Normaliter adviseren we een auto waar het sleepoog al in de bumper zit (of waar het kapje van het sleepoog ontbreekt) direct te laten staan. Maar in dit geval mag je best een uitzondering maken. Linksom of rechtsom zul je sowieso wel gekke onderhoudsrekeningen krijgen bij deze auto. Deze BMW M5 van de E39-generatie heeft geen V8 meer, maar een W10-motor van Volkswagen. Hij staat momenteel in België.
Het is geen knutselproject van een iemand die niet kon kiezen tussen BMW en Volkswagen. Dat zou niet eens kunnen, want Volkswagen bood nooit een W10-motor aan. Dit is een ontwikkelingsauto van Volkswagen zelf. Grote baas Ferdinand Piëch was zo onder de indruk van de auto, dat hij er zelf zijn privékilometers mee reed. En nu kan de auto van jou zijn.
Ooit was Volkswagen gek op de W-motor
Volkswagen was aan het einde van de jaren negentig verzot op de W-motor. In de Passat lag een W8 en de auto’s van Bentley, Volkswagen en Audi kon je bestellen met een W12-motor. Het summum is natuurlijk de W16-motor van de Bugatti Veyron en Chiron. Tijdens de ontwikkeling van al deze motoren, speelde Volkswagen met het idee van een tiencilinder, vermoedelijk voor de Phaeton.
De verkoper van deze BMW M5 schrijft: ‘Tijdens de ontwikkeling van de W16, W12, W10 en W8 motoren was men op zoek naar een testauto voor Ferdinand Piëch. Aangezien er op dat moment nog geen auto was die het vermogen van de W10-motor aankon, werd gekozen voor de BMW M5 met handgeschakelde versnellingsbak.’ Er schijnt ook ooit een VW Golf te zijn voorzien van deze motor.
Het vermogen van de BMW M5 met W10-motor
Het vermogen van de W10-motor in de BMW M5 is 500 pk en het koppel is 550 Nm. Met de motorkap dicht is er vanbuiten nauwelijks iets af te zien aan de M5. Binnenin zijn de tellers achter het stuur vervangen en vóór de schakelpook zitten extra metertjes. Hoe de auto buiten de collectie van Volkswagen is geraakt, is niet bekend. Vraag dus niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Onderhoud zal een ding zijn voor deze auto. Volkswagen zal ongetwijfeld zoveel mogelijk standaard delen hebben gebruikt, maar zaken als koppakkingen zullen lastig aan te komen zijn. Met een beetje geluk is het letterlijk een W12 met iets minder cilinders, maar daar kom je pas achter als je de motor opent. De prijs is op aanvraag.
Grotebeer heeft op 12 augustus 2023 geschreven:
Leuk speeltje maar dan moeten alle documentaties erbij zitten want anders kan het weleens een kat in de zak worden.🤪🤪🤪👍👍