat uitzien als deze conceptcar. Immers, BMW i is historisch gezien niet echt van de veilige designs.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

BMW-rijder vlucht na ongeluk, maar wordt door eigen nieuwsgierigheid toch gepakt

Zie jij van welke populaire auto de koplampen van deze bus komen?

Deze 6 toffe Alpina’s kosten minder dan de goedkoopste nieuwe BMW

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Stelling: BMW is de weg kwijt

Een hypercar van Audi? Mogelijk!

Toyota Land Cruiser: gloednieuwe bejaarde

De Suzuki Swift Sport is een medium-warme hatchback

Het elektrische duo van de Volkswagen Groep

Land Rover Discovery SVX loopt niet vast

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken
