Deze BMW M1 wacht op jouw bod

BMW bouwde maar 455 exemplaren

Veiling BMW M1 (1980)
Veiling BMW M1 (1980)
Veiling BMW M1 (1980)
Veiling BMW M1 (1980)
Veiling BMW M1 (1980)
Veiling BMW M1 (1980)
Veiling BMW M1 (1980)
Veiling BMW M1 (1980)
Veiling BMW M1 interieur (1980)
Veiling BMW M1 interieur (1980)
Veiling BMW M1 interieur (1980)
Veiling BMW M1 (1980)
Veiling BMW M1 (1980)
Veiling BMW M1 (1980)
Veiling BMW M1 (1980)
Veiling BMW M1 (1980)
Veiling BMW M1 (1980)
Veiling BMW M1 (1980)
Veiling BMW M1 (1980)
Veiling BMW M1 interieur (1980)
Veiling BMW M1 interieur (1980)
Veiling BMW M1 interieur (1980)

Toegegeven: de enige échte supercar die BMW ooit maakte, ontbeert iedere vorm van sierlijkheid. De hoekige en platte BMW M1 werd met een liniaal ontworpen. Door een Italiaan, nota bene. En toch is ie op en top Duits

De M1 kwam er niet omdat BMW het de hoogste tijd vond voor een supercar met een middenmotor. Nee, de M1 kwam er omdat BMW zin had in een racewedstrijdje. De BMW M1 is, zoals dat zo mooi heet, een homologatiemodel. Om met hun raceauto mee te mogen doen in het World Sportscar Championship moest BMW minimaal vierhonderd straat­versies van hun beoogde trofeeënbrenger bouwen. Je zou, een tikje romantisch, kunnen zeggen dat BMW per ongeluk een meesterwerk voor de straat heeft geschapen.

Stiekem is de BMW M1 een Italiaan

De koets werd getekend door Giorgetto Giugiaro en kenners zullen dat meteen zien. De Italiaan tekende eerder namelijk ook al hoekige pronk­stukken als de Lotus Esprit, de De Tomaso Mangusta en uiteraard de allereerste Volkswagen Golf. Hij gaf de BMW M1 een brede, lage neus, een kaarsrechte, uit de kluiten gewassen kont en klapkoplampen. Oh, en een héél klein, koddig BMW-grilletje. Giugiaro’s ontwerp werd in glasvezel uitgedrukt rond een buizenframe. Jep, licht én gestroomlijnd.

Aanvankelijk zou Lamborghini de productie van de über-Bimmer op zich nemen, maar nét toen de samenwerking op gang was, kwamen de Italianen in zwaar weer terecht. BMW trok de stekker uit de deal en gooide het over een andere boeg. Een bedrijf buiten Modena vervaardigde de carrosseriepanelen, een ander bedrijf het buizenframe. Vervolgens werden die twee samengevoegd door ItalDesign, het bedrijf van Giugiaro. Daar werden de auto’s ook gespoten en voorzien van ramen en interieurdelen. Ten slotte werden de M1’s naar Baur in Duitsland gebracht, waar ze gecompleteerd werden met blok, bak en de laatste missende delen. Inderdaad: iedere BMW M1 is een klein logistiek wonder.

Collectoritems doen het altijd goed op een veiling

In totaal werden er zo’n 455 exemplaren van de platte bruut met 3,5-liter zes-in-lijn gebouwd. Echt moeite om ’m te verkopen hadden de Beiers niet. Er schijnt zelfs een Amerikaan te zijn geweest die er in één klap drie kocht. Laten we dat scharen onder de kop ‘vooruitziende blik’. Want neem de zeldzaamheid in acht én het feit dat de M1 nog altijd de enige echte BMW-supercar is die de wereld ooit zag, en je snapt: deze auto was voorbestemd om een collector’s item te worden en erg gewild te zijn tijdens een veiling.

Bonhams biedt de auto op 11 mei op hun veiling in Monaco aan. De geschatte veilingprijs ligt tussen de 540.000 en 580.000 euro. Mocht jij ‘m gekocht hebben, bel je ons dan even voor een blokkie-om?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws