
Dit is de nieuwe BMW i8 Ultimate Sophisto Edition, een speciale editie van de i8. Of nou, speciaal, speciaal. Het is een groot woord, aangezien het enige verschil de kleur van de lak is. Voor nu is het een bijzaak, aangezien BMW iets anders heeft aangekondigd dat ons erg treurig maakt: het einde van de BMW i8. De Ultimate Sophisto Edition is dus de laatste i8 ooit – de productie van de hybride sportauto komt in april 2020 ten einde.
Erg jammer, vinden wij. En jij vast ook. De i8 is een geweldige auto, vooral na de tussentijdse update. Het is misschien niet de snelste, met zijn 380 pk van de elektrische motor en de 1,5 liter drie-cilinder benzinemotor, maar de kwaliteit en het rijcomfort zijn geweldig. Daar komt nog bij dat de sportauto nog altijd volstrekt uniek is.
De make-over van de BMW i8
Terug naar de Ulimate Sophisto. ‘Het verleidelijke charisma van de plug-in hybrid sportauto bereikt een nieuw niveau door de komst van de Ultimate Sophisto Edition.’ Dit zijn de letterlijke woorden van BMW tijdens de persconferentie. Wat ze hier precies mee bedoelen – geen idee.
De tweehonderd exemplaren krijgen de Sophisto Grey Brilliant Effect-lak, gecombineerd met accenten in de kleur E-copper (waarschijnlijk gewoon de normale koperkleur, maar dan aangebracht op een semi-elektrische auto). Dan zijn de deuren nog gedecoreerd met speciale dorpelplaten en is de auto uitgerust met 20-inch wielen. Het oranje interieur moeten we ook zeker niet vergeten.
Als je goed hebt opgelet, heb je tussen de foto´s ook de BMW i3S voorbij zien komen. Ook deze heeft het zwart-koperen kleurenschema van de Ultimate Sophisto, maar niet dezelfde naam. In plaats daarvan heet hij de ´Edition Roadstyle´. Er zijn verder geen mechanische verschillen met de normale i3S, dus gaan wij je niet lastigvallen met de details.
Laten we het voor nu maar houden bij het rouwen om de BMW i8. Een in koolstofvezel verpakte hybride die van 0 naar 100 km/u gaat in amper 4 seconden en toch zo’n 30 tot 40 kilometer bereik heeft met zijn elektrische motor. Ja, we gaan hem zeker missen.
Meer van TopGear


Is zo’n BMW i8 na tien jaar eindelijk een beetje betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze knotsgekke BMW i8 heeft vier (!) motorfietsmotoren en 880 pk

De BMW i8 is dood

Verkeersregelaar laat Bentley op BMW knallen

BMW i: de toekomst van het merk

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Bandenmerk waarschuwt (serieus): vergeet geen zomerlucht in de banden te doen tijdens hittegolf

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg
