
Normaliter adviseren we een auto waar het sleepoog al in de bumper zit (of waar het kapje van het sleepoog ontbreekt) direct te laten staan. Maar in dit geval mag je best een uitzondering maken. Linksom of rechtsom zul je sowieso wel gekke onderhoudsrekeningen krijgen bij deze auto. Deze BMW M5 van de E39-generatie heeft geen V8 meer, maar een W10-motor van Volkswagen. Hij staat momenteel in België.
Het is geen knutselproject van een iemand die niet kon kiezen tussen BMW en Volkswagen. Dat zou niet eens kunnen, want Volkswagen bood nooit een W10-motor aan. Dit is een ontwikkelingsauto van Volkswagen zelf. Grote baas Ferdinand Piëch was zo onder de indruk van de auto, dat hij er zelf zijn privékilometers mee reed. En nu kan de auto van jou zijn.
Ooit was Volkswagen gek op de W-motor
Volkswagen was aan het einde van de jaren negentig verzot op de W-motor. In de Passat lag een W8 en de auto’s van Bentley, Volkswagen en Audi kon je bestellen met een W12-motor. Het summum is natuurlijk de W16-motor van de Bugatti Veyron en Chiron. Tijdens de ontwikkeling van al deze motoren, speelde Volkswagen met het idee van een tiencilinder, vermoedelijk voor de Phaeton.
De verkoper van deze BMW M5 schrijft: ‘Tijdens de ontwikkeling van de W16, W12, W10 en W8 motoren was men op zoek naar een testauto voor Ferdinand Piëch. Aangezien er op dat moment nog geen auto was die het vermogen van de W10-motor aankon, werd gekozen voor de BMW M5 met handgeschakelde versnellingsbak.’ Er schijnt ook ooit een VW Golf te zijn voorzien van deze motor.
Het vermogen van de BMW M5 met W10-motor
Het vermogen van de W10-motor in de BMW M5 is 500 pk en het koppel is 550 Nm. Met de motorkap dicht is er vanbuiten nauwelijks iets af te zien aan de M5. Binnenin zijn de tellers achter het stuur vervangen en vóór de schakelpook zitten extra metertjes. Hoe de auto buiten de collectie van Volkswagen is geraakt, is niet bekend. Vraag dus niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Onderhoud zal een ding zijn voor deze auto. Volkswagen zal ongetwijfeld zoveel mogelijk standaard delen hebben gebruikt, maar zaken als koppakkingen zullen lastig aan te komen zijn. Met een beetje geluk is het letterlijk een W12 met iets minder cilinders, maar daar kom je pas achter als je de motor opent. De prijs is op aanvraag.
Eén reactie op “Kooptip: Deze BMW M5 kreeg van Volkswagen een W10-motor”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De BMW M5 (G90) is heel erg goed, maar is het ook een M5? (review)

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Deze dikke BMW M5 is juist lichter geworden

BMW i5 M60 xDrive (review): nogal iGewikkeld

Deze heerlijke Volkswagen Kever heeft niet de motor die je misschien zou verwachten

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW 850i met V8-motor had de eerste M8 moeten worden

Oude BMW M5 doet 300 km/u op Autobahn

Lolreclame: BMW M5 E39 vs raketauto

Kijktip: The Secret Race Across America

Hoeveel pk verliest een auto na 500.000+ km?

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

In Frankrijk zijn ze gek op deze spotgoedkope benzine, maar als jij het tankt heb je mogelijk een groot probleem

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

‘Waarom komt er soms een plens water uit de uitlaat bij een auto en is dit erg?’

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Leuk speeltje maar dan moeten alle documentaties erbij zitten want anders kan het weleens een kat in de zak worden.🤪🤪🤪👍👍