
Volgens BMW-ontwerper Adrian van Hooydonk begon het ontwerp van de iX bij het interieur, dus daar beginnen wij dan ook maar bij dit artikel. De BMW iX zou namelijk rustgevend moeten zijn. ‘Knus, gereduceerd en geïnspireerd door architectuur’, vult hij aan. Dat vertaalt zich naar zachte en opgeruimde oppervlakken en een minimalistisch ontwerp. Het is onderdeel van een nieuwe term die BMW ‘shy tech’ noemt, wat zich vrij laat vertalen als ‘verlegen techniek’. In de praktijk betekent het dat de knoppen en andere bedieningselementen zoveel mogelijk uit het zicht zitten. In het hout zijn bijvoorbeeld oplichtende knopjes verwerkt. Die doorzichtige onderzetter is de iDrive-draaiknop.
De projector voor het head-up display is nauwelijks te spotten, net als de speakers voor de geluidsinstallatie. Het enorme doorlopende scherm zweeft boven het dashboard. De neus van de BMW iX is echter minder verlegen. Ondanks dat de BMW iX als elektrische auto nauwelijks koeling behoeft, plaatst het merk toch een flinke grille op de voorkant. Een dichte weliswaar, maar alsnog prominent aanwezig. Overigens zit hier wel wat andere shy tech. Zo is het logo tevens de dop voor de ruitensproeiervloeistof en lopen de deurgrepen gelijk aan de deuren. De rest van de zij-oppervlakken aan de buitenkant zijn ook simpel van vorm.
De BMW iX staat op een modulair platform
Net als andere grote Duitse autobouwers kwam BMW eerst snel met een elektrische SUV die zijn platform nog deelde met bestaande modellen (zo is de iX3, je verwacht het niet, een X3). Zo konden ze nog wat tijd te rekken voor er een gloednieuw model verscheen. Deze BMW iX is de eerste auto van het merk die staat op het nieuwe schaalbare elektrische platform. Het is dan ook de vaandeldrager voor de nieuwe elektrische technologie van BMW.
Specificaties BMW iX
De accucapaciteit van de BMW iX is groter dan 100 kWh, wat ongeveer vergelijkbaar is met die van een Tesla Model S Long Range. Het gemiddelde stroomverbruik is minder dan 21 kWh/100 km, wat neerkomt op een actieradius van meer dan 600 kilometer volgens WLTP. Met de snelste lader (200 kW) is de accu in 40 minuten van 10 naar 80 procent geladen. Daarboven zal het laden (net als bij elke andere EV) langzamer gaan.
Het vermogen van de BMW iX is 500 pk, waardoor een 0-100-tijd van minder dan 5 seconden mogelijk is. ‘De door BMW Group ontwikkelde krachtbron is op duurzame wijze ontwikkeld, zonder gebruik van zeldzame grondstoffen’, meldt BMW. Ook niet onbelangrijk.
De BMW iX moet eind 2021 verschijnen. De prijs van de elektrische SUV is nog niet bekend. Wie sneller in een elektrische SUV van BMW wil rijden, kan de iX3 bestellen voor ongeveer 66.000 euro – dan stap je in vanaf januari 2021.
Meer van TopGear


De vernieuwde BMW iX is beter en te bestellen met een tegenstrijdig pakket

Deze zeven elektrische auto’s mogen het meest trekken

BMW iX M60 review: Stukken langzamer dan Tesla, maar maakt dat echt uit?

Alle spelers van Real Madrid gaan verplicht aan de elektrische auto van BMW

Range Rover vs BMW iX vs Bentley Bentayga review: Welke luxe SUV is de beste?

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

Zo bijzonder zuinig is een Skoda Kodiaq met een dieselmotor tegenwoordig

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Is zo’n ruime Skoda Kodiaq tweedehands goedkoper dan een Tiguan en wat moet ie inmiddels kosten?

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

Moet je een Volkswagen Polo of Renault 5 laten staan voor deze bijzondere Firefly? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Zoveel Nederlanders gaan er daadwerkelijk met hun elektrische auto op vakantie

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Deze 4 auto’s van betrouwbare merken zijn verrassend onbetrouwbaar

Als je een sportieve band zoekt voor je auto, kun je deze merken beter overslaan

Waarom je omgevallen pylonnetjes naast de weg in Duitsland nooit moet oprapen

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Ja, dat zien we ook. Het interieur is nog goed gelukt! Het exterieur is compleet verkeerd gegaan. De 4 serie was nog soort van goed. Deze….