BMW Z8 kopen? Dit is je kans

BMW heeft zich in het verleden meermaals meester bewezen in het handig recyclen van iconische ontwerpen van vroeger

BMW Z8 2001
BMW Z8 2001
BMW Z8 2001
BMW Z8 2001
BMW Z8 2001
BMW Z8 2001
BMW Z8 2001
BMW Z8 2001
BMW Z8 2001
BMW Z8 2001

De BMW Z8 mag zich tot een exclusief clubje rekenen binnen het autogilde. Het is een van de weinige écht goed geslaagde her-interpretaties van een iconisch model uit vervlogen tijden. Heb je heel toevallig een BMW Z8 in de garage staan? Zet ’m dan eens naast een BMW 507 uit de jaren vijftig.

De gelijkenissen tussen de twee auto’s zijn overduidelijk. De vorm van de grille, de langgerekte neus, de luchtinlaatjes in de zijschermen, het korte achterste. Maar de overeenkomsten gaan verder dan uiterlijke kenmerken alleen. Beide auto’s zijn gemaakt uit aluminium en beide hebben een V8, om maar iets te noemen.

Een fun-fact over de BMW Z8

Dat het met de looks van de Z8 wel snor zat, wist BMW al toen ze de auto presenteerden op de Tokio Motor Show van 1997, toen nog als prototype met de naam Z07. De reacties waren dusdanig enthou-siast dat BMW het concept vrijwel ongewijzigd omdoopte in productie nam, als Z8. Zelfs het zeer old-school ogende dashboard haalde de productieversie: gespoten in de carrosseriekleur, met klassiek ogende ronde tellers in het midden.

Het mooiste ouderwetse element in het interieur is de knop waarmee je de V8 tot leven wekt. Nog een fun fact: kocht je een Z8, dan kreeg je er een hardtop bij in de kleur van je carrosserie én een mobiele telefoon van Motorola. Geen fancy smartphone, maar een inmiddels hopeloos ouderwets klapding.

Eventjes over de V8 uit de BMW Z8

Even over die V8: het blok was en is BMW-liefhebbers niet vreemd. Exact dezelfde motor lag ook in de E39 M5. Met dezelfde 400 pk en 500 Nm. Doordat de M5 een tikkie zwaarder was – en groter en -minder aerodynamisch, ook dat – kwam de Z8 flink wat sneller van zijn plek. Waar de M5 5,3 seconden nodig had om de magische grens van 100 km/u te passeren, had de klassiek ogende Z8 er maar 4,7 seconden voor nodig. Zoals te doen gebruikelijk bij de Duitsers werd de topsnelheid van de Z8 begrensd op 250 km/u.

Bieden kun je tot 30 juni

Nieuw kostte een Z8 je rond 2001 een nette 174.900 euro. Wil je nu een ‘hagelnieuwe’ kopen, dan zul je iets meer dan twee ton mee moeten nemen. Voor een dergelijk bedrag krijg je ook dit exemplaar in de kleur Topasblau Metallic mee naar huis. Een auto die in 2001 nieuw werd geleverd in Panama, op een beurs stond in Cuba en zijn eerste eigenaar vond in Canada.

Die zette slechts 21.300 kilometer op de teller en zorgde beter voor zijn geliefde Bimmer dan een dolenthousiaste achtjarige voor zijn langgekoesterde puppy. Wilde je altijd al een klassiek ogende roadster met bulderende V8?  De kans dat je een frisser exemplaar gaat tegenkomen, wordt met de dag kleiner.

Specificaties BMW Z8 (2001):

Productiejaren: 2000-2003
Motor: 4.941 cc, V8, 400 pk, 500 Nm
Aandrijving: achterwielen, 6v handbak
Prestaties: 0-100 km/u in 4,7 s, top 250 km/u
Gewicht: 1.590 kg
Aantal gebouwd: 5.703 exemplaren

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws