
Dit is de nieuwe BMW i8 Ultimate Sophisto Edition, een speciale editie van de i8. Of nou, speciaal, speciaal. Het is een groot woord, aangezien het enige verschil de kleur van de lak is. Voor nu is het een bijzaak, aangezien BMW iets anders heeft aangekondigd dat ons erg treurig maakt: het einde van de BMW i8. De Ultimate Sophisto Edition is dus de laatste i8 ooit – de productie van de hybride sportauto komt in april 2020 ten einde.
Erg jammer, vinden wij. En jij vast ook. De i8 is een geweldige auto, vooral na de tussentijdse update. Het is misschien niet de snelste, met zijn 380 pk van de elektrische motor en de 1,5 liter drie-cilinder benzinemotor, maar de kwaliteit en het rijcomfort zijn geweldig. Daar komt nog bij dat de sportauto nog altijd volstrekt uniek is.
De make-over van de BMW i8
Terug naar de Ulimate Sophisto. ‘Het verleidelijke charisma van de plug-in hybrid sportauto bereikt een nieuw niveau door de komst van de Ultimate Sophisto Edition.’ Dit zijn de letterlijke woorden van BMW tijdens de persconferentie. Wat ze hier precies mee bedoelen – geen idee.
De tweehonderd exemplaren krijgen de Sophisto Grey Brilliant Effect-lak, gecombineerd met accenten in de kleur E-copper (waarschijnlijk gewoon de normale koperkleur, maar dan aangebracht op een semi-elektrische auto). Dan zijn de deuren nog gedecoreerd met speciale dorpelplaten en is de auto uitgerust met 20-inch wielen. Het oranje interieur moeten we ook zeker niet vergeten.
Als je goed hebt opgelet, heb je tussen de foto´s ook de BMW i3S voorbij zien komen. Ook deze heeft het zwart-koperen kleurenschema van de Ultimate Sophisto, maar niet dezelfde naam. In plaats daarvan heet hij de ´Edition Roadstyle´. Er zijn verder geen mechanische verschillen met de normale i3S, dus gaan wij je niet lastigvallen met de details.
Laten we het voor nu maar houden bij het rouwen om de BMW i8. Een in koolstofvezel verpakte hybride die van 0 naar 100 km/u gaat in amper 4 seconden en toch zo’n 30 tot 40 kilometer bereik heeft met zijn elektrische motor. Ja, we gaan hem zeker missen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Is zo’n BMW i8 na tien jaar eindelijk een beetje betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze knotsgekke BMW i8 heeft vier (!) motorfietsmotoren en 880 pk

De BMW i8 is dood

Verkeersregelaar laat Bentley op BMW knallen

BMW i: de toekomst van het merk

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Waarom je voorlopig echt even niet met je BMW naar Friesland moet rijden

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken
