
Oei. Ooit een smettelozere BMW M5 E34 gezien? We zijn zelfs niet helemaal zeker of ze er zo goed uitzagen toen ze uit de fabriek kwamen. Deze generatie van de M5 stond van 1989 tot 1995 in de showroom. De E34, zoals hij volgens de interne typeaanduiding heet, is de laatste generatie M5 die met de hand gebouwd werd én het is de laatste M5 met een zes-in-lijn. Dit exemplaar straalt in de kleur Brilliant Rot en de teller staat op 31.292 mijlen, ongeveer 50.000 kilometer.
Deze BMW M5 E34 uit 1991 staat te koop in Las Vegas, bij Gaudin Porsche. We zullen de pleister maar direct eraf rukken: hij kost 67.000 dollar, dik 62.000 euro. Die werpsterren (M-System II) als wielen en die fantastische telefoon maken een hoop goed. Deze M5 heeft één nadeel: omdat het een Noord-Amerikaanse uitvoering is, ligt er een 3,6-liter zescilinder in de neus, en niet de geüpdatete 3,8-liter. De motor is goed voor 315 pk, een 0-96-tijd van 6,3 seconden en een top van 250 km/u.
BMW M5 E34: 3.6 vs 3.8
De vernieuwde 3.8 kwam niet naar de Verenigde Staten, Canada en Zuid-Amerika vanwege emissie-eisen. Grappig hoe nu de rollen zijn omgedraaid. De vernieuwde zescilinder groeide 35 pk in vermogen, kreeg een dual-mass-vliegwiel voor een betere gasrespons en de 0-100-tijd slonk met 0,4 seconden. Met de nieuwe motor kwamen er ook elektronische dempers, betere remmen en in 1994 kwam daar een zesbak bij. Al deze spullen zijn iets duurder in onderhoud, maar als je dan toch voor een E34 M5 gaat, kun je misschien beter een Europese zoeken met een 3,8-liter.
Meer van TopGear


De BMW M5 (G90) is heel erg goed, maar is het ook een M5? (review)

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Deze dikke BMW M5 is juist lichter geworden

BMW i5 M60 xDrive (review): nogal iGewikkeld

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Kooptip: BMW M5 Touring (E34) in Santorini Blue

Er staat een BMW M5 Touring V12 in de kelders van BMW

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Deze dikke BMW M5 is juist lichter geworden

VIDEO: Hoe rijdt de nieuwe, nogal forse BMW M5?

BMW overwoog om de nieuwe M5 volledig elektrisch te maken

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Oude Ford Mustang Fastback wordt omgebouwd tot offroader

Zo houdt deze specialist oude Volvo’s op de weg met een 3D-printer

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma
