BMW i Vision Dynamics komt de Model S pakken

0-100 km/u in 4 seconden. Elektrisch, uiteraard

Foto('s): BMW GroupBMW i Vision Dynamics
Foto('s): BMW GroupBMW i Vision Dynamics
Foto('s): BMW GroupBMW i Vision Dynamics
Foto('s): BMW GroupBMW i Vision Dynamics
Foto('s): BMW GroupBMW i Vision Dynamics
Foto('s): BMW GroupBMW i Vision Dynamics
Foto('s): BMW GroupBMW i Vision Dynamics
Foto('s): BMW GroupBMW i Vision Dynamics
Foto('s): BMW GroupBMW i Vision Dynamics
Foto('s): BMW GroupBMW i Vision Dynamics
BMW i Vision Dynamics
BMW i Vision Dynamics
BMW i Vision Dynamics
BMW i Vision Dynamics
BMW i Vision Dynamics
BMW i Vision Dynamics
BMW i Vision Dynamics
BMW i Vision Dynamics
BMW i Vision Dynamics
BMW i Vision Dynamics

BMW is ervan overtuigd – wie niet, tegenwoordig? – dat de toekomst elektrisch is. Daarom hebben ze in 2025 maar liefst 25 auto’s rondrijden met (deels) elektrische aandrijving, waarvan twaalf vol-elektrisch. Dat houdt natuurlijk in dat er tussen de i3 en i8 nog flink wat modellen bij moeten komen. Deze BMW i Vision Dynamics is daar een voorbeeld van.

Eigenlijk kunnen we ‘m zien als een nieuwe Gran Coupé in een elektrisch/blauw/wereldreddend jasje. En omdat ze in München ook wel hebben gezien dat mensen Tesla’s heel erg leuk vinden, hebben ze gezorgd dat ie snel is. (Maar niet zo snel als een Tesla.) De BMW i Vision Dynamics gaat van 0 naar 100 km/u in vier seconden en haalt een top van ‘meer dan 200 km/u’. Hij komt gemiddeld 600 kilometer ver op een lading – hartstikke praktisch, dus.

‘Een echte BMW’

‘Met de i3 en i8 introduceerden we een revolutionaire stadsauto en een revolutionaire sportauto’, aldus hoofdontwerper Adrian van Hooydonk. ‘Nu combineert deze i Vision Dynamics elektrische mobiliteit met de kernwaarden van BMW: dynamiek en elegantie. Hiermee demonstreren we hoe de ontwerptaal van BMW i kan evolueren tot andere modellen en concepten.’

Wat ze wat ons betreft ook demonstreren, is dat ze niet zo goed weten wat ze met de typische BMW-nieren aanmoeten. We zagen het al vrij ernstig misgaan op de X7 en ook bij deze gladde sedan is het designkenmerk eerder angstaanjagend dan aantrekkelijk. Wat niet wil zeggen dat de rest van het ontwerp niet geslaagd is: de gedrongen coupévorm en het volledig (van voor- tot achterruit) glazen dak staan ‘m uitstekend. Overigens zitten de nieren vol met sensoren, dus wellicht kun je het nog wegzetten als functionele afzichtelijkheid.

Wanneer te koop?

Ho ho, niet zo snel. De BMW i Vision Dynamics is nog niet helemaal af, getuige het feit dat BMW geen plaatjes van het interieur laat zien. Toch zou het ons niet verbazen als een uiteindelijk productiemodel – zeg, ergens tussen 2019 en 2025 – er ongeveer zo gaat uitzien als deze conceptcar. Immers, BMW i is historisch gezien niet echt van de veilige designs.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken