De keuze voor het nieuwste M-model is reuze, want hij is er met een handbak, een automaat, met achterwielaandrijving, als vierwielaandrijver, met minder dan 500 pk, met meer dan 500 pk en over een tijdje ook als stationwagen. Voor de nieuwe BMW M4 Cabrio (G83) houdt het merk het simpel. Voor nu is de cabriolet alleen leverbaar als Competition met xDrive, dus met de dikste motorisering en met vierwielaandrijving, en een automaat.

De softtop van de BMW M4 Cabrio

De softtop is 40 procent minder zwaar dan de hardtop van het vorige model. Hard nodig, want het gewicht van de BMW M4 Cabrio is alsnog bijna 2.000 kilo. De dakconstructie, de verstevigingen voor het ontbreken van het dak en de vierwielaandrijving wegen al met al best wat, en de M4 was al geen vedergewicht. De softtop kan in 18 seconden openen of sluiten. De bagageruimte is 385 liter met de kap dicht en 300 liter als de geopende kap achterin ligt. Mooi meegenomen: dat is 80 liter meer dan de vorige M4 met open dak.

Specificaties

De BMW M4 Competition Cabrio gebruikt verder dezelfde mechanische delen als de M3 en M4 Competition met een vast dak. De zes-in-lijn produceert 510 pk en werpt dat via een achttraps automaat naar alle wielen. De 0-100-tijd is hiermee 3,7 seconden met een topsnelheid van 280 km/u. De aandrijving naar de voorwielen kan worden onderbroken voor wat driftplezier.

Verwarmbare koolstofvezel kuipstoelen in de BMW M4 Cabrio

De dakloze M4 kampt – al enkele generaties – met een gespleten persoonlijkheid. Want de auto moet een raceauto-gevoel geven, maar een cabrio is per definitie het tegenovergestelde van een raceauto, onder meer door het gewicht. Het ultieme voorbeeld van deze gespleten persoonlijkheid is de optie voor koolstofvezel kuipstoelen. De M Carbon-kuipstoelen zijn in de Cabrio uitgerust met verwarming – daar zal menig Le Mans-racer jaloers op zijn.

De prijs

De Nederlandse prijs voor de BMW M4 Cabrio is nog niet bekend. De BMW M4 Competition (zonder xDrive) kost al minimaal 131.000 euro, dus tel daar nog een aalmoes bij op om een redelijke schatting te maken. Vergeet niet dat er nog opties zijn die je proberen te verleiden, zoals het M Race Track Pack met koolstof-keramische remmen en de bovengenoemde kuipstoelen.

Reacties

  • Tussen kunst en kitsch heeft op 26 mei 2021 geschreven:

    Niet bepaald fotogeniek zo op foto 2. Alsof ie zweeft. Ze hadden hem 3 cm moeten verlagen en die wielen moeten verwisselen voor een paar degelijke exemplaren. Kleur groen staat hem echt goed en safraan leder.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)