
Oei. Ooit een smettelozere BMW M5 E34 gezien? We zijn zelfs niet helemaal zeker of ze er zo goed uitzagen toen ze uit de fabriek kwamen. Deze generatie van de M5 stond van 1989 tot 1995 in de showroom. De E34, zoals hij volgens de interne typeaanduiding heet, is de laatste generatie M5 die met de hand gebouwd werd én het is de laatste M5 met een zes-in-lijn. Dit exemplaar straalt in de kleur Brilliant Rot en de teller staat op 31.292 mijlen, ongeveer 50.000 kilometer.
Deze BMW M5 E34 uit 1991 staat te koop in Las Vegas, bij Gaudin Porsche. We zullen de pleister maar direct eraf rukken: hij kost 67.000 dollar, dik 62.000 euro. Die werpsterren (M-System II) als wielen en die fantastische telefoon maken een hoop goed. Deze M5 heeft één nadeel: omdat het een Noord-Amerikaanse uitvoering is, ligt er een 3,6-liter zescilinder in de neus, en niet de geüpdatete 3,8-liter. De motor is goed voor 315 pk, een 0-96-tijd van 6,3 seconden en een top van 250 km/u.
BMW M5 E34: 3.6 vs 3.8
De vernieuwde 3.8 kwam niet naar de Verenigde Staten, Canada en Zuid-Amerika vanwege emissie-eisen. Grappig hoe nu de rollen zijn omgedraaid. De vernieuwde zescilinder groeide 35 pk in vermogen, kreeg een dual-mass-vliegwiel voor een betere gasrespons en de 0-100-tijd slonk met 0,4 seconden. Met de nieuwe motor kwamen er ook elektronische dempers, betere remmen en in 1994 kwam daar een zesbak bij. Al deze spullen zijn iets duurder in onderhoud, maar als je dan toch voor een E34 M5 gaat, kun je misschien beter een Europese zoeken met een 3,8-liter.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De BMW M5 (G90) is heel erg goed, maar is het ook een M5? (review)

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Deze dikke BMW M5 is juist lichter geworden

BMW i5 M60 xDrive (review): nogal iGewikkeld

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Kooptip: BMW M5 Touring (E34) in Santorini Blue

Er staat een BMW M5 Touring V12 in de kelders van BMW

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Deze dikke BMW M5 is juist lichter geworden

VIDEO: Hoe rijdt de nieuwe, nogal forse BMW M5?

BMW overwoog om de nieuwe M5 volledig elektrisch te maken

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Oude Ford Mustang Fastback wordt omgebouwd tot offroader

Zo houdt deze specialist oude Volvo’s op de weg met een 3D-printer

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Volkswagen werkt aan interessante nieuwe brandstofmotor met oude F1-techniek

Er zijn slechts vier automerken die géén verlies maken op hun elektrische auto’s – dit zijn ze

Deze bloedmooie Lancia Stratos-kloon kost net zoveel als een Volkswagen Golf Variant

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit
