
Volgens BMW-ontwerper Adrian van Hooydonk begon het ontwerp van de iX bij het interieur, dus daar beginnen wij dan ook maar bij dit artikel. De BMW iX zou namelijk rustgevend moeten zijn. ‘Knus, gereduceerd en geïnspireerd door architectuur’, vult hij aan. Dat vertaalt zich naar zachte en opgeruimde oppervlakken en een minimalistisch ontwerp. Het is onderdeel van een nieuwe term die BMW ‘shy tech’ noemt, wat zich vrij laat vertalen als ‘verlegen techniek’. In de praktijk betekent het dat de knoppen en andere bedieningselementen zoveel mogelijk uit het zicht zitten. In het hout zijn bijvoorbeeld oplichtende knopjes verwerkt. Die doorzichtige onderzetter is de iDrive-draaiknop.
De projector voor het head-up display is nauwelijks te spotten, net als de speakers voor de geluidsinstallatie. Het enorme doorlopende scherm zweeft boven het dashboard. De neus van de BMW iX is echter minder verlegen. Ondanks dat de BMW iX als elektrische auto nauwelijks koeling behoeft, plaatst het merk toch een flinke grille op de voorkant. Een dichte weliswaar, maar alsnog prominent aanwezig. Overigens zit hier wel wat andere shy tech. Zo is het logo tevens de dop voor de ruitensproeiervloeistof en lopen de deurgrepen gelijk aan de deuren. De rest van de zij-oppervlakken aan de buitenkant zijn ook simpel van vorm.
De BMW iX staat op een modulair platform
Net als andere grote Duitse autobouwers kwam BMW eerst snel met een elektrische SUV die zijn platform nog deelde met bestaande modellen (zo is de iX3, je verwacht het niet, een X3). Zo konden ze nog wat tijd te rekken voor er een gloednieuw model verscheen. Deze BMW iX is de eerste auto van het merk die staat op het nieuwe schaalbare elektrische platform. Het is dan ook de vaandeldrager voor de nieuwe elektrische technologie van BMW.
Specificaties BMW iX
De accucapaciteit van de BMW iX is groter dan 100 kWh, wat ongeveer vergelijkbaar is met die van een Tesla Model S Long Range. Het gemiddelde stroomverbruik is minder dan 21 kWh/100 km, wat neerkomt op een actieradius van meer dan 600 kilometer volgens WLTP. Met de snelste lader (200 kW) is de accu in 40 minuten van 10 naar 80 procent geladen. Daarboven zal het laden (net als bij elke andere EV) langzamer gaan.
Het vermogen van de BMW iX is 500 pk, waardoor een 0-100-tijd van minder dan 5 seconden mogelijk is. ‘De door BMW Group ontwikkelde krachtbron is op duurzame wijze ontwikkeld, zonder gebruik van zeldzame grondstoffen’, meldt BMW. Ook niet onbelangrijk.
De BMW iX moet eind 2021 verschijnen. De prijs van de elektrische SUV is nog niet bekend. Wie sneller in een elektrische SUV van BMW wil rijden, kan de iX3 bestellen voor ongeveer 66.000 euro – dan stap je in vanaf januari 2021.
Meer van TopGear


De vernieuwde BMW iX is beter en te bestellen met een tegenstrijdig pakket

Deze zeven elektrische auto’s mogen het meest trekken

BMW iX M60 review: Stukken langzamer dan Tesla, maar maakt dat echt uit?

Alle spelers van Real Madrid gaan verplicht aan de elektrische auto van BMW

Range Rover vs BMW iX vs Bentley Bentayga review: Welke luxe SUV is de beste?

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De beste auto’s in Nederland om een caravan te trekken hebben een duidelijke overeenkomst

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

De (veruit) meest gestolen auto van Nederland is compleet vernieuwd

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Gaat het verbod op benzineauto’s in 2035 nog door? ‘EU laat zien dat ze kunnen versoepelen’

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Zo’n 7.000 Nederlanders ontvingen onverwachts (maar terecht) een boete uit het buitenland – zo voorkom je dat

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Ja, dat zien we ook. Het interieur is nog goed gelukt! Het exterieur is compleet verkeerd gegaan. De 4 serie was nog soort van goed. Deze….