
Na de BMW M4 CSL zou je misschien verwachten dat je nu een bericht zou lezen over een nieuwe M3 CSL. Maar nee, BMW durft die naam nog geen nieuw leven in te blazen. Misschien omdat ze weten dat niets kan voldoen aan de verwachtingen die de badge schept, of misschien omdat ze al een nieuwe 3.0 CSL verkopen. Of omdat deze BMW M3 CS dankzij zijn vierwielaandrijving niet écht leichtbau is.
Goed, de nieuwe BMW M3 CS dus. Zie het als de praktische broer van de M4 CSL, die overigens ook niet per se leicht is. De CS krijgt dezelfde 3,0-liter zes-in-lijn van 550 pk, maar dan met vierwielaandrijving. De transmissie is een automaat. De 0-100-tijd is 3,4 seconden, wat 0,3 seconde sneller is dan de CSL. De Competition-uitvoering met vierwielaandrijving van de M3 heeft trouwens 40 pk minder.
De topsnelheid is 302 km/u en de 0-200-tijd is 11,1 seconden, wat weer 0,4 seconde sneller is dan de M4 CSL. Vooral de eerste paar meters is de nieuwe BMW M3 CS dus sneller, en voor het extra tempo mag je de xDrive bedanken. Voor de liefhebbers: het koppel is 650 Nm. Onnodig om te zeggen: de M3 heeft dus twee deuren extra ten opzichte van de M4.
Achterwielaandrijving is mogelijk
De aandrijflijn zal altijd een voorkeur uitspreken om het vermogen naar de achterkant te sturen voor dynamisch rijgedrag. Zo heb je in de normale rijmodi iets eerder overstuur in plaats van onderstuur. Desgewenst kun je zelfs de vooras helemaal ontkoppelen voor 100 procent achterwielaandrijving. Dan helpt een actief differentieel je met het oproken van je banden.
Hoeveel lichter is de BMW M3 CS dan wel?
De splitter, luchtinlaten, spoiler en diffuser zijn van lichtgewicht materiaal gemaakt en het dak is standaard van koolstofvezel. Zelfs de schakelflippers en de spiegelkappen zijn van licht CFRP. Hierdoor is de BMW M3 CS 20 kilo lichter dan de Competition. Inderdaad, dat scheelt niet veel, maar moderne auto’s zijn nu eenmaal erg zwaar en klanten willen tegenwoordig toch echt wel airco en een radio.
Natuurlijk is het onderstel opnieuw afgesteld voor de BMW M3 CS en de software van alle rijmodi is ook bijgeschaafd. Standaard zijn de remklauwen zwart, maar wie graag koolstofkeramische remmen wil, kan goudkleurige of rode schijven kiezen. De wielen meten vóór 19 inch en achterop 20 inch.
De Nederlandse prijs van de BMW M3 CS
De nieuwe sedan komt al in maart 2023 naar de showrooms en omdat niet iedereen bestelt met een blanco cheque, kunnen we alvast een prijskaartje noemen. De Nederlandse prijs van de BMW M3 CS is 191.844 euro, exclusief eventuele opties. Speciaal voor de nieuwe M3 kun je de kleur Solid White kiezen. Ook leverbaar zijn de kleuren Signal Green, Brooklyn Grey en Saphirschwarz.
Meer van TopGear


BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

BMW M3 verliest kenmerkende ‘angel eyes’, krijgt extra vermogen terug

Meer dan een BMW M3 Touring heb je eigenlijk niet nodig in je leven

BMW M2 vs BMW M3 Touring review: Welke pretmachine moet je kiezen?

‘BMW werkt aan een M3 CS Touring , komt al in 2025’

BMW-rijder laat even zien hoe je verbannen wordt van de Nürburgring

De BMW M3 Touring krijgt 650 pk en een sterrenhemel van Manhart

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De VW Passat met W8-motor begint heel betaalbaar te worden in Nederland

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Chinese ‘Porsche-killer’ jokt over dure optie, klanten weer boos

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Met dit slimme trucje van Google Maps bespaar je geld als je met de auto op vakantie gaat

Het CJIB gaat wegens foutje verkeersboetes terugbetalen – deze boetes komen in aanmerking

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

Bij jouw volgende auto moet je misschien zelfs extra betalen voor achterlichten

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen
