De interesses van autoliefhebbers en overheden staan vaak recht tegenover elkaar. En heus, we hebben geen hekel aan de ozonlaag, een lage zeespiegel of de kleur van je longen. Maar je kunt ook doorslaan. Of in dit geval: heel erg doorslaan. Duitsland drukt er nu een wet doorheen die stelt dat fabrikanten in dat land hun auto’s voortaan moeten begrenzen op 200 km/u. Waarom? Jep: milieu.

Update: Dit was dus een 1 aprilgrap

Om ingrijpen van de overheid te voorkomen en de veiligheid te waarborgen, sloten de Grote Drie vele jaren geleden een herenakkoord en werden alle dikke Duitse auto’s begrensd op 250 km/u. Op een paar uitschieters na (we kijken naar jou, Porsche) ging dat een tijdlang goed. Kijk maar naar de AMG’s, RS’jes en M’metjes – allemaal netjes 250 km/u.

Begrenzen op 200 km/u

Nu grijpt de overheid helaas in door een wettelijk snelheidslimiet in te stellen voor alle Duitse auto’s. Vanaf volgend jaar moeten alle modellen van bijvoorbeeld Mercedes, Porsche, Audi en BMW zijn begrensd op 200 km/u. En omdat het nu wettelijk verplicht is, is het voor tuners of derden ook niet toegestaan om de begrenzer eraf te halen.

Waarom? De luchtweerstand neemt kwadratisch toe naarmate je harder rijdt. Motoren moeten harder werken en stoten meer uit. In tijden dat autofabrikanten er alles aan doen om auto’s zuiniger te maken en de overheid alles wat groen is subsidieert, mogen de consumenten deze inspanningen niet tenietdoen door de auto’s onjuist te gebruiken. De wet komt er om het effect van alle inspanningen te garanderen.

De ADAC trad mede op als raadgevend orgaan in deze beslissing. ‘De Duitse auto-industrie loopt voorop op het vlak van technologie, ook wat betreft milieubeschermende maatregelen’, aldus woordvoerder Hans Frosch. ‘Met een ingreep als deze wordt een signaal afgegeven dat men begaan is met de toekomst en actief wil meewerken om gezonde leefomstandigheden voor onze kinderen te waarborgen.’

Elektrisch en autonoom

De verlaging van de topsnelheid heeft ook alles te maken met de opmars van de elektrische auto. Stekkerauto’s halen door technische beperkingen geen hoge topsnelheden; de Leaf doet bijvoorbeeld maximaal 145 km/u. Bovendien neemt de actieradius van elektrische auto’s enorm af wanneer de bestuurder flinke snelheid maakt. Hierdoor zou er een te groot snelheidsverschil ontstaan tussen EV’s en reguliere auto’s.

Ook met het oog op autonome auto’s is een snelheid van boven de 200 km/u onverantwoord. Door een lagere topsnelheid kunnen autonome auto’s sneller hun intrede maken. Het is dus alsof we snel onze spruitjes moeten opeten om broccoli als dessert te krijgen. Het gaat vanaf hier alleen maar bergafwaarts.

Autofabrikanten hebben tot zondag de tijd om protest aan te tekenen. Indien dat niet gebeurt, mogen we de maatregel eind deze week dus als definitief beschouwen en zal de wet in 2019 van kracht worden.

12 reacties op “Breek: Duitse auto’s verplicht begrensd op 200 km/u”

  1. Wat verdrietig nieuws! Wie gaat dan nog 160K betalen voor een audi RS6? Dan loop ik naar de lexus dealer (als ik het geld had)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear