Het is nu niet meer voor te stellen, maar er was een tijd dat motoren groeiden. Heel even was er zelfs een moment dat het einde nog lang niet in zicht leek. Aan het begin van deze eeuw kreeg de BMW M3 zomaar een V8-motor en de BMW M5 zelfs een hemels klinkende V10. Het is dat de downsizing toesloeg, want anders reden we momenteel misschien wel in een BMW M5 met een V12 en een BMW M3 met een V10. Zo ver kwam het nooit, dus als je een BMW M3 met een V10-motor wilt, moet je zelf aan de slag.

De BMW M3 van de E46-generatie die je hier ziet, deed het nog relatief bescheiden met zijn 3,2-liter zes-in-lijn. Misschien iets te bescheiden, vond BMW-specialist Procar in Zwolle. Zij lepelden er de V10-motor van de BMW M5 in, in dit geval goed voor 550 pk. De automaat komt van de M3 met V8-motor en de koolstofvezel aandrijfas komt dan weer van de nieuwere M4. Daarnaast zitten er nog wat speeltjes op en aan de BMW M3 (E46) met V10-motor, zoals een differentieel van OS Giken en een ECU van Awron.

Specificaties BMW M3 (E46) met V10-motor

Het vermogen gaat dus via een automaat naar de achterwielen. Een 0-100-sprintje moet mogelijk zijn in 3,7 seconden. De standaard M3 van deze generatie noteert 5,1 seconden. Van 0 naar 200 km/u gaat hij in 10 seconden. De auto weegt in totaal 1.470 kilo, wat zelfs iets minder is dan het standaard gewicht. Zal te maken hebben met de afwezigheid van de achterbank en de aanwezigheid van koolstofvezel kuipstoelen.

De volledige ombouw duurde meer dan 700 uur, verspreid over twee jaar. Qua vermogen is het een stuk eenvoudiger om een compressor op de standaard zes-in-lijn te bouwen, maar dan heb je niet het fantastische geluid van BMW’s atmosferische V10-motor. Ben je hebberig geworden? De prijs voor deze vrij unieke BMW M3 is 79.999 euro. Of dat redelijk is? We hebben geen flauw benul.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)