
Mate Rimac is niet van plan om zijn EV-kennis voor zichzelf te houden. Eerder werkte Rimac al samen met Hyundai, Kia en Porsche en kocht een meerderheidsbelang in Bugatti. Naast Bugatti Rimac bestaat de Rimac Groep nu uit de divisie die Nevera’s verkoopt – genaamd Rimac Automobili – en de tak die auto’s, accu’s en software ontwikkelt. Dit laatste segment heet Rimac Technology en sluit nu een pact met BMW.
In het persbericht spreekt BMW over een ‘langdurige, strategische samenwerking op het gebied van volledig elektrische aandrijftechnologie’. Het doel van de samenwerking is om ‘innovatieve oplossingen te creëren voor hoogspanningsbatterijen in elektrische auto’s’. Hoe dat zich precies gaat uiten, blijft nog wat vaag, maar BMW licht wel al een tipje van de sluier op.
Wat gaan Rimac en BMW doen?
‘De langdurige samenwerking met de BMW Groep is een teken van de transitie van Rimac Technology van een niche high-performance leverancier naar een hoge-volume leverancier op het hoogste niveau’, schrijft BMW. Daarnaast is Rimac volgens BMW klaar om ‘grootschalige projecten op te leveren die aan de hoogste automotive-standaarden voldoen’. Het is dus nog steeds een beetje vaag, maar de term ‘hoge volume’ duidt erop dat Rimac meer wil zijn dan batterijen leveren voor hypercars.
Ook is het niet helemaal duidelijk of de accu’s van Rimac in de Neue Klasse-modellen komen te liggen. Enerzijds schrijft BMW dat er ‘los van de nieuwe strategische samenwerking’ wordt gewerkt aan de voorbereiding van de Neue Klasse. Anderzijds is het de bedoeling dat de modelgeneratie die na 2025 wordt gepresenteerd al gaat profiteren van de samenwerking. De eerste productieauto van de Neue Klasse moet in 2025 al komen. Hierover later ongetwijfeld meer.
Meer van TopGear


Deze blije hatchback is van Bugatti-baas Rimac en is een robottaxi genaamd Verne

Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen

Rimac gaat naast elektrische hypercars waarschijnlijk ook een hatchback bouwen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Rimac onderzoekt techniek die diesel bijna 3 (!) keer zo efficiënt maakt

Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen

Rimac gaat naast elektrische hypercars waarschijnlijk ook een hatchback bouwen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Rimac Nevera pakt het 0-400-0 record van Koenigsegg af (in de kleuren van een BMW)

Waarom de Rimac Nevera de favoriete EV van Chris Harris is

Wat is schadelijker voor de range tijdens de hete zomerdagen: hard rijden of de airco aanzetten?

Elektrische auto’s in Nederland verbruiken méér stroom dan de NS (en gek genoeg valt dat alsnog heel erg mee)

Moet je een Volkswagen Polo of Renault 5 laten staan voor deze bijzondere Firefly? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Zoveel Nederlanders gaan er daadwerkelijk met hun elektrische auto op vakantie

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Wat is schadelijker voor de range tijdens de hete zomerdagen: hard rijden of de airco aanzetten?

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

Elektrische auto’s in Nederland verbruiken méér stroom dan de NS (en gek genoeg valt dat alsnog heel erg mee)

Als Verstappen zo goed in de regen is, waarom ging het gisteren dan voor geen meter? En waarom rijden ze niet op regenbanden
