
De keuze voor het nieuwste M-model is reuze, want hij is er met een handbak, een automaat, met achterwielaandrijving, als vierwielaandrijver, met minder dan 500 pk, met meer dan 500 pk en over een tijdje ook als stationwagen. Voor de nieuwe BMW M4 Cabrio (G83) houdt het merk het simpel. Voor nu is de cabriolet alleen leverbaar als Competition met xDrive, dus met de dikste motorisering en met vierwielaandrijving, en een automaat.
De softtop van de BMW M4 Cabrio
De softtop is 40 procent minder zwaar dan de hardtop van het vorige model. Hard nodig, want het gewicht van de BMW M4 Cabrio is alsnog bijna 2.000 kilo. De dakconstructie, de verstevigingen voor het ontbreken van het dak en de vierwielaandrijving wegen al met al best wat, en de M4 was al geen vedergewicht. De softtop kan in 18 seconden openen of sluiten. De bagageruimte is 385 liter met de kap dicht en 300 liter als de geopende kap achterin ligt. Mooi meegenomen: dat is 80 liter meer dan de vorige M4 met open dak.
Specificaties
De BMW M4 Competition Cabrio gebruikt verder dezelfde mechanische delen als de M3 en M4 Competition met een vast dak. De zes-in-lijn produceert 510 pk en werpt dat via een achttraps automaat naar alle wielen. De 0-100-tijd is hiermee 3,7 seconden met een topsnelheid van 280 km/u. De aandrijving naar de voorwielen kan worden onderbroken voor wat driftplezier.
Verwarmbare koolstofvezel kuipstoelen in de BMW M4 Cabrio
De dakloze M4 kampt – al enkele generaties – met een gespleten persoonlijkheid. Want de auto moet een raceauto-gevoel geven, maar een cabrio is per definitie het tegenovergestelde van een raceauto, onder meer door het gewicht. Het ultieme voorbeeld van deze gespleten persoonlijkheid is de optie voor koolstofvezel kuipstoelen. De M Carbon-kuipstoelen zijn in de Cabrio uitgerust met verwarming – daar zal menig Le Mans-racer jaloers op zijn.
De prijs
De Nederlandse prijs voor de BMW M4 Cabrio is nog niet bekend. De BMW M4 Competition (zonder xDrive) kost al minimaal 131.000 euro, dus tel daar nog een aalmoes bij op om een redelijke schatting te maken. Vergeet niet dat er nog opties zijn die je proberen te verleiden, zoals het M Race Track Pack met koolstof-keramische remmen en de bovengenoemde kuipstoelen.
Eén reactie op “BMW M4 Cabrio is altijd de dikste”
Laat een antwoord achter aan Tussen kunst en kitsch Reactie annuleren
Meer van TopGear


De BMW M4 CS Edition VR46 is enorm duur, maar je krijgt wel een heel bijzonder extraatje

Is de gefacelifte BMW M4 Competition M xDrive Cabrio je ideale levenspartner?

Stijlvolle BMW M440i is nu sterker en goedkoper dan originele M4

De BMW M4 CS streeft in alles perfectie na, maar vergeet één klein ding (review)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

Wist je dat er een groot verschil is tussen ‘Bimmer’ en ‘Beemer’ als je op een hippe manier ‘BMW’ wilt zeggen?

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

De BMW M4 CS Edition VR46 is enorm duur, maar je krijgt wel een heel bijzonder extraatje

VIDEO: Tuner probeert bijna 1.400 pk uit een BMW M4 te persen (en dat gaat fout)

VIDEO: Zo spuit BMW een auto in verschillende kleuren zonder hem af te plakken

Jammer? BMW neemt afscheid van de ‘angel eyes’ bij de vernieuwde M4

Manhart pakt de BMW M4 Competition subtiel aan (635 pk)

Manhart geeft de BMW M4 CSL een behoorlijke upgrade

De VW Passat met W8-motor begint heel betaalbaar te worden in Nederland

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Chinese ‘Porsche-killer’ jokt over dure optie, klanten weer boos

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Gaat de populairste benzinesoort in Duitsland verdwijnen vanwege het klimaat?

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Wist je dat je (zelfs thuis) aan de laadpaal een onzichtbare heffing van zo’n 10 procent betaalt?

Gaat de populairste benzinesoort in Duitsland verdwijnen vanwege het klimaat?

Kia vernieuwt de Sportage, maar we vonden de oude neus eigenlijk mooier

Aankomende vrijdag sta je in de file, maar dat is niet de schuld van werkzaamheden of vakantieverkeer

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

Niet bepaald fotogeniek zo op foto 2. Alsof ie zweeft. Ze hadden hem 3 cm moeten verlagen en die wielen moeten verwisselen voor een paar degelijke exemplaren. Kleur groen staat hem echt goed en safraan leder.