
Is het beter om op één specifiek vlak de allerbeste te zijn of is het beter om alles erg goed te kunnen? De BMW i7 leek vooral op het eerste gericht. De elektrische 7-serie is vooral een sublieme mensenvervoerder. Maar BMW wil dat je het nog eens overdenkt. Kun je niet gewoon op alle vlakken proberen de beste te zijn? Dat is wat de BMW i7 M70 probeert te zijn: zowel een luxe limo als een sportieve jachthond.
Van de i7 is inmiddels bekend dat ie geweldig rijdt en erg soepel is. Daarnaast vindt ie het helemaal niet erg om een bochtje te maken en langzaam is hij ook zeker niet. Toch kon er nog wel wat snelheid bij. Daarvoor kan BWM al jaren terugvallen op de M-divisie. Deze keer voegt de motorsportdivisie overbodige onderdeeltjes toe zoals M-buitenspiegels en M-badges op de deur. Gelukkig wordt er ook gewerkt aan belangrijkere zaken, zoals de ophanging en de elektromotoren.
Specificaties van de BMW i7 M70 xDrive
De motoren op de voor- en achteras zorgen bij de M-versie van de elektrische 7-serie voor 660 pk. Daarvoor dien je wel de speciale M-Sportstand in te schakelen of de launch control te gebruiken. Het koppel is al gegroeid naar 1.015 Nm en dat klimt naar 1.100 Nm bij M-sportstand of launch control. Een sprintje van 0 naar 100 is dan mogelijk in 3,7 seconden, wat een seconde sneller is dan de gewone i7. De topsnelheid groeit met 10 km/u en is nu 250 km/u.
De actieradius slinkt dan weer want al die grappen slurpen energie. BMW voorspelt een bereik tussen de 488 en 560 kilometer dankzij de 101,7-kWh batterij. De standaard i7 haalt tot 625 kilometer op één lading. Dat verschil zou je dan weer goed kunnen maken met een nieuwe rijmodus, de Max Range-stand. Daarbij worden zaken als de airco, stoel- en stuurverwarming uitgeschakeld en kun je maximaal 90 km/u rijden. Je zou de actieradius hiermee met 15 tot 25 procent kunnen verlengen. Alleen krijg je het wat warm of koud binnenin en op de snelweg is het ook niet alles. Maar het kán. Opladen doet ie tot 195 kW waarmee je in 10 minuten 170 kilometer kunt bijladen.
Ook het chassis van de 7-serie is grondig aangepakt. De afstelling van de aandrijving, stuurinrichting, schokdempers en stabiliteit zijn allemaal de revue gepasseerd. Ook de luchtvering komt van de motorsportkant af. Deze veranderingen moeten ervoor zorgen dat de i7 ‘hongerig is naar bochten’. Ook de remmen en 21-inch velgen komen trouwens van BMW M af. Overige toevoegingen had je kunnen voorspellen: nieuwe zijskirts, diffuser, optionele spoiler en wat M-logootjes.
De prijs van de elektrische M7
Wat de prijs gaat zijn van de BMW i7 M70 maakt het merk nog niet bekend. Voor de standaard i7 ben je tenminste 145.453 euro kwijt. Zou je daar een M Sportpakket Pro op laten zetten, dan ben je al 156.942 euro kwijt. Ga met je inschatting voor de prijs van deze i7 dus daar nog flink boven zitten. Voor we het vergeten: zie je zo’n tweetonig kleurschema wel zitten? Bij de gewone i7 kost dat 12.499 euro extra.
Meer van TopGear


De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

92% van de EV-rijders gaan niet meer terug naar benzine, en het is niet vanwege het klimaat

BMW i7 M70 xDrive review: Hoe rijdt de sterkste elektrische BMW?

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

BMW i7 M70 xDrive review: Hoe rijdt de sterkste elektrische BMW?

BMW i7 vs Mercedes S-klasse review: Wat is de beste sedan uit de topklasse?

Is dit de nieuwe (elektrische?) gepantserde BMW voor het arrestatieteam?

Waarom de BMW i7 wat ons betreft de Beste luxe-EV van 2023 is

BMW i7 review: Hoe rijdt de bioscoopzaal op wielen?

BMW i7 review: Hoe rijdt het elektrische vlaggenschip van BMW?

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Er is één land ter wereld waar geen muggen voorkomen (en het is perfect voor een roadtrip)

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom zou je niet gewoon een nieuwe auto in Duitsland kopen als ze daar veel goedkoper zijn?’

Per direct verbod op deze auto in NL, te groot, te zwaar en bij botsing op lichtere kleine 2de auto blijft er niets over van een twingo. Ook past deze auto niet in een parkeergarage en mag er niet parkeren ivm te zwaar!