
Het is nu niet meer voor te stellen, maar er was een tijd dat motoren groeiden. Heel even was er zelfs een moment dat het einde nog lang niet in zicht leek. Aan het begin van deze eeuw kreeg de BMW M3 zomaar een V8-motor en de BMW M5 zelfs een hemels klinkende V10. Het is dat de downsizing toesloeg, want anders reden we momenteel misschien wel in een BMW M5 met een V12 en een BMW M3 met een V10. Zo ver kwam het nooit, dus als je een BMW M3 met een V10-motor wilt, moet je zelf aan de slag.
De BMW M3 van de E46-generatie die je hier ziet, deed het nog relatief bescheiden met zijn 3,2-liter zes-in-lijn. Misschien iets te bescheiden, vond BMW-specialist Procar in Zwolle. Zij lepelden er de V10-motor van de BMW M5 in, in dit geval goed voor 550 pk. De automaat komt van de M3 met V8-motor en de koolstofvezel aandrijfas komt dan weer van de nieuwere M4. Daarnaast zitten er nog wat speeltjes op en aan de BMW M3 (E46) met V10-motor, zoals een differentieel van OS Giken en een ECU van Awron.
Specificaties BMW M3 (E46) met V10-motor
Het vermogen gaat dus via een automaat naar de achterwielen. Een 0-100-sprintje moet mogelijk zijn in 3,7 seconden. De standaard M3 van deze generatie noteert 5,1 seconden. Van 0 naar 200 km/u gaat hij in 10 seconden. De auto weegt in totaal 1.470 kilo, wat zelfs iets minder is dan het standaard gewicht. Zal te maken hebben met de afwezigheid van de achterbank en de aanwezigheid van koolstofvezel kuipstoelen.
De volledige ombouw duurde meer dan 700 uur, verspreid over twee jaar. Qua vermogen is het een stuk eenvoudiger om een compressor op de standaard zes-in-lijn te bouwen, maar dan heb je niet het fantastische geluid van BMW’s atmosferische V10-motor. Ben je hebberig geworden? De prijs voor deze vrij unieke BMW M3 is 79.999 euro. Of dat redelijk is? We hebben geen flauw benul.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

De BMW M3 CS Touring is de duurste M3, maar heeft géén middenarmsteun

BMW gaat ook nog een mooie M3 bouwen met oude techniek

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Koop deze heerlijke BMW E46 M3 Touring als verstandige gezinsauto

Tuner gaat de BMW M3 E46 met wat koolstofvezel ombouwen tot CSL

BMW-rijder heeft heel veel geluk op de Nürburgring

Buitenkans: Het beste van vijf generaties M3 en M4 kan in één keer van jou zijn

Buitenkansje? BMW veilt een bijna nieuwe M3 CSL voor een zachte prijs

BMW laat vier geheime CSL-prototypes voor het eerst zien

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Automerk dat aan de afgrond staat, maakt ook nog even zijn trouwe fans boos

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

Dit onopvallende Golfje is stiekem sneller dan menig supercar (900+ pk!)

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Oude Ford Mustang Fastback wordt omgebouwd tot offroader

Zo houdt deze specialist oude Volvo’s op de weg met een 3D-printer

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Wanneer zijn de duurzame synthetische brandstoffen net zo duur als fossiele benzine?

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Wat kost een volle accu van een elektrische auto eigenlijk tegenwoordig?

Als je een motorrijder op zijn helm ziet tikken, kun je (ook in de auto) maar beter oppassen

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid
