
Het ontwikkelen van de i8 Roadster kostte BMW een hoop moeite, omdat de autofabrikant nooit van plan was om een dakloze versie van de hybride-sportauto te maken. Dan moet je plots rekening houden met luchtstromen en torsiestijfheden. Goed, het is ze uiteindelijk gelukt en de ingenieurs kunnen trots kijken hoe hun creatie de aankomende jaren uit de showrooms vliegt. Eh, nou, niet dus, want de productie van de BMW i8 loopt op z’n einde. Ook die van de i8 Roadster.
De BMW i8 is al sinds 2014 op de markt en stopt na een respectabele looptijd van zes jaar. De i8 Roadster verscheen pas aan het einde van 2018 en staat pas zo’n anderhalf jaar in de showrooms. In april trekt het merk de stekker uit de productielijn van de hybride sportauto, zo bevestigt BMW aan Jalopnik en Autocar. Daarmee blijven er bar weinig sierlijke modellen over in het aanbod van BMW, op de 5-serie en 8-serie na. Want ook de BMW M4 loopt op z’n tandvlees.
Het is een wat malle, maar gouden combinatie, die driecilinder met zijn elektrische maatje. Met 231 pk zit ie niet direct om power verlegen. Doe daar 143 elektro-pk’s bij (12 meer dan voorheen) en je begrijpt dat vermogen nooit het probleem van de BMW i8 Roadster kan zijn. 0-100 doet de i8 in 4,4 seconden (+0,2 voor de Roadster) en de top is 250 km/u.
We zullen hem missen, de BMW i8. Al is er een klein lichtpuntje in de vorm van een M-supercar met 600 pk, maar die is er voorlopig nog niet.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Is zo’n BMW i8 na tien jaar eindelijk een beetje betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze knotsgekke BMW i8 heeft vier (!) motorfietsmotoren en 880 pk

BMW i8 Ultimate Sophisto Edition is de laatste i8

Verkeersregelaar laat Bentley op BMW knallen

BMW i: de toekomst van het merk

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Waarom je voorlopig echt even niet met je BMW naar Friesland moet rijden

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Twintigjarige kan geen BMW van 230.000 euro kopen, reageert op originele manier

BMW M135 xDrive: doet deze de zescilinder vergeten?

De BMW M4 CS Edition VR46 is enorm duur, maar je krijgt wel een heel bijzonder extraatje

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Is zo’n brute Nissan 370Z na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie

Dit ooit grote merk moet stuurt medewerkers met vervroegd pensioen omdat mensen een EV willen

Vernieuwde Toyota bZ4x: gaan de Nederlanders hem nu wel kopen?

Toyota C-HR+ is precies even sterk én even snel als de meest legendarische BMW M3

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

De snelste Audi ter wereld krijgt een motor die meer toeren draait dan een Honda VTEC
