
Normaliter adviseren we een auto waar het sleepoog al in de bumper zit (of waar het kapje van het sleepoog ontbreekt) direct te laten staan. Maar in dit geval mag je best een uitzondering maken. Linksom of rechtsom zul je sowieso wel gekke onderhoudsrekeningen krijgen bij deze auto. Deze BMW M5 van de E39-generatie heeft geen V8 meer, maar een W10-motor van Volkswagen. Hij staat momenteel in België.
Het is geen knutselproject van een iemand die niet kon kiezen tussen BMW en Volkswagen. Dat zou niet eens kunnen, want Volkswagen bood nooit een W10-motor aan. Dit is een ontwikkelingsauto van Volkswagen zelf. Grote baas Ferdinand Piëch was zo onder de indruk van de auto, dat hij er zelf zijn privékilometers mee reed. En nu kan de auto van jou zijn.
Ooit was Volkswagen gek op de W-motor
Volkswagen was aan het einde van de jaren negentig verzot op de W-motor. In de Passat lag een W8 en de auto’s van Bentley, Volkswagen en Audi kon je bestellen met een W12-motor. Het summum is natuurlijk de W16-motor van de Bugatti Veyron en Chiron. Tijdens de ontwikkeling van al deze motoren, speelde Volkswagen met het idee van een tiencilinder, vermoedelijk voor de Phaeton.
De verkoper van deze BMW M5 schrijft: ‘Tijdens de ontwikkeling van de W16, W12, W10 en W8 motoren was men op zoek naar een testauto voor Ferdinand Piëch. Aangezien er op dat moment nog geen auto was die het vermogen van de W10-motor aankon, werd gekozen voor de BMW M5 met handgeschakelde versnellingsbak.’ Er schijnt ook ooit een VW Golf te zijn voorzien van deze motor.
Het vermogen van de BMW M5 met W10-motor
Het vermogen van de W10-motor in de BMW M5 is 500 pk en het koppel is 550 Nm. Met de motorkap dicht is er vanbuiten nauwelijks iets af te zien aan de M5. Binnenin zijn de tellers achter het stuur vervangen en vóór de schakelpook zitten extra metertjes. Hoe de auto buiten de collectie van Volkswagen is geraakt, is niet bekend. Vraag dus niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Onderhoud zal een ding zijn voor deze auto. Volkswagen zal ongetwijfeld zoveel mogelijk standaard delen hebben gebruikt, maar zaken als koppakkingen zullen lastig aan te komen zijn. Met een beetje geluk is het letterlijk een W12 met iets minder cilinders, maar daar kom je pas achter als je de motor opent. De prijs is op aanvraag.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Kooptip: Deze BMW M5 kreeg van Volkswagen een W10-motor”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De BMW M5 (G90) is heel erg goed, maar is het ook een M5? (review)

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Deze dikke BMW M5 is juist lichter geworden

BMW i5 M60 xDrive (review): nogal iGewikkeld

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW 850i met V8-motor had de eerste M8 moeten worden

Oude BMW M5 doet 300 km/u op Autobahn

Lolreclame: BMW M5 E39 vs raketauto

Kijktip: The Secret Race Across America

Hoeveel pk verliest een auto na 500.000+ km?

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Automerk dat aan de afgrond staat, maakt ook nog even zijn trouwe fans boos

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

Dit onopvallende Golfje is stiekem sneller dan menig supercar (900+ pk!)

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leuk speeltje maar dan moeten alle documentaties erbij zitten want anders kan het weleens een kat in de zak worden.🤪🤪🤪👍👍