
Het is nu niet meer voor te stellen, maar er was een tijd dat motoren groeiden. Heel even was er zelfs een moment dat het einde nog lang niet in zicht leek. Aan het begin van deze eeuw kreeg de BMW M3 zomaar een V8-motor en de BMW M5 zelfs een hemels klinkende V10. Het is dat de downsizing toesloeg, want anders reden we momenteel misschien wel in een BMW M5 met een V12 en een BMW M3 met een V10. Zo ver kwam het nooit, dus als je een BMW M3 met een V10-motor wilt, moet je zelf aan de slag.
De BMW M3 van de E46-generatie die je hier ziet, deed het nog relatief bescheiden met zijn 3,2-liter zes-in-lijn. Misschien iets te bescheiden, vond BMW-specialist Procar in Zwolle. Zij lepelden er de V10-motor van de BMW M5 in, in dit geval goed voor 550 pk. De automaat komt van de M3 met V8-motor en de koolstofvezel aandrijfas komt dan weer van de nieuwere M4. Daarnaast zitten er nog wat speeltjes op en aan de BMW M3 (E46) met V10-motor, zoals een differentieel van OS Giken en een ECU van Awron.
Specificaties BMW M3 (E46) met V10-motor
Het vermogen gaat dus via een automaat naar de achterwielen. Een 0-100-sprintje moet mogelijk zijn in 3,7 seconden. De standaard M3 van deze generatie noteert 5,1 seconden. Van 0 naar 200 km/u gaat hij in 10 seconden. De auto weegt in totaal 1.470 kilo, wat zelfs iets minder is dan het standaard gewicht. Zal te maken hebben met de afwezigheid van de achterbank en de aanwezigheid van koolstofvezel kuipstoelen.
De volledige ombouw duurde meer dan 700 uur, verspreid over twee jaar. Qua vermogen is het een stuk eenvoudiger om een compressor op de standaard zes-in-lijn te bouwen, maar dan heb je niet het fantastische geluid van BMW’s atmosferische V10-motor. Ben je hebberig geworden? De prijs voor deze vrij unieke BMW M3 is 79.999 euro. Of dat redelijk is? We hebben geen flauw benul.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


BMW M3 Touring review: Hoe goed is ie in de sneeuw? En met honden?



BMW-rijder heeft heel veel geluk op de Nürburgring


Kijk hoe de V8 van een BMW M3 op hoge snelheid ploft op de Autobahn


BMW M3 knalt op nietsvermoedende Audi RS 4 Avant op Spa-Francorchamps



Buitenkans: Het beste van vijf generaties M3 en M4 kan in één keer van jou zijn



Zo wil BMW elektromotoren hetzelfde laten reageren als benzinemotoren


Wachten aan de laadpaal is straks geen straf met 190 games in de BMW i5


Designbaas legt uit waarom BMW’s er tegenwoordig zo uitzien


BMW iX5 Hydrogen review: Hoe rijdt de waterstofauto van BMW?


Nieuwe BMW 5-serie: nog geen zes-in-lijn, wel elektrische i5 met 601 pk


BMW wil de geweldige Touring Coupe graag in productie nemen



BMW-rijder heeft heel veel geluk op de Nürburgring



Buitenkans: Het beste van vijf generaties M3 en M4 kan in één keer van jou zijn


Buitenkansje? BMW veilt een bijna nieuwe M3 CSL voor een zachte prijs


BMW laat vier geheime CSL-prototypes voor het eerst zien


Dit is toch wel de lulligste crash die we in tijden hebben gezien (VIDEO)


De offroad-BMW M3 Touring die nooit bestond


Deze Lancia Delta Evo-rallyauto is volledig elektrisch (0-100 in 1,8 s)


In deze Porsche 911 ligt de F1-motor waarmee Niki Lauda in 1985 reed


Gasten leggen een zes-in-lijn diesel in een Lamborghini Gallardo


Deze oude Ford Bronco heeft een gloednieuwe V8-motor van de Mustang


Moet Defensie de stokoude Mercedes G-klasses ombouwen van diesel naar EV’s?


Nissan bouwt oude Skyline GT-R om tot elektrische auto (of een hybride?)


Kijk hoe een achtergelaten VW Passat diesel na 17 jaar weer wordt gestart


Met Jenson Button rijden in de Radford Type 62-2 op het circuit en de openbare weg


Deze enorme camper uit de jaren ’70 had een 7.5 V8 en voorwielaandrijving


Lego en Land Rover vieren de 75e verjaardag van de Defender


Deze prachtige Aston Martin DB6 is nu een elektrische auto


Koop deze Volvo 740 Turbo met V6 en een bekende eerste eigenaar


Gestripte Tesla Model 3 is net zo snel als een Bugatti Veyron



Kooptip: Je ziet vast wel wie de vorige eigenaar was van deze ‘super dikke Audi’


De nieuwe Mercedes-AMG C 63 zonder V8-motor is ook nog duurder


Kia EV6 vs Nissan Ariya vs Toyota bZ4X review: Wat is de beste elektrische familieauto?


Mercedes C 200 Estate review: Waarom niet gewoon de PHEV?



BMW M3 Touring review: Hoe goed is ie in de sneeuw? En met honden?


Bij Ford kun je een supercharger kopen die je auto 700 pk geeft (binnen de garantie)


Deze Chrysler Pacifica heeft een V8 met 1.500 pk en een koolstofvezel koets


Deze Huracán Super Trofeo met 1.200 pk is helemaal straatlegaal


Utrecht zet lawaaiflitspalen neer, maar herriemakers hebben (nog) niets te vrezen


Deze drempel is de grootste nachtmerrie van deelnemers bij een auto-evenement


Hoeveel minder wordt een Ferrari Purosangue waard als je er 60.000 euro in steekt?


Deze VW Golf met Volvo-vijfcilinder doet 0-250 in minder dan 10 seconden


Opel Grandland GSe review: Voegt die nieuwe badge ook echt wat toe?



Zo wil BMW elektromotoren hetzelfde laten reageren als benzinemotoren



Kooptip: Je ziet vast wel wie de vorige eigenaar was van deze ‘super dikke Audi’


De nieuwe Volkswagen ID. Buzz voor 7 personen is de versie die je wilt


Dit is het nieuwe logo van Porsche (en er is best wat veranderd, als je goed kijkt)


Deze Fiat 500 met bijpassende aanhanger is klaar voor de vakantie


De Volvo EX30 is de snelste Volvo ooit (en sneller dan de snelste Polestar)


Deze nieuwe Jaguar E-Types kun je alleen als paar kopen


Dit zijn acht bizarre feiten over de Bugatti Bolide van 4 miljoen euro


Zo ziet de nieuwe Toyota Prius er als raceauto uit


Reacties