Oei. Ooit een smettelozere BMW M5 E34 gezien? We zijn zelfs niet helemaal zeker of ze er zo goed uitzagen toen ze uit de fabriek kwamen. Deze generatie van de M5 stond van 1989 tot 1995 in de showroom. De E34, zoals hij volgens de interne typeaanduiding heet, is de laatste generatie M5 die met de hand gebouwd werd én het is de laatste M5 met een zes-in-lijn. Dit exemplaar straalt in de kleur Brilliant Rot en de teller staat op 31.292 mijlen, ongeveer 50.000 kilometer.
Deze BMW M5 E34 uit 1991 staat te koop in Las Vegas, bij Gaudin Porsche. We zullen de pleister maar direct eraf rukken: hij kost 67.000 dollar, dik 62.000 euro. Die werpsterren (M-System II) als wielen en die fantastische telefoon maken een hoop goed. Deze M5 heeft één nadeel: omdat het een Noord-Amerikaanse uitvoering is, ligt er een 3,6-liter zescilinder in de neus, en niet de geüpdatete 3,8-liter. De motor is goed voor 315 pk, een 0-96-tijd van 6,3 seconden en een top van 250 km/u.
BMW M5 E34: 3.6 vs 3.8
De vernieuwde 3.8 kwam niet naar de Verenigde Staten, Canada en Zuid-Amerika vanwege emissie-eisen. Grappig hoe nu de rollen zijn omgedraaid. De vernieuwde zescilinder groeide 35 pk in vermogen, kreeg een dual-mass-vliegwiel voor een betere gasrespons en de 0-100-tijd slonk met 0,4 seconden. Met de nieuwe motor kwamen er ook elektronische dempers, betere remmen en in 1994 kwam daar een zesbak bij. Al deze spullen zijn iets duurder in onderhoud, maar als je dan toch voor een E34 M5 gaat, kun je misschien beter een Europese zoeken met een 3,8-liter.
Reacties