
De keuze voor het nieuwste M-model is reuze, want hij is er met een handbak, een automaat, met achterwielaandrijving, als vierwielaandrijver, met minder dan 500 pk, met meer dan 500 pk en over een tijdje ook als stationwagen. Voor de nieuwe BMW M4 Cabrio (G83) houdt het merk het simpel. Voor nu is de cabriolet alleen leverbaar als Competition met xDrive, dus met de dikste motorisering en met vierwielaandrijving, en een automaat.
De softtop van de BMW M4 Cabrio
De softtop is 40 procent minder zwaar dan de hardtop van het vorige model. Hard nodig, want het gewicht van de BMW M4 Cabrio is alsnog bijna 2.000 kilo. De dakconstructie, de verstevigingen voor het ontbreken van het dak en de vierwielaandrijving wegen al met al best wat, en de M4 was al geen vedergewicht. De softtop kan in 18 seconden openen of sluiten. De bagageruimte is 385 liter met de kap dicht en 300 liter als de geopende kap achterin ligt. Mooi meegenomen: dat is 80 liter meer dan de vorige M4 met open dak.
Specificaties
De BMW M4 Competition Cabrio gebruikt verder dezelfde mechanische delen als de M3 en M4 Competition met een vast dak. De zes-in-lijn produceert 510 pk en werpt dat via een achttraps automaat naar alle wielen. De 0-100-tijd is hiermee 3,7 seconden met een topsnelheid van 280 km/u. De aandrijving naar de voorwielen kan worden onderbroken voor wat driftplezier.
Verwarmbare koolstofvezel kuipstoelen in de BMW M4 Cabrio
De dakloze M4 kampt – al enkele generaties – met een gespleten persoonlijkheid. Want de auto moet een raceauto-gevoel geven, maar een cabrio is per definitie het tegenovergestelde van een raceauto, onder meer door het gewicht. Het ultieme voorbeeld van deze gespleten persoonlijkheid is de optie voor koolstofvezel kuipstoelen. De M Carbon-kuipstoelen zijn in de Cabrio uitgerust met verwarming – daar zal menig Le Mans-racer jaloers op zijn.
De prijs
De Nederlandse prijs voor de BMW M4 Cabrio is nog niet bekend. De BMW M4 Competition (zonder xDrive) kost al minimaal 131.000 euro, dus tel daar nog een aalmoes bij op om een redelijke schatting te maken. Vergeet niet dat er nog opties zijn die je proberen te verleiden, zoals het M Race Track Pack met koolstof-keramische remmen en de bovengenoemde kuipstoelen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De BMW M4 CS Edition VR46 is enorm duur, maar je krijgt wel een heel bijzonder extraatje

Is de gefacelifte BMW M4 Competition M xDrive Cabrio je ideale levenspartner?

Stijlvolle BMW M440i is nu sterker en goedkoper dan originele M4

De BMW M4 CS streeft in alles perfectie na, maar vergeet één klein ding (review)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

De BMW M4 CS Edition VR46 is enorm duur, maar je krijgt wel een heel bijzonder extraatje

VIDEO: Tuner probeert bijna 1.400 pk uit een BMW M4 te persen (en dat gaat fout)

VIDEO: Zo spuit BMW een auto in verschillende kleuren zonder hem af te plakken

Jammer? BMW neemt afscheid van de ‘angel eyes’ bij de vernieuwde M4

Manhart pakt de BMW M4 Competition subtiel aan (635 pk)

Manhart geeft de BMW M4 CSL een behoorlijke upgrade

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Dit busje werd ontwikkeld door Porsche, en nu is het een spotgoedkope occasion met 200 pk

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Volkswagen bedenkt elektrische auto, maar dan wel met benzinemotor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

Deze kleine foutjes in de Netflix-hit iHostage zien alleen autoliefhebbers

De duurste versie van deze budget-Renault kost net zoveel als een BMW M3 met opties

Niet bepaald fotogeniek zo op foto 2. Alsof ie zweeft. Ze hadden hem 3 cm moeten verlagen en die wielen moeten verwisselen voor een paar degelijke exemplaren. Kleur groen staat hem echt goed en safraan leder.