
Mate Rimac is niet van plan om zijn EV-kennis voor zichzelf te houden. Eerder werkte Rimac al samen met Hyundai, Kia en Porsche en kocht een meerderheidsbelang in Bugatti. Naast Bugatti Rimac bestaat de Rimac Groep nu uit de divisie die Nevera’s verkoopt – genaamd Rimac Automobili – en de tak die auto’s, accu’s en software ontwikkelt. Dit laatste segment heet Rimac Technology en sluit nu een pact met BMW.
In het persbericht spreekt BMW over een ‘langdurige, strategische samenwerking op het gebied van volledig elektrische aandrijftechnologie’. Het doel van de samenwerking is om ‘innovatieve oplossingen te creëren voor hoogspanningsbatterijen in elektrische auto’s’. Hoe dat zich precies gaat uiten, blijft nog wat vaag, maar BMW licht wel al een tipje van de sluier op.
Wat gaan Rimac en BMW doen?
‘De langdurige samenwerking met de BMW Groep is een teken van de transitie van Rimac Technology van een niche high-performance leverancier naar een hoge-volume leverancier op het hoogste niveau’, schrijft BMW. Daarnaast is Rimac volgens BMW klaar om ‘grootschalige projecten op te leveren die aan de hoogste automotive-standaarden voldoen’. Het is dus nog steeds een beetje vaag, maar de term ‘hoge volume’ duidt erop dat Rimac meer wil zijn dan batterijen leveren voor hypercars.
Ook is het niet helemaal duidelijk of de accu’s van Rimac in de Neue Klasse-modellen komen te liggen. Enerzijds schrijft BMW dat er ‘los van de nieuwe strategische samenwerking’ wordt gewerkt aan de voorbereiding van de Neue Klasse. Anderzijds is het de bedoeling dat de modelgeneratie die na 2025 wordt gepresenteerd al gaat profiteren van de samenwerking. De eerste productieauto van de Neue Klasse moet in 2025 al komen. Hierover later ongetwijfeld meer.
Meer van TopGear


Deze blije hatchback is van Bugatti-baas Rimac en is een robottaxi genaamd Verne

Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen

Rimac gaat naast elektrische hypercars waarschijnlijk ook een hatchback bouwen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Rimac onderzoekt techniek die diesel bijna 3 (!) keer zo efficiënt maakt

Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen

Rimac gaat naast elektrische hypercars waarschijnlijk ook een hatchback bouwen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Rimac Nevera pakt het 0-400-0 record van Koenigsegg af (in de kleuren van een BMW)

Waarom de Rimac Nevera de favoriete EV van Chris Harris is

Rijke mensen willen echt geen elektrische auto, komt Lamborghini achter

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Rijke mensen willen echt geen elektrische auto, komt Lamborghini achter

Hoe komt het dat Verstappen niet voorbij kon aan Leclerc? En moet ik wel naar de GP van België gaan volgend jaar?

In dit Europese land willen ze een flitspaal invoeren tegen asociale wielrenners

Is zo’n betrouwbare Suzuki Swift Sport na 7 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu
