
Het ontwikkelen van de i8 Roadster kostte BMW een hoop moeite, omdat de autofabrikant nooit van plan was om een dakloze versie van de hybride-sportauto te maken. Dan moet je plots rekening houden met luchtstromen en torsiestijfheden. Goed, het is ze uiteindelijk gelukt en de ingenieurs kunnen trots kijken hoe hun creatie de aankomende jaren uit de showrooms vliegt. Eh, nou, niet dus, want de productie van de BMW i8 loopt op z’n einde. Ook die van de i8 Roadster.
De BMW i8 is al sinds 2014 op de markt en stopt na een respectabele looptijd van zes jaar. De i8 Roadster verscheen pas aan het einde van 2018 en staat pas zo’n anderhalf jaar in de showrooms. In april trekt het merk de stekker uit de productielijn van de hybride sportauto, zo bevestigt BMW aan Jalopnik en Autocar. Daarmee blijven er bar weinig sierlijke modellen over in het aanbod van BMW, op de 5-serie en 8-serie na. Want ook de BMW M4 loopt op z’n tandvlees.
Het is een wat malle, maar gouden combinatie, die driecilinder met zijn elektrische maatje. Met 231 pk zit ie niet direct om power verlegen. Doe daar 143 elektro-pk’s bij (12 meer dan voorheen) en je begrijpt dat vermogen nooit het probleem van de BMW i8 Roadster kan zijn. 0-100 doet de i8 in 4,4 seconden (+0,2 voor de Roadster) en de top is 250 km/u.
We zullen hem missen, de BMW i8. Al is er een klein lichtpuntje in de vorm van een M-supercar met 600 pk, maar die is er voorlopig nog niet.
Meer van TopGear


Is zo’n BMW i8 na tien jaar eindelijk een beetje betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze knotsgekke BMW i8 heeft vier (!) motorfietsmotoren en 880 pk

BMW i8 Ultimate Sophisto Edition is de laatste i8

Verkeersregelaar laat Bentley op BMW knallen

BMW i: de toekomst van het merk

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

Bandenmerk waarschuwt (serieus): vergeet geen zomerlucht in de banden te doen tijdens hittegolf

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft
