Dit doen 36 rondes Nürburgring met je auto

Als er een F1-coureur met rally-ervaring achter het stuur zit, tenminste

Foto('s): Screenshot YouTube / Misha Charoudin

Klopt F1-coureur Robert Kubica ooit op je ruitje in de buurt van de Nürburgring met de vraag of hij een rondje in je auto mag, denk dan even twee keer na. Onlangs ging hij langs bij Apex Nürburg om daar een BMW M4 te huren. Kubica pushte de BMW M4 zo hard dat de kunststof diffusor begon te smelten rond de uitlaten. En dat niet alleen: de kosten die het bedrijf heeft aan de reparaties aan de auto, overstijgen de inkomsten. Als Kubica een auto van je huurt, maak je dus verlies.

Rally- en F1-coureur Kubica betaalde 7.000 euro voor de 36 ronden op de Nürburgring in een BMW M4 van de vorige generatie. Naast de remmen en de banden waren ook de wiellagers naar zijn grootje. Het is niet duidelijk hoe lang de lagers al onder de auto zaten, maar je kunt stellen dat Kubica in ieder geval het laatste zetje gaf. Normaal gaan de wiellagers zo’n 200 tot 300 rondes op de Nürburgring mee.

Robert Kubica startte zijn rondjes met nieuwe remblokken. Aan het einde van zijn 750 kilometer Nürburgring waren de voorste blokken voor de helft op. De achterste remblokken zijn er beter aan toe, omdat Kubica uiteraard zonder rij-assistenten rijdt, waardoor de auto niet in de bochten zelf bijremt om zich te stabiliseren. De banden waren er al na twintig ronden aan.

Motorisch is deze BMW M4 geheel standaard. Ook de remklauwen zijn standaard, maar de remblokken zijn geüpgraded. Het volledige onderstel werd aangepakt voor de Nürburgring en de auto mist wat gewicht door het verwijderen van geluidsisolatie. De BMW M4 reed al ruim 81.000 kilometer op de standaard motor, zonder grote problemen.

Slijtage aan je auto op de Nürburgring

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws