Volgens BMW-ontwerper Adrian van Hooydonk begon het ontwerp van de iX bij het interieur, dus daar beginnen wij dan ook maar bij dit artikel. De BMW iX zou namelijk rustgevend moeten zijn. ‘Knus, gereduceerd en geïnspireerd door architectuur’, vult hij aan. Dat vertaalt zich naar zachte en opgeruimde oppervlakken en een minimalistisch ontwerp. Het is onderdeel van een nieuwe term die BMW ‘shy tech’ noemt, wat zich vrij laat vertalen als ‘verlegen techniek’. In de praktijk betekent het dat de knoppen en andere bedieningselementen zoveel mogelijk uit het zicht zitten. In het hout zijn bijvoorbeeld oplichtende knopjes verwerkt. Die doorzichtige onderzetter is de iDrive-draaiknop.
De projector voor het head-up display is nauwelijks te spotten, net als de speakers voor de geluidsinstallatie. Het enorme doorlopende scherm zweeft boven het dashboard. De neus van de BMW iX is echter minder verlegen. Ondanks dat de BMW iX als elektrische auto nauwelijks koeling behoeft, plaatst het merk toch een flinke grille op de voorkant. Een dichte weliswaar, maar alsnog prominent aanwezig. Overigens zit hier wel wat andere shy tech. Zo is het logo tevens de dop voor de ruitensproeiervloeistof en lopen de deurgrepen gelijk aan de deuren. De rest van de zij-oppervlakken aan de buitenkant zijn ook simpel van vorm.
De BMW iX staat op een modulair platform
Net als andere grote Duitse autobouwers kwam BMW eerst snel met een elektrische SUV die zijn platform nog deelde met bestaande modellen (zo is de iX3, je verwacht het niet, een X3). Zo konden ze nog wat tijd te rekken voor er een gloednieuw model verscheen. Deze BMW iX is de eerste auto van het merk die staat op het nieuwe schaalbare elektrische platform. Het is dan ook de vaandeldrager voor de nieuwe elektrische technologie van BMW.
Specificaties BMW iX
De accucapaciteit van de BMW iX is groter dan 100 kWh, wat ongeveer vergelijkbaar is met die van een Tesla Model S Long Range. Het gemiddelde stroomverbruik is minder dan 21 kWh/100 km, wat neerkomt op een actieradius van meer dan 600 kilometer volgens WLTP. Met de snelste lader (200 kW) is de accu in 40 minuten van 10 naar 80 procent geladen. Daarboven zal het laden (net als bij elke andere EV) langzamer gaan.
Het vermogen van de BMW iX is 500 pk, waardoor een 0-100-tijd van minder dan 5 seconden mogelijk is. ‘De door BMW Group ontwikkelde krachtbron is op duurzame wijze ontwikkeld, zonder gebruik van zeldzame grondstoffen’, meldt BMW. Ook niet onbelangrijk.
De BMW iX moet eind 2021 verschijnen. De prijs van de elektrische SUV is nog niet bekend. Wie sneller in een elektrische SUV van BMW wil rijden, kan de iX3 bestellen voor ongeveer 66.000 euro – dan stap je in vanaf januari 2021.
BMW 4GC heeft op 12 november 2020 geschreven:
Ja, dat zien we ook. Het interieur is nog goed gelukt! Het exterieur is compleet verkeerd gegaan. De 4 serie was nog soort van goed. Deze….