
Bewijs, als dat überhaupt nodig was, dat de honger van de wereld naar supersnelle SUV’s onverzadigbaar is, vind je onder de motorkap van de BMW X5 M Competition en X6 M Competition. Inderdaad, Competition. In een SUV. Gewoon, daarom. Hij komt overigens ook als ‘normale’ X5 M en X5 M, maar waarom zou je?
Specificaties BMW X5 M en X6 M
De motor ken je, als je een beetje hebt opgelet de afgelopen maanden. De 4,4-liter achtcilinder produceert 600 pk en 750 Nm in de X5 M en X6 M. Plakt BMW een Competition-badge achter de typeaanduiding, dan groeit het vermogen spontaan naar 625 pk. De V8 presteert uitstekend in de andere M-modellen, en de SUV zal geen uitzondering zijn.
De versnellingsbak in de BMW X5 M en en X6 M is altijd een achttraps automaat. Het vermogen gaat naar alle wielen en er is zelfs een M-differentieel. De 0-100-tijd van de BMW X5 M Competition is 3,9 seconden – de BMW X6 M Competition is 0,1 seconde sneller naar de 100 km/u. De topsnelheid is 250 km/u en met de juiste optie schuift de begrenzer op naar 290 km/u.
De BMW X5 M en X6 M Competition zijn klaar voor het circuit
Een metalen frame houdt de V8 stevig op zijn plek voor een stijvere neus, wat zorgt voor een scherper stuurgedrag en minder vibraties in de cabine. Het koel- en oliesysteem werken efficiënt genoeg voor circuitgebruik. Volgens BMW gaat het vermogen het liefst naar de achterwielen, waardoor een gecontroleerde drift mogelijk moet zijn.
De remschijven aan de voorkant zijn maar liefst 395 millimeter groot en ze worden vastgegrepen door remmen met zes zuigers. Je kunt zelf de remdruk kiezen via de boordcomputer. BMW maakte alles in de ophanging stijver en stugger en monteerde rondom nog wat verstevigingen in de carrosserie. Dit alles voor betere prestaties bij sportiever rijgedrag.
De dempers kun je instellen op Comfort, Sport en Sport Plus. Daarbij zijn er nog een hoop andere instellingen waarmee je kunt pielen. De BMW X5 M en X6 M en hun Competition-varianten komen in april 2020 naar de showrooms. Prijzen volgen nog.
Meer van TopGear


BMW X5 en X6 krijgen een facelift, dit is er vernieuwd

De 10 snelste SUV’s ter wereld

Deze gemodificeerde BMW X6 M Competition heeft ál het koolstofvezel

Gasten vullen auto met popcorn

G-Power BMW X6 M: 800 pk is overdreven genoeg

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De BMW X5 M en X6 M zijn nu mild-hybrides (maar wel met een V8)

Deze gemodificeerde BMW X6 M Competition heeft ál het koolstofvezel

G-Power BMW X6 M: 800 pk is overdreven genoeg

De BMW X5 M en X6 M zijn nu mild-hybrides (maar wel met een V8)

Combo-deal: Manhart MHX5 en MH4 GTR

BMW X5 M Competition op grijs kenteken scheelt een lieve duit

BMW X5 M: driftig dromen

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Is zo’n ruime Skoda Kodiaq tweedehands goedkoper dan een Tiguan en wat moet ie inmiddels kosten?

Chloe Dowsett heeft een bijzondere baan bij Rolls-Royce

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Helmplicht voor fietsers komt er toch, maar alleen voor kale mannen

De volgende doorbraak bij auto’s zitten in je deuren: dit moet je weten over elektrostatische speakers
