
BMW is ervan overtuigd – wie niet, tegenwoordig? – dat de toekomst elektrisch is. Daarom hebben ze in 2025 maar liefst 25 auto’s rondrijden met (deels) elektrische aandrijving, waarvan twaalf vol-elektrisch. Dat houdt natuurlijk in dat er tussen de i3 en i8 nog flink wat modellen bij moeten komen. Deze BMW i Vision Dynamics is daar een voorbeeld van.
Eigenlijk kunnen we ‘m zien als een nieuwe Gran Coupé in een elektrisch/blauw/wereldreddend jasje. En omdat ze in München ook wel hebben gezien dat mensen Tesla’s heel erg leuk vinden, hebben ze gezorgd dat ie snel is. (Maar niet zo snel als een Tesla.) De BMW i Vision Dynamics gaat van 0 naar 100 km/u in vier seconden en haalt een top van ‘meer dan 200 km/u’. Hij komt gemiddeld 600 kilometer ver op een lading – hartstikke praktisch, dus.
‘Een echte BMW’
‘Met de i3 en i8 introduceerden we een revolutionaire stadsauto en een revolutionaire sportauto’, aldus hoofdontwerper Adrian van Hooydonk. ‘Nu combineert deze i Vision Dynamics elektrische mobiliteit met de kernwaarden van BMW: dynamiek en elegantie. Hiermee demonstreren we hoe de ontwerptaal van BMW i kan evolueren tot andere modellen en concepten.’
Wat ze wat ons betreft ook demonstreren, is dat ze niet zo goed weten wat ze met de typische BMW-nieren aanmoeten. We zagen het al vrij ernstig misgaan op de X7 en ook bij deze gladde sedan is het designkenmerk eerder angstaanjagend dan aantrekkelijk. Wat niet wil zeggen dat de rest van het ontwerp niet geslaagd is: de gedrongen coupévorm en het volledig (van voor- tot achterruit) glazen dak staan ‘m uitstekend. Overigens zitten de nieren vol met sensoren, dus wellicht kun je het nog wegzetten als functionele afzichtelijkheid.
Wanneer te koop?
Ho ho, niet zo snel. De BMW i Vision Dynamics is nog niet helemaal af, getuige het feit dat BMW geen plaatjes van het interieur laat zien. Toch zou het ons niet verbazen als een uiteindelijk productiemodel – zeg, ergens tussen 2019 en 2025 – er ongeveer zo gaat uitzien als deze conceptcar. Immers, BMW i is historisch gezien niet echt van de veilige designs.
Meer van TopGear


Politie haalt BMW zonder motorkap van de weg, maar dat blijkt nog wel het minst erge

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Dit zijn de duurste (populaire) auto’s als het gaat om reparatiekosten

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Stelling: BMW is de weg kwijt

Een hypercar van Audi? Mogelijk!

Toyota Land Cruiser: gloednieuwe bejaarde

De Suzuki Swift Sport is een medium-warme hatchback

Het elektrische duo van de Volkswagen Groep

Land Rover Discovery SVX loopt niet vast

Zustermerk van Volvo komt met spotgoedkope camper (die een beetje lijkt op de Multipla)

Welke auto’s staan langer bij de garage: elektrische auto’s of met een verbrandingsmotor?

Normaal zijn Honda’s nogal duur, maar deze kan de goedkoopste auto van Nederland worden

Rijke mensen willen echt geen elektrische auto, komt Lamborghini achter

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Als je goedkoop boodschappen wil doen in Duitsland, heb je aan je rijbewijs niet voldoende

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

Boze Duitser rijdt expres mobiele flitser omver (en dat wordt nog veel duurder dan een boete)

Zustermerk van Volvo komt met spotgoedkope camper (die een beetje lijkt op de Multipla)

De privécollectie van de baas van Bugatti is niet wat je zou verwachten

Bij dit Funda-huis parkeer je je auto gewoon in je werkkamer

Nooit meer stoeprandschade: dit is de ‘eerste onverwoestbare velg ter wereld’
