De BMW M3 en de achtcilinder zijn geen vreemden van elkaar. De eerste keer dat de M3 zijn zes-in-lijn inwisselde voor een V8, was voor de M3 GT-R. Dit homologatie-model smaakte naar meer, en de generatie daarop kreeg direct een V8 mee, eentje zonder turbo’s. Toen de coupé-variant van de M3 de naam M4 kreeg, was het direct ook klaar met de pret. Geen enkele M4 kreeg vanuit de fabriek meer een V8-motor mee. Daar brengt Mantec Racing nu verandering in: met deze BMW M4 met biturbo V8 uit de M5.
De 4,4-liter V8 gooit vanuit de fabriek al 560 pk naar de achterwielen van de BMW M5 (F10). Via een software ingreep stijgt het vermogen naar 700 pk, maar Mantec is druk bezig om het vermogen nog verder te verhogen naar 850 of zelfs 900 pk. Als je zegt dat de achterbanden van deze BMW 1.000 keer meer fijnstof produceren dan een verbrandingsmotor, geloven we het meteen. Bij half gas al. Die zielige Michelin Cup 2-banden ook.
De Yas Marina-blauwe BMW M4 staat op de velgen van de M4 GTS en door een set van KW Suspension staat het geheel wat lager bij het wegdek. De koolstofvezel delen komen van Edison Composites, in combinatie met wat BMW M Performance-delen. Zelf roeren zit er helaas niet bij in de BMW M4 met biturbo V8: de transmissie is een zeventraps automaat, ook uit de BMW M5 F10.
Hebben? Het prijskaartje voor de BMW M4 met biturbo V8 is 200.000 euro, en dan krijg je de versie met 850 pk.
Reacties