
Mate Rimac is niet van plan om zijn EV-kennis voor zichzelf te houden. Eerder werkte Rimac al samen met Hyundai, Kia en Porsche en kocht een meerderheidsbelang in Bugatti. Naast Bugatti Rimac bestaat de Rimac Groep nu uit de divisie die Nevera’s verkoopt – genaamd Rimac Automobili – en de tak die auto’s, accu’s en software ontwikkelt. Dit laatste segment heet Rimac Technology en sluit nu een pact met BMW.
In het persbericht spreekt BMW over een ‘langdurige, strategische samenwerking op het gebied van volledig elektrische aandrijftechnologie’. Het doel van de samenwerking is om ‘innovatieve oplossingen te creëren voor hoogspanningsbatterijen in elektrische auto’s’. Hoe dat zich precies gaat uiten, blijft nog wat vaag, maar BMW licht wel al een tipje van de sluier op.
Wat gaan Rimac en BMW doen?
‘De langdurige samenwerking met de BMW Groep is een teken van de transitie van Rimac Technology van een niche high-performance leverancier naar een hoge-volume leverancier op het hoogste niveau’, schrijft BMW. Daarnaast is Rimac volgens BMW klaar om ‘grootschalige projecten op te leveren die aan de hoogste automotive-standaarden voldoen’. Het is dus nog steeds een beetje vaag, maar de term ‘hoge volume’ duidt erop dat Rimac meer wil zijn dan batterijen leveren voor hypercars.
Ook is het niet helemaal duidelijk of de accu’s van Rimac in de Neue Klasse-modellen komen te liggen. Enerzijds schrijft BMW dat er ‘los van de nieuwe strategische samenwerking’ wordt gewerkt aan de voorbereiding van de Neue Klasse. Anderzijds is het de bedoeling dat de modelgeneratie die na 2025 wordt gepresenteerd al gaat profiteren van de samenwerking. De eerste productieauto van de Neue Klasse moet in 2025 al komen. Hierover later ongetwijfeld meer.
Meer van TopGear


Deze blije hatchback is van Bugatti-baas Rimac en is een robottaxi genaamd Verne

Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen

Rimac gaat naast elektrische hypercars waarschijnlijk ook een hatchback bouwen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Rimac onderzoekt techniek die diesel bijna 3 (!) keer zo efficiënt maakt

Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen

Rimac gaat naast elektrische hypercars waarschijnlijk ook een hatchback bouwen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Rimac Nevera pakt het 0-400-0 record van Koenigsegg af (in de kleuren van een BMW)

Waarom de Rimac Nevera de favoriete EV van Chris Harris is

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

ANWB waarschuwt: dit moet je niet meer doen bij de Nederlandse grens (al lijkt het een slim idee)

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?
