
Bewijs, als dat überhaupt nodig was, dat de honger van de wereld naar supersnelle SUV’s onverzadigbaar is, vind je onder de motorkap van de BMW X5 M Competition en X6 M Competition. Inderdaad, Competition. In een SUV. Gewoon, daarom. Hij komt overigens ook als ‘normale’ X5 M en X5 M, maar waarom zou je?
Specificaties BMW X5 M en X6 M
De motor ken je, als je een beetje hebt opgelet de afgelopen maanden. De 4,4-liter achtcilinder produceert 600 pk en 750 Nm in de X5 M en X6 M. Plakt BMW een Competition-badge achter de typeaanduiding, dan groeit het vermogen spontaan naar 625 pk. De V8 presteert uitstekend in de andere M-modellen, en de SUV zal geen uitzondering zijn.
De versnellingsbak in de BMW X5 M en en X6 M is altijd een achttraps automaat. Het vermogen gaat naar alle wielen en er is zelfs een M-differentieel. De 0-100-tijd van de BMW X5 M Competition is 3,9 seconden – de BMW X6 M Competition is 0,1 seconde sneller naar de 100 km/u. De topsnelheid is 250 km/u en met de juiste optie schuift de begrenzer op naar 290 km/u.
De BMW X5 M en X6 M Competition zijn klaar voor het circuit
Een metalen frame houdt de V8 stevig op zijn plek voor een stijvere neus, wat zorgt voor een scherper stuurgedrag en minder vibraties in de cabine. Het koel- en oliesysteem werken efficiënt genoeg voor circuitgebruik. Volgens BMW gaat het vermogen het liefst naar de achterwielen, waardoor een gecontroleerde drift mogelijk moet zijn.
De remschijven aan de voorkant zijn maar liefst 395 millimeter groot en ze worden vastgegrepen door remmen met zes zuigers. Je kunt zelf de remdruk kiezen via de boordcomputer. BMW maakte alles in de ophanging stijver en stugger en monteerde rondom nog wat verstevigingen in de carrosserie. Dit alles voor betere prestaties bij sportiever rijgedrag.
De dempers kun je instellen op Comfort, Sport en Sport Plus. Daarbij zijn er nog een hoop andere instellingen waarmee je kunt pielen. De BMW X5 M en X6 M en hun Competition-varianten komen in april 2020 naar de showrooms. Prijzen volgen nog.
Meer van TopGear


BMW X5 en X6 krijgen een facelift, dit is er vernieuwd

De 10 snelste SUV’s ter wereld

Deze gemodificeerde BMW X6 M Competition heeft ál het koolstofvezel

Gasten vullen auto met popcorn

G-Power BMW X6 M: 800 pk is overdreven genoeg

BMW is niet alleen sportiviteit op vier wielen – dit zijn de sportieve motorfietsen van BMW

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

De BMW X5 M en X6 M zijn nu mild-hybrides (maar wel met een V8)

Deze gemodificeerde BMW X6 M Competition heeft ál het koolstofvezel

G-Power BMW X6 M: 800 pk is overdreven genoeg

De BMW X5 M en X6 M zijn nu mild-hybrides (maar wel met een V8)

Combo-deal: Manhart MHX5 en MH4 GTR

BMW X5 M Competition op grijs kenteken scheelt een lieve duit

BMW X5 M: driftig dromen

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

ANWB waarschuwt dat je laadbeurt in het buitenland ineens 480 euro kan kosten als je niet oplet

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Nieuwe auto’s zijn indrukwekkend, maar oude auto’s kun je tenminste nog zelf repareren

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)
