De BMW M3 CSL van de E46-generatie is een heldenauto voor ons. En om eerlijk te zijn, waren we teleurgesteld toen de badge in 2022 terugkwam op een nogal niet-zo-lichtgewicht M4 CSL. Toch weten we niet zo goed hoe we ons moeten voelen bij het V-CSL-pakket van tuner Vorsteiner. Het bedrijf gaat de BMW M3 E46 met een ‘koolstofvezelprogramma’ ombouwen naar een CSL.

In 2003 verzamelde BMW alle knappe koppen om het uiterste uit de derde generatie van de snellere 3-serie te halen. Het hoofddoel: hem zo licht mogelijk maken. Dat lukte, want de CSL woog uiteindelijk maar 1.385 kilo terwijl een M3 Coupé van die generatie 110 kilo meer woog. Er kwam een herkenbaar gat in de voorbumper en de motor werd geüpgraded.

Het pakket van Vorsteiner

Aan de ene kant maken de nieuwe voorbumper, aero-efficiënte achterklep met spoilerlip, diffuser en een koolstofvezel middenconsole deze M3 nog geen echte CSL. Aan de andere kant zorgen de extra onderdelen er wel voor dat de Bimmer er extra cool uitziet. Daar komt nog bij dat je bij de ombouw meteen een handbak zou kunnen laten monteren, mocht je een M3 met SMG-bak hebben.

Wat kost het om de BMW M3 E46 te laten ombouwen naar CSL?

Volgens Vorsteiner is het V-CSL-pakket ontworpen om hun twintigjarig bestaan te vieren. De tuner gaat 103 stuks van de BMW M3 E46 ombouwen tot CSL. Gek aantal, dachten wij, maar Vorsteiner heeft een verklaring: het is het aantal pk’s per liter van de E46 CSL. Iedere kit kost zo’n 6.900 euro. Hoef je alleen nog maar even de 3,2-liter zes-in-lijn te upgraden naar 360 pk…

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)