
De keuze voor het nieuwste M-model is reuze, want hij is er met een handbak, een automaat, met achterwielaandrijving, als vierwielaandrijver, met minder dan 500 pk, met meer dan 500 pk en over een tijdje ook als stationwagen. Voor de nieuwe BMW M4 Cabrio (G83) houdt het merk het simpel. Voor nu is de cabriolet alleen leverbaar als Competition met xDrive, dus met de dikste motorisering en met vierwielaandrijving, en een automaat.
De softtop van de BMW M4 Cabrio
De softtop is 40 procent minder zwaar dan de hardtop van het vorige model. Hard nodig, want het gewicht van de BMW M4 Cabrio is alsnog bijna 2.000 kilo. De dakconstructie, de verstevigingen voor het ontbreken van het dak en de vierwielaandrijving wegen al met al best wat, en de M4 was al geen vedergewicht. De softtop kan in 18 seconden openen of sluiten. De bagageruimte is 385 liter met de kap dicht en 300 liter als de geopende kap achterin ligt. Mooi meegenomen: dat is 80 liter meer dan de vorige M4 met open dak.
Specificaties
De BMW M4 Competition Cabrio gebruikt verder dezelfde mechanische delen als de M3 en M4 Competition met een vast dak. De zes-in-lijn produceert 510 pk en werpt dat via een achttraps automaat naar alle wielen. De 0-100-tijd is hiermee 3,7 seconden met een topsnelheid van 280 km/u. De aandrijving naar de voorwielen kan worden onderbroken voor wat driftplezier.
Verwarmbare koolstofvezel kuipstoelen in de BMW M4 Cabrio
De dakloze M4 kampt – al enkele generaties – met een gespleten persoonlijkheid. Want de auto moet een raceauto-gevoel geven, maar een cabrio is per definitie het tegenovergestelde van een raceauto, onder meer door het gewicht. Het ultieme voorbeeld van deze gespleten persoonlijkheid is de optie voor koolstofvezel kuipstoelen. De M Carbon-kuipstoelen zijn in de Cabrio uitgerust met verwarming – daar zal menig Le Mans-racer jaloers op zijn.
De prijs
De Nederlandse prijs voor de BMW M4 Cabrio is nog niet bekend. De BMW M4 Competition (zonder xDrive) kost al minimaal 131.000 euro, dus tel daar nog een aalmoes bij op om een redelijke schatting te maken. Vergeet niet dat er nog opties zijn die je proberen te verleiden, zoals het M Race Track Pack met koolstof-keramische remmen en de bovengenoemde kuipstoelen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De BMW M4 CS Edition VR46 is enorm duur, maar je krijgt wel een heel bijzonder extraatje

Is de gefacelifte BMW M4 Competition M xDrive Cabrio je ideale levenspartner?

Stijlvolle BMW M440i is nu sterker en goedkoper dan originele M4

De BMW M4 CS streeft in alles perfectie na, maar vergeet één klein ding (review)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

De BMW M4 CS Edition VR46 is enorm duur, maar je krijgt wel een heel bijzonder extraatje

VIDEO: Tuner probeert bijna 1.400 pk uit een BMW M4 te persen (en dat gaat fout)

VIDEO: Zo spuit BMW een auto in verschillende kleuren zonder hem af te plakken

Jammer? BMW neemt afscheid van de ‘angel eyes’ bij de vernieuwde M4

Manhart pakt de BMW M4 Competition subtiel aan (635 pk)

Manhart geeft de BMW M4 CSL een behoorlijke upgrade

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

Zo zou de betaalbare Lightyear 2 eruit hebben gezien als de Nederlandse autobouwer niet failliet was gegaan

Mercedes bevestigt toekomst V8 in de C 63 (maar gaan ze het nu ook doen?)

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Mag de Duitse politie jouw telefoon in beslag nemen als je Flitsmeister gebruikt?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit

Pijnlijke statistieken: mensen willen massaal van EasyPark af na de extreme prijsverhoging

Nu niemand meer Tesla wil, heeft Nederland een duidelijke nieuwe favoriet – dit is de bestverkochte auto van nu

De binnenspiegel in je auto is verplicht, maar er is een hele rare uitzondering

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Niet bepaald fotogeniek zo op foto 2. Alsof ie zweeft. Ze hadden hem 3 cm moeten verlagen en die wielen moeten verwisselen voor een paar degelijke exemplaren. Kleur groen staat hem echt goed en safraan leder.