BMW M5 Competition: 1e rij-indruk

Wanneer moet je een BMW M5 Competition kopen? Is ie niet nutteloos?

BMW M5 Competition F90 drift
BMW M5 Competition F90 zijkant
BMW M5 Competition F90 achterkant
BMW M5 Competition F90
BMW M5 Competition F90 achterlicht badge
BMW M5 Competition F90
BMW M5 Competition F90 pook
BMW M5 Competition F90 interieur
BMW M5 Competition F90 koolstofvezel dak
BMW M5 Competition F90 achterkant
BMW M5 Competition F90 driekwart
BMW M5 Competition F90
BMW M5 Competition F90 drift
BMW M5 Competition F90 zijkant
BMW M5 Competition F90 achterkant
BMW M5 Competition F90
BMW M5 Competition F90 achterlicht badge
BMW M5 Competition F90
BMW M5 Competition F90 pook
BMW M5 Competition F90 interieur
BMW M5 Competition F90 koolstofvezel dak
BMW M5 Competition F90 achterkant
BMW M5 Competition F90 driekwart
BMW M5 Competition F90

De BMW M5 Competition. Waarvoor is ie competition?

Voornamelijk voor de Mercedes-AMG E 63 S. Beide hebben ze een V8 en beide zijn het kolossale vierwielaangedreven sedans. Tot het moment dat jij besluit dat je je banden haat – dan zijn het kolossale achterwielaangedreven sedans.

Wat zijn de verschillen?

BMW heeft de 4,4-liter twin-turbo V8 25 pk extra geschonken, waardoor het totaal op niet minder dan 625 pk komt. De 0-naar-100-tijd krimpt hiermee van 3,4 seconden naar 3,3 seconden. De topsnelheid is nog begrensd tot 250 km/u, maar als je een vinkje zet bij het Driver’s Package gaat ie opeens ruim 300 km/u.

Welke magie paste BMW toe?

BMW M5 Competition F90 v8 motor

Het feeënstof bleef in de kast staan. Meer dan een chipje is het niet. ‘We wisten al toen we deze motor ontwikkelden [voor de normale M5] dat de rivalen ook op dit vermogen zouden komen’, zegt een ingenieur van BMW. De motor was altijd al gemaakt voor de BMW M5 Competition. De uitlaat is overigens wel luider. En dat is altijd goed.

Zal ik dan maar wegklikken?

Het is de moeite waard om even te blijven. De BMW M5 Competition staat 7 millimeter lager en heeft stuggere veren. Ook de dempers zijn stugger. Hij kreeg dikkere stabilisatoren en de uitlijning is anders. De motorsteunen zijn stijver. Eigenlijk is de hele opzet gewoon stijver. Alles staat op scherp.

Klinkt serieus…

Het is een monster. Goed, hij is aan de maat en heeft dus zijn ruimte nodig. Krappe bochten vindt ie niets. Maar daarbuiten kleeft de BMW M5 Comptition gretig aan de weg en geeft hij enorm veel koppel om je de bocht uit te lanceren.

En op het circuit?

BMW M5 Competition F90

Het is de kunst om het gewicht in de neus te krijgen. Te gretig sturen en de BMW M5 trakteert je op onderstuur. Als het gewicht eenmaal op de voorwielen leunt, beloont de M5 Competition je met veel laterale grip. In de M-modus kun je al flink de kont uit laten breken – en dat is nog met vierwielaandrijving.

Zijn er nog nadelen?

Slechte wegen zijn niet de favoriet bij de BMW M5 Competition. Denk goed na waar je wilt rijden voordat je deze M5 koopt, want de Competition vraagt om strak asfalt.

Voor wie is de BMW M5 Comptition?

Goede vraag. De mensen van BMW M zijn het erover eens dat veel mensen hun M2, M3 en M4 op het circuit gebruiken. Maar slechts een klein aantal M5-eigenaren zal dat doen. Hij is te zwaar en betrekt de bestuurder niet genoeg bij de actie. Dat gebrek aan sensatie missen M5-bestuurders ook op de weg. De Competition is intiemer met de bestuurder. Je voelt meer wat de auto doet. Hij levert simpelweg meer plezier.

En hoe zit het met die koolstofvezel delen?

BMW M5 Competition F90 koolstofvezel dak

Tja, met een auto die zo zwaar is, maakt het gewicht dat je bespaart met een koolstofvezel dak of spoiler natuurlijk ook geen donder meer uit. Het is een duur gebaar. En dat is precies waar het bij de BMW M5 Competition om draait. Het gaat erom wat de auto kan, niet wat je er daadwerkelijk mee doet.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws