
De keuze voor het nieuwste M-model is reuze, want hij is er met een handbak, een automaat, met achterwielaandrijving, als vierwielaandrijver, met minder dan 500 pk, met meer dan 500 pk en over een tijdje ook als stationwagen. Voor de nieuwe BMW M4 Cabrio (G83) houdt het merk het simpel. Voor nu is de cabriolet alleen leverbaar als Competition met xDrive, dus met de dikste motorisering en met vierwielaandrijving, en een automaat.
De softtop van de BMW M4 Cabrio
De softtop is 40 procent minder zwaar dan de hardtop van het vorige model. Hard nodig, want het gewicht van de BMW M4 Cabrio is alsnog bijna 2.000 kilo. De dakconstructie, de verstevigingen voor het ontbreken van het dak en de vierwielaandrijving wegen al met al best wat, en de M4 was al geen vedergewicht. De softtop kan in 18 seconden openen of sluiten. De bagageruimte is 385 liter met de kap dicht en 300 liter als de geopende kap achterin ligt. Mooi meegenomen: dat is 80 liter meer dan de vorige M4 met open dak.
Specificaties
De BMW M4 Competition Cabrio gebruikt verder dezelfde mechanische delen als de M3 en M4 Competition met een vast dak. De zes-in-lijn produceert 510 pk en werpt dat via een achttraps automaat naar alle wielen. De 0-100-tijd is hiermee 3,7 seconden met een topsnelheid van 280 km/u. De aandrijving naar de voorwielen kan worden onderbroken voor wat driftplezier.
Verwarmbare koolstofvezel kuipstoelen in de BMW M4 Cabrio
De dakloze M4 kampt – al enkele generaties – met een gespleten persoonlijkheid. Want de auto moet een raceauto-gevoel geven, maar een cabrio is per definitie het tegenovergestelde van een raceauto, onder meer door het gewicht. Het ultieme voorbeeld van deze gespleten persoonlijkheid is de optie voor koolstofvezel kuipstoelen. De M Carbon-kuipstoelen zijn in de Cabrio uitgerust met verwarming – daar zal menig Le Mans-racer jaloers op zijn.
De prijs
De Nederlandse prijs voor de BMW M4 Cabrio is nog niet bekend. De BMW M4 Competition (zonder xDrive) kost al minimaal 131.000 euro, dus tel daar nog een aalmoes bij op om een redelijke schatting te maken. Vergeet niet dat er nog opties zijn die je proberen te verleiden, zoals het M Race Track Pack met koolstof-keramische remmen en de bovengenoemde kuipstoelen.
Meer van TopGear


De BMW M4 CS Edition VR46 is enorm duur, maar je krijgt wel een heel bijzonder extraatje

Is de gefacelifte BMW M4 Competition M xDrive Cabrio je ideale levenspartner?

Stijlvolle BMW M440i is nu sterker en goedkoper dan originele M4

De BMW M4 CS streeft in alles perfectie na, maar vergeet één klein ding (review)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

Politie haalt BMW zonder motorkap van de weg, maar dat blijkt nog wel het minst erge

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Dit zijn de duurste (populaire) auto’s als het gaat om reparatiekosten

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

De BMW M4 CS Edition VR46 is enorm duur, maar je krijgt wel een heel bijzonder extraatje

VIDEO: Tuner probeert bijna 1.400 pk uit een BMW M4 te persen (en dat gaat fout)

VIDEO: Zo spuit BMW een auto in verschillende kleuren zonder hem af te plakken

Jammer? BMW neemt afscheid van de ‘angel eyes’ bij de vernieuwde M4

Manhart pakt de BMW M4 Competition subtiel aan (635 pk)

Manhart geeft de BMW M4 CSL een behoorlijke upgrade

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

De Hyundai Ioniq 6 N is sneller dan de BMW M3 en misschien nog wel leuker ook

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Politie haalt BMW zonder motorkap van de weg, maar dat blijkt nog wel het minst erge

Statiegeld op blikjes is irritant, maar het kan ervoor zorgen dat jij straks goedkoop op waterstof rijdt

Politie plaatst nieuw soort camera op viaducten, maar hier word jij wel blij van

Veel automerken hebben het zwaar in Europa, behalve merken uit één land (en dat is slecht nieuws)

Geen grap: met deze (gratis) apps kun je de verkeerslichten op groen zetten

Niet bepaald fotogeniek zo op foto 2. Alsof ie zweeft. Ze hadden hem 3 cm moeten verlagen en die wielen moeten verwisselen voor een paar degelijke exemplaren. Kleur groen staat hem echt goed en safraan leder.