
Is het beter om op één specifiek vlak de allerbeste te zijn of is het beter om alles erg goed te kunnen? De BMW i7 leek vooral op het eerste gericht. De elektrische 7-serie is vooral een sublieme mensenvervoerder. Maar BMW wil dat je het nog eens overdenkt. Kun je niet gewoon op alle vlakken proberen de beste te zijn? Dat is wat de BMW i7 M70 probeert te zijn: zowel een luxe limo als een sportieve jachthond.
Van de i7 is inmiddels bekend dat ie geweldig rijdt en erg soepel is. Daarnaast vindt ie het helemaal niet erg om een bochtje te maken en langzaam is hij ook zeker niet. Toch kon er nog wel wat snelheid bij. Daarvoor kan BWM al jaren terugvallen op de M-divisie. Deze keer voegt de motorsportdivisie overbodige onderdeeltjes toe zoals M-buitenspiegels en M-badges op de deur. Gelukkig wordt er ook gewerkt aan belangrijkere zaken, zoals de ophanging en de elektromotoren.
Specificaties van de BMW i7 M70 xDrive
De motoren op de voor- en achteras zorgen bij de M-versie van de elektrische 7-serie voor 660 pk. Daarvoor dien je wel de speciale M-Sportstand in te schakelen of de launch control te gebruiken. Het koppel is al gegroeid naar 1.015 Nm en dat klimt naar 1.100 Nm bij M-sportstand of launch control. Een sprintje van 0 naar 100 is dan mogelijk in 3,7 seconden, wat een seconde sneller is dan de gewone i7. De topsnelheid groeit met 10 km/u en is nu 250 km/u.
De actieradius slinkt dan weer want al die grappen slurpen energie. BMW voorspelt een bereik tussen de 488 en 560 kilometer dankzij de 101,7-kWh batterij. De standaard i7 haalt tot 625 kilometer op één lading. Dat verschil zou je dan weer goed kunnen maken met een nieuwe rijmodus, de Max Range-stand. Daarbij worden zaken als de airco, stoel- en stuurverwarming uitgeschakeld en kun je maximaal 90 km/u rijden. Je zou de actieradius hiermee met 15 tot 25 procent kunnen verlengen. Alleen krijg je het wat warm of koud binnenin en op de snelweg is het ook niet alles. Maar het kán. Opladen doet ie tot 195 kW waarmee je in 10 minuten 170 kilometer kunt bijladen.
Ook het chassis van de 7-serie is grondig aangepakt. De afstelling van de aandrijving, stuurinrichting, schokdempers en stabiliteit zijn allemaal de revue gepasseerd. Ook de luchtvering komt van de motorsportkant af. Deze veranderingen moeten ervoor zorgen dat de i7 ‘hongerig is naar bochten’. Ook de remmen en 21-inch velgen komen trouwens van BMW M af. Overige toevoegingen had je kunnen voorspellen: nieuwe zijskirts, diffuser, optionele spoiler en wat M-logootjes.
De prijs van de elektrische M7
Wat de prijs gaat zijn van de BMW i7 M70 maakt het merk nog niet bekend. Voor de standaard i7 ben je tenminste 145.453 euro kwijt. Zou je daar een M Sportpakket Pro op laten zetten, dan ben je al 156.942 euro kwijt. Ga met je inschatting voor de prijs van deze i7 dus daar nog flink boven zitten. Voor we het vergeten: zie je zo’n tweetonig kleurschema wel zitten? Bij de gewone i7 kost dat 12.499 euro extra.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

92% van de EV-rijders gaan niet meer terug naar benzine, en het is niet vanwege het klimaat

BMW i7 M70 xDrive review: Hoe rijdt de sterkste elektrische BMW?

BMW toont geheime 7-serie met V16-motor voor het eerst aan de wereld

BMW i7 vs Mercedes S-klasse review: Wat is de beste sedan uit de topklasse?

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

BMW-rijder vlucht na ongeluk, maar wordt door eigen nieuwsgierigheid toch gepakt

Zie jij van welke populaire auto de koplampen van deze bus komen?

Deze 6 toffe Alpina’s kosten minder dan de goedkoopste nieuwe BMW

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

BMW i7 M70 xDrive review: Hoe rijdt de sterkste elektrische BMW?

BMW i7 vs Mercedes S-klasse review: Wat is de beste sedan uit de topklasse?

Is dit de nieuwe (elektrische?) gepantserde BMW voor het arrestatieteam?

Waarom de BMW i7 wat ons betreft de Beste luxe-EV van 2023 is

BMW i7 review: Hoe rijdt de bioscoopzaal op wielen?

BMW i7 review: Hoe rijdt het elektrische vlaggenschip van BMW?

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Bentley Continental GT Hybrid: kun je echt groen zijn als je een V8 hebt? (review)

De Rolls-Royce Ghost facelift is op verzoek van klanten nog duurder geworden

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

De Nürburgring gaat op bepaalde dagen auto’s verbieden (en dat is een goede keuze)

Per direct verbod op deze auto in NL, te groot, te zwaar en bij botsing op lichtere kleine 2de auto blijft er niets over van een twingo. Ook past deze auto niet in een parkeergarage en mag er niet parkeren ivm te zwaar!