BMW X5 M en X6 M, ook als Competition

En ze kunnen driften

BMW X5M BMW X6M
BMW X5 M Competition
BMW X5 M Competition
BMW M 4,4-liter V8-motor BMW X5 M X6 M
BMW X5 M Competition Interieur
BMW M 4,4-liter V8-motor BMW X5 M X6 M
BMW X5 M Competition Badge
BMW X5 M Competition 2019
BMW X5 M Competition 2019
BMW X5M BMW X6M
BMW X5 M Competition
BMW X5 M Competition
BMW M 4,4-liter V8-motor BMW X5 M X6 M
BMW X5 M Competition Interieur
BMW M 4,4-liter V8-motor BMW X5 M X6 M
BMW X5 M Competition Badge
BMW X5 M Competition 2019
BMW X5 M Competition 2019

Bewijs, als dat überhaupt nodig was, dat de honger van de wereld naar supersnelle SUV’s onverzadigbaar is, vind je onder de motorkap van de BMW X5 M Competition en X6 M Competition. Inderdaad, Competition. In een SUV. Gewoon, daarom. Hij komt overigens ook als ‘normale’ X5 M en X5 M, maar waarom zou je?

Specificaties BMW X5 M en X6 M

De motor ken je, als je een beetje hebt opgelet de afgelopen maanden. De 4,4-liter achtcilinder produceert 600 pk en 750 Nm in de X5 M en X6 M. Plakt BMW een Competition-badge achter de typeaanduiding, dan groeit het vermogen spontaan naar 625 pk. De V8 presteert uitstekend in de andere M-modellen, en de SUV zal geen uitzondering zijn.

De versnellingsbak in de BMW X5 M en en X6 M is altijd een achttraps automaat. Het vermogen gaat naar alle wielen en er is zelfs een M-differentieel. De 0-100-tijd van de BMW X5 M Competition is 3,9 seconden – de BMW X6 M Competition is 0,1 seconde sneller naar de 100 km/u. De topsnelheid is 250 km/u en met de juiste optie schuift de begrenzer op naar 290 km/u.

De BMW X5 M en X6 M Competition zijn klaar voor het circuit

Een metalen frame houdt de V8 stevig op zijn plek voor een stijvere neus, wat zorgt voor een scherper stuurgedrag en minder vibraties in de cabine. Het koel- en oliesysteem werken efficiënt genoeg voor circuitgebruik. Volgens BMW gaat het vermogen het liefst naar de achterwielen, waardoor een gecontroleerde drift mogelijk moet zijn.

De remschijven aan de voorkant zijn maar liefst 395 millimeter groot en ze worden vastgegrepen door remmen met zes zuigers. Je kunt zelf de remdruk kiezen via de boordcomputer. BMW maakte alles in de ophanging stijver en stugger en monteerde rondom nog wat verstevigingen in de carrosserie. Dit alles voor betere prestaties bij sportiever rijgedrag.

De dempers kun je instellen op Comfort, Sport en Sport Plus. Daarbij zijn er nog een hoop andere instellingen waarmee je kunt pielen. De BMW X5 M en X6 M en hun Competition-varianten komen in april 2020 naar de showrooms. Prijzen volgen nog.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws