
Ziet er goed uit, niet? Deze volledig uit koolstofvezel opgetrokken BMW M4 is voor het Nederlandse JR Motorsport. Het is een reservekoets voor de drie BMW M4’s die ze al hebben staan – als je het tenminste nog een M4 kunt noemen. De BMW M4’s zijn namelijk silhouetraceauto’s. Net als bij DTM-auto’s is de vorm herkenbaar als de straatauto waarnaar ze gemodelleerd zijn, maar onderhuids is er eigenlijk maar weinig hetzelfde als bij de APK-plichtige voertuigen. Sterker nog: de raceauto’s begonnen hun leven als een M3 van de E92-generatie en gebruiken de atmosferische zes-in-lijn van de E46-generatie BMW M3. Een bijzondere, maar uitstekende combinatie. En de technische constructie? Schrik niet: de motor ligt achter de bestuurder in het midden van de auto.
JR Motorsport maakte de carrosserie van metaal en verscheepte deze naar Racetech Composites in Litouwen, die er vervolgens een koolstofvezel body van maakten. Raceautobouwer Oreca leverde een buizenframe voor de koolstofvezel BMW M4 om alles passend te maken. Het eindproduct weegt ongeveer 1.000 kilo en de coureur mag 500 pk in bedwang houden. JR Motorsport racet al sinds 2014 met de auto’s in deze vorm. Porsche kwam met de 991-generatie van hun 911-racer en die was opperdominant. BMW zette destijds vol in op de M6 GT3 en die voldeed niet aan de wensen. Dus besloten ze bij JR Motorsport hun eigen auto te bouwen.
Kan ik er een kopen?
Alles is te koop voor het juiste geld, ook bij JR Motorsport. Het probleem is alleen dat de koets voor geen meter gaat passen op een reguliere BMW M4. Dus als je jouw straatauto wat kilootjes lichter wilt maken, dan zul je iets anders moeten bedenken. Je partner thuislaten, bijvoorbeeld. Mocht je een BMW M3 van de E46-generatie hebben staan, dan heeft JR Motorsport overigens wel wat geschikte koolstofvezel delen liggen, zo laten ze aan TopGear weten. Hieronder zie je de racer in actie. Zet het volume maar even goed hoog. Dit jaar staan de auto’s aan de start van een aantal lange-afstandsraces, waaronder de Aurum 1.006-kilometer op het Palanga Circuit in Litouwen.
De koolstofvezel BMW M4 in actie
TopGear nieuwsbrief
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox.
Meer van TopGear


Waarom heet de nieuwe BMW M4 ‘CSL’ en niet ‘GTS’?

De nieuwe BMW M4 CSL blijft trouw aan het CSL-recept

BMW M4 Competition xDrive Cabrio: hoe bevalt het vernieuwde recept?

BMW 420i Gran Coupé: we zullen het niet over de grille hebben

BMW M4 (G82) Competition

Deze gemodificeerde BMW X6 M Competition heeft ál het koolstofvezel

BMW M5 Touring (G99) komt in 2024, aldus geruchten

5 gekke feiten over de BMW-sculptuur op het Goodwood Festival of Speed

Deze BMW M3 Touring is de nieuwe safetycar voor de MotoGP

Waarom komt BMW na al die jaren pas met een M3 Touring?

De BMW M3 Touring is eindelijk helemaal officieel

Kooptip: BMW M4 van Diego Maradona

Combo-deal: Manhart MHX5 en MH4 GTR

Dit doen 36 rondes Nürburgring met je auto

BMW M4 met biturbo V8 uit de M5

BMW M4 vliegt rechtdoor over rotonde

Gespot: BMW M4 met M4-trailer

BMW laat vier geheime CSL-prototypes voor het eerst zien

Dit is toch wel de lulligste crash die we in tijden hebben gezien (VIDEO)

De offroad-BMW M3 Touring die nooit bestond

Kooptip: BMW M3 (E46) met V10-motor

BMW 2800 CS met M3-motor is fantastisch

Stig Drifts: Aston Martin DB5 van James Bond

Rat komt onder dashboard vandaan op het circuit en inspecteert de boel even

Airbnb met racebaan: de perfecte vakantie?

Unplugged Tesla Model S pakt ronderecord Laguna Seca

Tip: tegen stuur duwen, niet trekken

Welke circuitband is het best?

Close call op Circuit Zolder door BMW

BMW M3-rijder vermaakt publiek bij bekendste bocht van de Nürburgring

Nieuw Nürburgringrecord voor de kortste ronde?

Opgepepte Vespa laat BMW M3 (eventjes) achter in een dragrace

Autospotter vindt gestolen BMW M3 terug

BMW M3 total-loss in de Beneluxtunnel, staat nu te koop

Stig Drifts: BMW M3 GTS (E92)

Helaas is de Alfa Romeo Giulia Estrema niet zo extreem als de naam doet vermoeden

De DS 7 krijgt subtiele facelift voor groot resultaat

Deze BMW M3 Touring is de nieuwe safetycar voor de MotoGP

De Peugeot 408 is een fastback (en heeft écht niets te maken met de C5 X, hoor)

De Alpina D4 S Gran Coupé maakt dieselliefhebbers blij

Is de Citroën C5 X goed genoeg om je uit je Duitse sedan te lokken?

Deze gemodificeerde BMW X6 M Competition heeft ál het koolstofvezel

Mansory maakt Mercedes-Maybach GLS aantrekkelijk voor pakketbezorgers

De Renntech Mercedes-AMG GT Black Series is de krachtigste Black Series ter wereld

Deze restomod Volkswagen Kever van Milivié moet 570.000 euro kosten

HGP Volkswagen Multivan T7 met 340+ pk gaat voluit op de Duitse Autobahn

Mansory bouwt de Bentley Bentayga Speed om tot Feroza

Deze gemodificeerde BMW X6 M Competition heeft ál het koolstofvezel

De Red Bull RB17 wordt een hybride hypercar met 1.100 pk, gebouwd door het F1-team

Als we alle Volkswagen Golfjes en Polo’s verbieden in de spits, zijn er nooit meer files

De nieuwe MG4 Electric komt dit jaar nog

Is dit de veiligste garage ter wereld?

Reacties