
Een volledig elektrische BMW M-auto is onoverkomelijk. De M-divisie heeft al toegegeven dat het werkt aan een prototype met vier elektromotoren. BMW zal naar de concurrentie kijken of zelfs testen met een Taycan of e-tron. We vroegen BMW M-baas Frank van Meel bij de preview van de M5 (meer informatie volgt komende maand) of hij in de speelse Hyundai Ioniq 5 N heeft gereden. Zijn reactie? Een gigantische grijns.
‘Ik hou van de manier waarop zij denken – dat is de manier waarop wij ook denken. Je moet feedback [in de auto] hebben. Als je op het circuit bent, heb je niet de tijd om naar je snelheidsmeter of toerenteller te kijken. Als je racet, als je de tijd neemt om naar je display te kijken, dan halen twee auto’s je in. Dus wat je wilt is een manier om te weten in welke versnelling je zit, een manier om de toeren te ”voelen”’, zegt Van Meel.
‘In een pure EV met één versnelling, geen geluid en geen emotie weet je niet of je 125 of 150 rijdt of wat dan ook. Daar heb je een oplossing voor nodig. Je moet een connectie vinden van het brein van de bestuurder zonder dat je op de snelheidsmeter moet kijken. Dus ik denk wat [Hyundai] heeft gedaan met de versnellingsemulatie en geluid – wat eigenlijk is waar wij hard aan werken – is de manier om het te doen. Wij hebben zoiets nodig in onze snelle performance auto’s’, legt Van Meel uit.
Verliezen M-auto’s hun charme met neppe geluiden?
Van Meel zegt dat hij niet bang is dat het M-merk ‘niet authentiek’ wordt genoemd door nep geluid, omdat elk versterkt geluid altijd overeen gaat komen met de input van de bestuurder. ‘We zouden geen neppe supercar of ruimteschipgeluiden gebruiken’, lacht de BMW M-baas. Ook zegt de Nederlandse BMW-topman wat over een neppe versnellingsbak in M-auto’s.
‘We werken er al een aantal jaar aan en ik denk dat we een interessante benadering hebben voor dit’, zegt Van Meel. Zijn collega Dirk Häcker kijkt ook uit naar de neppe versnellingsbak. Volgens hem moet de neppe transmissie een extra dimensie toevoegen en geen ‘PlayStation’ zijn. Ook Häcker noemt de Ioniq 5 N ‘een erg interessante auto’. BMW-nerds zullen de ironie inzien van dit verhaal.
Tien jaar geleden vertrok BMW M-baas Albert Biermann na 31 jaar bij BMW om te verhuizen naar Zuid-Korea. Daar zette hij de krankzinnige N-divisie van Hyundai op. Nu ziet het er naar uit dat de volgende generatie van de BMW M-auto’s wordt beïnvloed door de Hyundai N-afdeling. Wat is ook al weer het Duitse woord voor ‘kleine wereld’? En naar welk onderdeel van de elektrische BMW M3 kijk jij het meeste uit?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “BMW M-baas houdt van de Hyundai Ioniq 5 N en wil ook een neppe geluiden en schakelmomenten”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Haha, cool: Hyundai geeft de Ioniq 5 een offroad rallylook

Deze toffe Hyundai Ioniq 5 N TA doet mee aan de Pikes Peak-heuvelklim

Zelfrijdende Hyundai Ioniq 5 slaagt voor het rijexamen

Hyundai bedenkt geinig trucje om stille elektrische racers interessanter te maken

Hyundai voegt eindelijk onbenullig (maar onmisbaar) onderdeel toe aan de Ioniq 5

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

BMW-rijder vlucht na ongeluk, maar wordt door eigen nieuwsgierigheid toch gepakt

Zie jij van welke populaire auto de koplampen van deze bus komen?

Deze 6 toffe Alpina’s kosten minder dan de goedkoopste nieuwe BMW

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Ook de elektrische auto’s van Kia geven straks het gevoel en geluid alsof ze schakelen

Deze toffe Hyundai Ioniq 5 N TA doet mee aan de Pikes Peak-heuvelklim

Hyundai bedenkt geinig trucje om stille elektrische racers interessanter te maken

Hyundai N stopt met benzineauto’s, richt zich op ‘betaalbare sportieve EV’

Hyundai heeft geen tuner nodig en maakt zelf een bodykit voor de Ioniq 5 N

Waarom de Hyundai Ioniq 5 N onze Auto van het Jaar 2023 is

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

Haha, wat een mislukking… geluiden die rechtstreeks uit Gran Turismo 4 (2004) lijken te komen. Dat is blijkbaar wat “mannen” willen, net zoals vroeger op je fietsje een kaart tussen je spaken klemmen met een wasknijper. Zo stoer, iedereen kon je horen. Maar goed, dat is subjectieve emotie. Laten we dan naar zijn rationele argumenten kijken:
“Als je op het circuit bent, heb je niet de tijd om naar je snelheidsmeter of toerenteller te kijken.”
Werkelijk niemand is bezig met welke snelheid ze rijden op het circuit, behalve op delen waar de snelheid tijdelijk beperkt is. Racen is gewoon vol gas.
Dan zijn tweede punt: de toerenteller. Vroeger was dat natuurlijk een valide argument, omdat je in de powerband van je verbrandingsmotor moest blijven. Te vroeg of te laat schakelen kostte snelheid. Daar was de geluidsfeedback inderdaad nuttig voor.
Dat argument geldt niet meer bij racen met een elektrische auto, omdat je altijd in je powerband zit. Sterker nog, met een stille elektrische auto hoor je veel meer van je banden omdat er geen verbrandingsmotor doorheen jammert. Dat geeft je meer directe akoestische feedback, waardoor je nog beter op de limiet van de banden kunt rijden (of daar vandaan kunt blijven). Dat is de race mindset. Gran Turismo-geluiden of kunstmatige schakelmomenten (die gewoon het koppel even onderbreken) werken averechts tijdens het racen.
Als zijn “grijns” komt van de emotie uit het gevoel hebben van snel rijden, is dat precies dezelfde emotie als wij vroeger hadden met die speelkaart tussen de spaken van onze fiets. Niet nodig; het maakt je fiets door de extra wrijving zelfs minder snel; maar je hebt het idee dat je op een hele stoere fiets zit.
Emotie.
Heeft dus echt niets te maken met racen.