
Dit is de nieuwe BMW i8 Ultimate Sophisto Edition, een speciale editie van de i8. Of nou, speciaal, speciaal. Het is een groot woord, aangezien het enige verschil de kleur van de lak is. Voor nu is het een bijzaak, aangezien BMW iets anders heeft aangekondigd dat ons erg treurig maakt: het einde van de BMW i8. De Ultimate Sophisto Edition is dus de laatste i8 ooit – de productie van de hybride sportauto komt in april 2020 ten einde.
Erg jammer, vinden wij. En jij vast ook. De i8 is een geweldige auto, vooral na de tussentijdse update. Het is misschien niet de snelste, met zijn 380 pk van de elektrische motor en de 1,5 liter drie-cilinder benzinemotor, maar de kwaliteit en het rijcomfort zijn geweldig. Daar komt nog bij dat de sportauto nog altijd volstrekt uniek is.
De make-over van de BMW i8
Terug naar de Ulimate Sophisto. ‘Het verleidelijke charisma van de plug-in hybrid sportauto bereikt een nieuw niveau door de komst van de Ultimate Sophisto Edition.’ Dit zijn de letterlijke woorden van BMW tijdens de persconferentie. Wat ze hier precies mee bedoelen – geen idee.
De tweehonderd exemplaren krijgen de Sophisto Grey Brilliant Effect-lak, gecombineerd met accenten in de kleur E-copper (waarschijnlijk gewoon de normale koperkleur, maar dan aangebracht op een semi-elektrische auto). Dan zijn de deuren nog gedecoreerd met speciale dorpelplaten en is de auto uitgerust met 20-inch wielen. Het oranje interieur moeten we ook zeker niet vergeten.
Als je goed hebt opgelet, heb je tussen de foto´s ook de BMW i3S voorbij zien komen. Ook deze heeft het zwart-koperen kleurenschema van de Ultimate Sophisto, maar niet dezelfde naam. In plaats daarvan heet hij de ´Edition Roadstyle´. Er zijn verder geen mechanische verschillen met de normale i3S, dus gaan wij je niet lastigvallen met de details.
Laten we het voor nu maar houden bij het rouwen om de BMW i8. Een in koolstofvezel verpakte hybride die van 0 naar 100 km/u gaat in amper 4 seconden en toch zo’n 30 tot 40 kilometer bereik heeft met zijn elektrische motor. Ja, we gaan hem zeker missen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Is zo’n BMW i8 na tien jaar eindelijk een beetje betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze knotsgekke BMW i8 heeft vier (!) motorfietsmotoren en 880 pk

De BMW i8 is dood

Verkeersregelaar laat Bentley op BMW knallen

BMW i: de toekomst van het merk

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is
