BMW’s zesde vol-elektrische auto is slim vermomd als de geheel nieuwe 7-serie. Dit is de zevende generatie van het vlaggenschip van het bedrijf, maar de regels zijn veranderd. Er zullen benzineversies zijn en een diesel, maar de hoofdplek op het podium is ingeruimd voor de elektrische i7, omdat BMW de luxe-limousinebeleving vooral over het welbehagen aan boord wil laten gaan, met een ‘toonaangevende digitale ervaring via het nieuwe OS8 en duurzaamheid die nieuwe maatstaven zet’.

Met voor de achterpassagiers bovendien een enorm entertainmentscherm dat uit het dak komt vouwen – wie vindt dat nou niet een tof idee? Van het nieuwe uiterlijk van de 7-serie zal niet iedereen even ondersteboven zijn. Het internet lijkt ervan overtuigd dat dit het zoveelste bewijs is dat BMW de weg kwijt is.

Zo maak je de i7 mooi(er)

Maar niet alles is verloren. Ga voor de juiste kleur, zorg ervoor dat alle glimmende onderdelen in zwart zijn uitgevoerd en de i7 ziet er uitdagend en meeslepend ‘anders’ uit. De giga-grille is in het donker verlicht en de bovenste lampen vormen het brandpunt van je focus, en dan is er nog de optie van Iconic Glow-kristalglas van Swarovski.

Belangrijk is dat de nieuwe 7 aerodynamisch bijzonder efficiënt is. In EV-land staat glibberigheid gelijk aan een vriendelijke omgang met kWh’s; en de luchtweerstandscoëfficiënt van de i7 is slechts 0,24. De nieuwe 7 is in elke richting groter, maar ook stijver vanwege een nieuwe flexibele architectuur van staal en aluminium, die van meet af aan is bedoeld voor drie verschillende aandrijfvormen.

Specificaties van de BMW i7

De BMW i7 xDrive60 haalt een gecombineerde 544 pk uit twee elektromotoren en is hardwaretechnisch in hoge mate gelijk aan de uitstekende iX. De voorste motor levert 259 pk, die achterin 312 pk en de totale trekkracht bedraagt 745 Nm. De geclaimde 0-naar-100-tijd is 4,7 seconden en de topsnelheid is begrensd op 240 km/u.

Het lithium-ion accupakket zorgt voor 101,7 kWh aan bruikbare energie, en omdat de cellen maar 110 millimeter hoog zijn, past het hele spul prima onder de vloer. BMW vindt zelf dat je met elke 18,4 kWh 100 kilometer uit de voeten zou moeten kunnen, wat zich weer vertaalt naar een actieradius van 625 kilometer.

Als je een snellader kunt vinden die met 195 kW kan laden, dan hoef je hem daar maar een minuut of tien aan te hangen en kun je weer 170 kilometer voort. Dat is nou een energiestoot waar je iets mee kunt als je in het echte leven op reis bent.

Ook elektrisch is motor van BMW subliem

Dat ze bij BMW ware grootmeesters zijn op het gebied van verbrandingsmotoren is een vaststaand feit, maar rij een stukje in de 760i als je net uit de i7 komt en de twijfel zal zelfs bij de meest doorgewinterde petrolhead even toeslaan. Beide zijn doodstil, moeiteloos en voelen spectaculair goed in elkaar gezet en dynamisch aan, maar elektriciteit past bij dit soort auto’s.

Ondanks zijn nogal suboptimale gewicht van 2,6 ton is de i7 een verbluffend soepele machine. Het weggedrag is subliem, mede dankzij de nieuwe dubbele wishbones aan de voorkant, de vijf-link achteras en de zelfregelende luchtvering en elektronisch instelbare dempers.

De BMW i7 is verrassend wendbaar

Actieve besturing is een optie die tot 3,5 graden meesturende achterwielen met zich meebrengt, wat bij lage snelheden een verrassend wendbare auto oplevert die ook nog eens preciezer door de bocht gaat. Het Executive Drive Pro-pakket doet daar nog een 48-volt anti-overhelsysteem bij dat stabiliseert en ook vibraties in de carrosserie onderdrukt. En tsjonge, wat wil het ding vooruit.

En wat kan ie voortreffelijk stoppen: de regeneratieve remmen en de fysieke exemplaren werken uitmuntend samen. Natuurlijk is er ook het hele scala aan assistentiesystemen, met een nog immer groter wordende nadruk op autonoom rijden. Het zijn er te veel om hier op te noemen, maar wederom vragen we ons hier en daar af of moderne auto’s ons niet een beetje aan het infantiliseren zijn.

Weinig fysieke knoppen in de BMW i7, maar dat is niet erg

Wat een interieur heeft deze machine. Het Curved Display is het hart van BMW’s digitale filosofie. Het combineert een 12,3-inch scherm achter het stuur met een langer 14,9-inch exemplaar voor het infotainment. Het is zo goed gedaan dat je nauwelijks doorhebt dat er bijna geen fysieke knoppen meer zijn. Audio, navigatie, Apple CarPlay enzovoorts wonen allemaal op hun eigen, instelbare vlakjes.

Onder het centrale scherm is er de nieuwe, van binnenuit verlichte Interaction Bar die over de volle breedte loopt. Hij neemt de kleuren over van welke van de zogeheten My Modes het ook is die je hebt ingesteld. Dat verandert ook meteen de geluiden, die zijn ontworpen door Hollywood-soundtrackmaestro Hans Zimmer, wat een hele serie aan sciencefictionachtige woosh– en zjwiep-geluiden oplevert.

De automatische deuren zijn ook nieuw: je kunt het bestuurdersportier sluiten door op de rem te trappen of via een klein knopje op het dashboard. De multifunctionele stoelen zijn absoluut magnifiek, de (optionele) bekleding van kasjmier wol voelt heerlijk aan en is nog duurzaam ook. Er zijn diverse, wat heet, eindeloze mogelijkheden qua hout, metalen en overige aankledingskeuzes. Het algehele effect is overdonderend.

De BMW i7 is een rijdende bioscoop

Dat geldt ook voor het 31,3-inch 8K Theatre Screen, dat uit een vouw in de hemelbekleding komt zetten en over ingebouwde Amazon Fire TV-connectiviteit beschikt. Bestel daar dan nog de Executive Lounge-optie bij en je hebt waarschijnlijk de zaligste stoel die ooit in een auto is gezet: de stoel van de voorpassagier schuift en klapt voorover, waardoor jij achterin je stoel maar liefst 42,5 graden achterover kunt laten leunen. Schijnt een record te zijn.

BMW heeft zo’n beetje alles wat het weet in de nieuwe 7-serie gemikt. De BMW i7 xDrive60, met name, is een wat beangstigende techno-aanval die voor sommige mensen best een steile leercurve met zich zal meebrengen. En toch is er ook charisma. Het is een fenomenale prestatie.

Specificaties van de BMW i7 xDrive60 (2023)


Motor
2 elektromotoren
544 pk
745 Nm
105 kWh (accu)
Aandrijving
vier wielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 4,7 s
top 240 km/u
Verbruik (gemiddeld)
18,4 kWh/100 km A label
Actieradius (opgave)
625 km (WLTP)
Laadtijd
3:08 uur bij 22 kW
31 min. bij 195 kW (10-80%)
Afmetingen
5.391 x 1.950 x
1.544 mm (l x b x h)
3.215 mm (wielbasis)
2.615 kg
420 l (bagage)
Prijzen
€ 141.810 (NL)
€ 137.900 (B)

Reacties

  • Belangrijkste vraag heeft op 26 februari 2023 geschreven:

    Is ie beter dan een EQS?

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)