
Na de BMW M4 CSL zou je misschien verwachten dat je nu een bericht zou lezen over een nieuwe M3 CSL. Maar nee, BMW durft die naam nog geen nieuw leven in te blazen. Misschien omdat ze weten dat niets kan voldoen aan de verwachtingen die de badge schept, of misschien omdat ze al een nieuwe 3.0 CSL verkopen. Of omdat deze BMW M3 CS dankzij zijn vierwielaandrijving niet écht leichtbau is.
Goed, de nieuwe BMW M3 CS dus. Zie het als de praktische broer van de M4 CSL, die overigens ook niet per se leicht is. De CS krijgt dezelfde 3,0-liter zes-in-lijn van 550 pk, maar dan met vierwielaandrijving. De transmissie is een automaat. De 0-100-tijd is 3,4 seconden, wat 0,3 seconde sneller is dan de CSL. De Competition-uitvoering met vierwielaandrijving van de M3 heeft trouwens 40 pk minder.
De topsnelheid is 302 km/u en de 0-200-tijd is 11,1 seconden, wat weer 0,4 seconde sneller is dan de M4 CSL. Vooral de eerste paar meters is de nieuwe BMW M3 CS dus sneller, en voor het extra tempo mag je de xDrive bedanken. Voor de liefhebbers: het koppel is 650 Nm. Onnodig om te zeggen: de M3 heeft dus twee deuren extra ten opzichte van de M4.
Achterwielaandrijving is mogelijk
De aandrijflijn zal altijd een voorkeur uitspreken om het vermogen naar de achterkant te sturen voor dynamisch rijgedrag. Zo heb je in de normale rijmodi iets eerder overstuur in plaats van onderstuur. Desgewenst kun je zelfs de vooras helemaal ontkoppelen voor 100 procent achterwielaandrijving. Dan helpt een actief differentieel je met het oproken van je banden.
Hoeveel lichter is de BMW M3 CS dan wel?
De splitter, luchtinlaten, spoiler en diffuser zijn van lichtgewicht materiaal gemaakt en het dak is standaard van koolstofvezel. Zelfs de schakelflippers en de spiegelkappen zijn van licht CFRP. Hierdoor is de BMW M3 CS 20 kilo lichter dan de Competition. Inderdaad, dat scheelt niet veel, maar moderne auto’s zijn nu eenmaal erg zwaar en klanten willen tegenwoordig toch echt wel airco en een radio.
Natuurlijk is het onderstel opnieuw afgesteld voor de BMW M3 CS en de software van alle rijmodi is ook bijgeschaafd. Standaard zijn de remklauwen zwart, maar wie graag koolstofkeramische remmen wil, kan goudkleurige of rode schijven kiezen. De wielen meten vóór 19 inch en achterop 20 inch.
De Nederlandse prijs van de BMW M3 CS
De nieuwe sedan komt al in maart 2023 naar de showrooms en omdat niet iedereen bestelt met een blanco cheque, kunnen we alvast een prijskaartje noemen. De Nederlandse prijs van de BMW M3 CS is 191.844 euro, exclusief eventuele opties. Speciaal voor de nieuwe M3 kun je de kleur Solid White kiezen. Ook leverbaar zijn de kleuren Signal Green, Brooklyn Grey en Saphirschwarz.
Meer van TopGear


BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

BMW M3 verliest kenmerkende ‘angel eyes’, krijgt extra vermogen terug

Meer dan een BMW M3 Touring heb je eigenlijk niet nodig in je leven

BMW M2 vs BMW M3 Touring review: Welke pretmachine moet je kiezen?

‘BMW werkt aan een M3 CS Touring , komt al in 2025’

BMW-rijder laat even zien hoe je verbannen wordt van de Nürburgring

De BMW M3 Touring krijgt 650 pk en een sterrenhemel van Manhart

De Hyundai Ioniq 6 N is sneller dan de BMW M3 en misschien nog wel leuker ook

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

Onderzoekers vinden manier om autobanden veel sterker te maken, maar gaan het expres niet doen

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Er is één (betaalbare) benzineauto die nog veel betrouwbaarder blijkt dan een Toyota

Wat betekenen de nieuwe belastingplannen voor de dieselauto in Nederland?

Doorreizen zonder overnachting? Dan moet je in dit Europese land straks wellicht extra betalen
