
Na de BMW M4 CSL zou je misschien verwachten dat je nu een bericht zou lezen over een nieuwe M3 CSL. Maar nee, BMW durft die naam nog geen nieuw leven in te blazen. Misschien omdat ze weten dat niets kan voldoen aan de verwachtingen die de badge schept, of misschien omdat ze al een nieuwe 3.0 CSL verkopen. Of omdat deze BMW M3 CS dankzij zijn vierwielaandrijving niet écht leichtbau is.
Goed, de nieuwe BMW M3 CS dus. Zie het als de praktische broer van de M4 CSL, die overigens ook niet per se leicht is. De CS krijgt dezelfde 3,0-liter zes-in-lijn van 550 pk, maar dan met vierwielaandrijving. De transmissie is een automaat. De 0-100-tijd is 3,4 seconden, wat 0,3 seconde sneller is dan de CSL. De Competition-uitvoering met vierwielaandrijving van de M3 heeft trouwens 40 pk minder.
De topsnelheid is 302 km/u en de 0-200-tijd is 11,1 seconden, wat weer 0,4 seconde sneller is dan de M4 CSL. Vooral de eerste paar meters is de nieuwe BMW M3 CS dus sneller, en voor het extra tempo mag je de xDrive bedanken. Voor de liefhebbers: het koppel is 650 Nm. Onnodig om te zeggen: de M3 heeft dus twee deuren extra ten opzichte van de M4.
Achterwielaandrijving is mogelijk
De aandrijflijn zal altijd een voorkeur uitspreken om het vermogen naar de achterkant te sturen voor dynamisch rijgedrag. Zo heb je in de normale rijmodi iets eerder overstuur in plaats van onderstuur. Desgewenst kun je zelfs de vooras helemaal ontkoppelen voor 100 procent achterwielaandrijving. Dan helpt een actief differentieel je met het oproken van je banden.
Hoeveel lichter is de BMW M3 CS dan wel?
De splitter, luchtinlaten, spoiler en diffuser zijn van lichtgewicht materiaal gemaakt en het dak is standaard van koolstofvezel. Zelfs de schakelflippers en de spiegelkappen zijn van licht CFRP. Hierdoor is de BMW M3 CS 20 kilo lichter dan de Competition. Inderdaad, dat scheelt niet veel, maar moderne auto’s zijn nu eenmaal erg zwaar en klanten willen tegenwoordig toch echt wel airco en een radio.
Natuurlijk is het onderstel opnieuw afgesteld voor de BMW M3 CS en de software van alle rijmodi is ook bijgeschaafd. Standaard zijn de remklauwen zwart, maar wie graag koolstofkeramische remmen wil, kan goudkleurige of rode schijven kiezen. De wielen meten vóór 19 inch en achterop 20 inch.
De Nederlandse prijs van de BMW M3 CS
De nieuwe sedan komt al in maart 2023 naar de showrooms en omdat niet iedereen bestelt met een blanco cheque, kunnen we alvast een prijskaartje noemen. De Nederlandse prijs van de BMW M3 CS is 191.844 euro, exclusief eventuele opties. Speciaal voor de nieuwe M3 kun je de kleur Solid White kiezen. Ook leverbaar zijn de kleuren Signal Green, Brooklyn Grey en Saphirschwarz.
Meer van TopGear


Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

BMW M3 verliest kenmerkende ‘angel eyes’, krijgt extra vermogen terug

Meer dan een BMW M3 Touring heb je eigenlijk niet nodig in je leven

BMW M2 vs BMW M3 Touring review: Welke pretmachine moet je kiezen?

‘BMW werkt aan een M3 CS Touring , komt al in 2025’

BMW-rijder laat even zien hoe je verbannen wordt van de Nürburgring

De BMW M3 Touring krijgt 650 pk en een sterrenhemel van Manhart

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De olieprijs daalt enorm, maar waarom merk ik daar aan de pomp niets van?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland
