Het zal niet de eerste keer zijn dat de Duitsers zich bemoeien met Britten. Diverse Britse automerken hebben enorm geprofiteerd van samenwerking – wat sommigen kunnen verwarren met bemoeienis. Denk aan Bentley, dat vleugels kreeg dankzij Volkswagen. Of aan Aston Martin, dat met technische knowhow en motoren van Mercedes aan de slag kan. Deze Brabus Cullinan is een Brit met dubbele Duitse hulp.
Want ook Rolls-Royce is niet helemaal veilig, het merk behoort al lange tijd toe aan BMW. Je zou – heel oneerbiedig – kunnen stellen dat een Cullinan een BMW X7 met aardappel in de keel is. Dat is niet helemaal correct, alhoewel de Cullinan onderhuids wel degelijk BMW-techniek aan boord heeft, maar dan geperfectioneerd met een Britse saus. Toch zag Brabus de mogelijkheid om dit recept te verbeteren met de Brabus Widestar 700 Blue Sky.
Enorme bodykit (van koolstofvezel)
Brabus gebruikt een hoop namen door elkaar voor verschillende producten, dus gaan we het uiteraard even voor je toelichten. Brabus is de naam van het bedrijf dat de Rolls-Royce Cullinan onder handen heeft genomen. Widestar staat voor de bodykit. Het apparaat heeft namelijk een enorme koolstofvezel bodykit met nieuwe bumpers, spatbordverbreders, skirts, deurbekleding, achterbumper, spoiler, diffusor en nog wat klein grut. Het is niet direct mooi, maar wel indrukwekkend en daar gaat het om.
Dan dat ‘700’. Dat staat voor het vermogen uitgedrukt in pk’s. Zonder dat we willen zeuren, valt dat eigenlijk wel een beetje tegen. Want onder de kap ligt een 6,75 liter grote V12 met twee turbo’s. Deze levert nu 700 pk en 950 Nm. Niet dat dat weinig is, maar anno 2024 valt halen we dat ook uit een V8, om maar te zwijgen van een (PH)EV. De prestaties zijn dan ook bescheiden: 0-100 km/u duurt 5 seconden en de top is nog altijd 250 km/u. De verbruiksopgave is wel bizar: 1 op 6,13 (16,3 liter op 100 kilometer).
Waarom het ie dan ‘Brabus Widestar 700 Blue Sky’?
Maar hé, je koopt de Brabus Widestar 700 Blue Sky niet om snel (of zuinig) te zijn, maar om op te vallen en te genieten. Dat gaat je zeker wel lukken in deze auto. Die naam ‘Blue Sky’ komt niet zozeer omdat ze fan zijn van Electric Light Orchestra (klik hier voor de oorwurm), maar de hemelbekleding. Het balanceert op de rand van uiterst verfijnd en rammend ordinair en dat is precies de bedoeling. Naast geperforeerd en handgestikt leer zijn er een hoop carbon panelen.
Lees ook: De Mercedes-AMG S-klasse van Brabus krijgt 930 pk en een behoorlijk prijskaartje
Ja, carbon is lichter dan hout, maar op een 2.660 kilo zware auto (en dat is slechts het leeggewicht) maakt het niet uit. Het zit er op omdat het duur is. Deze auto is zojuist onthuld, net op de dag dat de Quote 500 uitgekomen is. De prijs is bekend: 753.400 euro voor opties, btw en BPM. Dus ja, je moet wel redelijk hoog in de Quote 500 staan of zojuist een lekkere oprotpremie hebben gekregen van Manchester United om deze auto te kunnen betalen.
Hok heeft op 29 oktober 2024 geschreven:
Dat bodykitje kun je nog soort van gaaf vinden, maar met dat interieur slaan ze de plank volledig mis. Dat carbon ziet er niet uit, lijkt wel zo’n onafgewerkte, kale LeMans racert. In ieder geval is de reden waarom je een Rolls Royce koopt nu niet meer relevant.