
Het ontwikkelen van de i8 Roadster kostte BMW een hoop moeite, omdat de autofabrikant nooit van plan was om een dakloze versie van de hybride-sportauto te maken. Dan moet je plots rekening houden met luchtstromen en torsiestijfheden. Goed, het is ze uiteindelijk gelukt en de ingenieurs kunnen trots kijken hoe hun creatie de aankomende jaren uit de showrooms vliegt. Eh, nou, niet dus, want de productie van de BMW i8 loopt op z’n einde. Ook die van de i8 Roadster.
De BMW i8 is al sinds 2014 op de markt en stopt na een respectabele looptijd van zes jaar. De i8 Roadster verscheen pas aan het einde van 2018 en staat pas zo’n anderhalf jaar in de showrooms. In april trekt het merk de stekker uit de productielijn van de hybride sportauto, zo bevestigt BMW aan Jalopnik en Autocar. Daarmee blijven er bar weinig sierlijke modellen over in het aanbod van BMW, op de 5-serie en 8-serie na. Want ook de BMW M4 loopt op z’n tandvlees.
Het is een wat malle, maar gouden combinatie, die driecilinder met zijn elektrische maatje. Met 231 pk zit ie niet direct om power verlegen. Doe daar 143 elektro-pk’s bij (12 meer dan voorheen) en je begrijpt dat vermogen nooit het probleem van de BMW i8 Roadster kan zijn. 0-100 doet de i8 in 4,4 seconden (+0,2 voor de Roadster) en de top is 250 km/u.
We zullen hem missen, de BMW i8. Al is er een klein lichtpuntje in de vorm van een M-supercar met 600 pk, maar die is er voorlopig nog niet.
Meer van TopGear


Is zo’n BMW i8 na tien jaar eindelijk een beetje betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze knotsgekke BMW i8 heeft vier (!) motorfietsmotoren en 880 pk

BMW i8 Ultimate Sophisto Edition is de laatste i8

Verkeersregelaar laat Bentley op BMW knallen

BMW i: de toekomst van het merk

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Er is één land ter wereld waar geen muggen voorkomen (en het is perfect voor een roadtrip)

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom zou je niet gewoon een nieuwe auto in Duitsland kopen als ze daar veel goedkoper zijn?’
