
Volgens BMW-ontwerper Adrian van Hooydonk begon het ontwerp van de iX bij het interieur, dus daar beginnen wij dan ook maar bij dit artikel. De BMW iX zou namelijk rustgevend moeten zijn. ‘Knus, gereduceerd en geïnspireerd door architectuur’, vult hij aan. Dat vertaalt zich naar zachte en opgeruimde oppervlakken en een minimalistisch ontwerp. Het is onderdeel van een nieuwe term die BMW ‘shy tech’ noemt, wat zich vrij laat vertalen als ‘verlegen techniek’. In de praktijk betekent het dat de knoppen en andere bedieningselementen zoveel mogelijk uit het zicht zitten. In het hout zijn bijvoorbeeld oplichtende knopjes verwerkt. Die doorzichtige onderzetter is de iDrive-draaiknop.
De projector voor het head-up display is nauwelijks te spotten, net als de speakers voor de geluidsinstallatie. Het enorme doorlopende scherm zweeft boven het dashboard. De neus van de BMW iX is echter minder verlegen. Ondanks dat de BMW iX als elektrische auto nauwelijks koeling behoeft, plaatst het merk toch een flinke grille op de voorkant. Een dichte weliswaar, maar alsnog prominent aanwezig. Overigens zit hier wel wat andere shy tech. Zo is het logo tevens de dop voor de ruitensproeiervloeistof en lopen de deurgrepen gelijk aan de deuren. De rest van de zij-oppervlakken aan de buitenkant zijn ook simpel van vorm.
De BMW iX staat op een modulair platform
Net als andere grote Duitse autobouwers kwam BMW eerst snel met een elektrische SUV die zijn platform nog deelde met bestaande modellen (zo is de iX3, je verwacht het niet, een X3). Zo konden ze nog wat tijd te rekken voor er een gloednieuw model verscheen. Deze BMW iX is de eerste auto van het merk die staat op het nieuwe schaalbare elektrische platform. Het is dan ook de vaandeldrager voor de nieuwe elektrische technologie van BMW.
Specificaties BMW iX
De accucapaciteit van de BMW iX is groter dan 100 kWh, wat ongeveer vergelijkbaar is met die van een Tesla Model S Long Range. Het gemiddelde stroomverbruik is minder dan 21 kWh/100 km, wat neerkomt op een actieradius van meer dan 600 kilometer volgens WLTP. Met de snelste lader (200 kW) is de accu in 40 minuten van 10 naar 80 procent geladen. Daarboven zal het laden (net als bij elke andere EV) langzamer gaan.
Het vermogen van de BMW iX is 500 pk, waardoor een 0-100-tijd van minder dan 5 seconden mogelijk is. ‘De door BMW Group ontwikkelde krachtbron is op duurzame wijze ontwikkeld, zonder gebruik van zeldzame grondstoffen’, meldt BMW. Ook niet onbelangrijk.
De BMW iX moet eind 2021 verschijnen. De prijs van de elektrische SUV is nog niet bekend. Wie sneller in een elektrische SUV van BMW wil rijden, kan de iX3 bestellen voor ongeveer 66.000 euro – dan stap je in vanaf januari 2021.
Meer van TopGear


De vernieuwde BMW iX is beter en te bestellen met een tegenstrijdig pakket

Deze zeven elektrische auto’s mogen het meest trekken

BMW iX M60 review: Stukken langzamer dan Tesla, maar maakt dat echt uit?

Alle spelers van Real Madrid gaan verplicht aan de elektrische auto van BMW

Range Rover vs BMW iX vs Bentley Bentayga review: Welke luxe SUV is de beste?

Politie haalt BMW zonder motorkap van de weg, maar dat blijkt nog wel het minst erge

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Dit zijn de duurste (populaire) auto’s als het gaat om reparatiekosten

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

De Skoda Enyaq Cargo is de perfecte tweezitter voor de Nederlandse binnensteden

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Chinese auto’s verkopen voor geen meter in Nederland, behalve als ze één bijzondere toevoeging hebben

Zo bijzonder zuinig is een Skoda Kodiaq met een dieselmotor tegenwoordig

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Welke auto’s staan langer bij de garage: elektrische auto’s of met een verbrandingsmotor?

Normaal zijn Honda’s nogal duur, maar deze kan de goedkoopste auto van Nederland worden

Rijke mensen willen echt geen elektrische auto, komt Lamborghini achter

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Als je goedkoop boodschappen wil doen in Duitsland, heb je aan je rijbewijs niet voldoende

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In deze Europese vakantiestreken zijn flitspalen vanaf nu uitgeschakeld – dit is waarom

Welke auto’s staan langer bij de garage: elektrische auto’s of met een verbrandingsmotor?

De mooiste Alfa Romeo keert terug, zelfs met een handbak (en geen elektromotoren)

Met deze briljante camper kun je gewoon de campings overslaan

Als je goedkoop boodschappen wil doen in Duitsland, heb je aan je rijbewijs niet voldoende

Ja, dat zien we ook. Het interieur is nog goed gelukt! Het exterieur is compleet verkeerd gegaan. De 4 serie was nog soort van goed. Deze….