
BMW is ervan overtuigd – wie niet, tegenwoordig? – dat de toekomst elektrisch is. Daarom hebben ze in 2025 maar liefst 25 auto’s rondrijden met (deels) elektrische aandrijving, waarvan twaalf vol-elektrisch. Dat houdt natuurlijk in dat er tussen de i3 en i8 nog flink wat modellen bij moeten komen. Deze BMW i Vision Dynamics is daar een voorbeeld van.
Eigenlijk kunnen we ‘m zien als een nieuwe Gran Coupé in een elektrisch/blauw/wereldreddend jasje. En omdat ze in München ook wel hebben gezien dat mensen Tesla’s heel erg leuk vinden, hebben ze gezorgd dat ie snel is. (Maar niet zo snel als een Tesla.) De BMW i Vision Dynamics gaat van 0 naar 100 km/u in vier seconden en haalt een top van ‘meer dan 200 km/u’. Hij komt gemiddeld 600 kilometer ver op een lading – hartstikke praktisch, dus.
‘Een echte BMW’
‘Met de i3 en i8 introduceerden we een revolutionaire stadsauto en een revolutionaire sportauto’, aldus hoofdontwerper Adrian van Hooydonk. ‘Nu combineert deze i Vision Dynamics elektrische mobiliteit met de kernwaarden van BMW: dynamiek en elegantie. Hiermee demonstreren we hoe de ontwerptaal van BMW i kan evolueren tot andere modellen en concepten.’
Wat ze wat ons betreft ook demonstreren, is dat ze niet zo goed weten wat ze met de typische BMW-nieren aanmoeten. We zagen het al vrij ernstig misgaan op de X7 en ook bij deze gladde sedan is het designkenmerk eerder angstaanjagend dan aantrekkelijk. Wat niet wil zeggen dat de rest van het ontwerp niet geslaagd is: de gedrongen coupévorm en het volledig (van voor- tot achterruit) glazen dak staan ‘m uitstekend. Overigens zitten de nieren vol met sensoren, dus wellicht kun je het nog wegzetten als functionele afzichtelijkheid.
Wanneer te koop?
Ho ho, niet zo snel. De BMW i Vision Dynamics is nog niet helemaal af, getuige het feit dat BMW geen plaatjes van het interieur laat zien. Toch zou het ons niet verbazen als een uiteindelijk productiemodel – zeg, ergens tussen 2019 en 2025 – er ongeveer zo gaat uitzien als deze conceptcar. Immers, BMW i is historisch gezien niet echt van de veilige designs.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Waarom je voorlopig echt even niet met je BMW naar Friesland moet rijden

Stelling: BMW is de weg kwijt

Een hypercar van Audi? Mogelijk!

Toyota Land Cruiser: gloednieuwe bejaarde

De Suzuki Swift Sport is een medium-warme hatchback

Het elektrische duo van de Volkswagen Groep

Land Rover Discovery SVX loopt niet vast

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is
