Je hebt het ons weleens horen zeggen: je kunt beter een goed onderhouden auto kopen met meer kilometers, dan een auto met weinig ervaring waarbij alarmbelletjes gaan rinkelen. Maar zit daar wel een bron van waarheid in? Laten we het geval van deze BMW M5 met 658.000 kilometer bekijken. Zeker, één ongebruikelijke auto met wel erg veel kilometers kun je nauwelijks een lakmoesproef noemen, maar het is een mooi voorbeeld van de stelling.

Deze op YouTube beroemde BMW M5 zit al over de 650.000 kilometer en de jongere V8-motor draaide al meer dan 500.000 kilometer. Ze zetten de BMW M5 tegenover eentje van dezelfde generatie, maar dan met zo’n 130.000 kilometer op de teller. De BMW M5 met een half miljoen kilometers mist zijn katalysator en kreeg een andere uitlaat, andere verschillen zijn er niet tussen de sedans. Beide ECU’s krijgen dezelfde tune en dezelfde sensoren zijn uitgeschakeld.

Op de rollerbank is het verschil in vermogen uiteindelijk zo’n 20 pk aan de wielen. Het is 292 pk tegenover 309 pk. Het is lastig te zeggen hoeveel de aanpassing aan de uitlaat toevoegt, dat zou 10 pk kunnen zijn, of precies niets. Er zijn duidelijk wat paarden ontsnapt onderweg en aangezien het gaat om het vermogen aan de wielen, kan weerstand van de aandrijflijn ook een rol spelen. Maar voor een auto die meer dan tien keer om de aarde is gereden, is het niet slecht.

Hoeveel pk verliest een BMW M5 na 500.000+ km?

Reacties

  • Bedweter heeft op 7 oktober 2019 geschreven:

    RolleNbank🙈

    • .... heeft op 14 oktober 2020 geschreven:

      Goed hoor

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)