
Amerika begint een beetje de Gerda van de wereld te worden; je kunt al niets meer zeggen of doen voordat ze gaan vragen om de manager. Zelfs een 1-aprilgrapje kan niet meer door de beugel. Al moeten we zeggen dat we het in het geval van Volkswagen snappen dat het allemaal wat gevoelig ligt, nadat ze het een paar jaar geleden niet zo nauw namen met de regels. Het gaat in dit geval ook minder om de 1-aprilgrap zelf dan om de manier waarop ze het gebbetje brachten.
Wat was de Voltswagen-grap?
Volkswagen lekte een paar dagen voor 1 april 2021 dat ze hun naam gingen veranderen in Voltswagen om door te gaan als elektrisch merk. Allemaal geen probleem, maar bij navraag van journalisten beweerden ze bij hoog en laag dat het géén grap was. Dat schoot hier en daar in het verkeerde keelgat, want dat is glashard liegen, vonden veel mensen. Uiteindelijk plofte de grap op spectaculaire wijze – nog vóór 1 april trok VW de grap terug en boden ze excuses aan.
Oneerlijke beursbeïnvloeding
Het probleem volgens de beurswaakhond SEC is dat de mislukte Voltswagen-grap ervoor zorgde dat de beurskoers steeg en dat Volkswagen meer waard is geworden. Het Duitse Der Spiegel zegt nu dat de instantie SEC een onderzoek gelanceerd heeft naar de grap. Mocht blijken dat de grap (en dus de leugen) invloed heeft gehad op de beurskoers, dan kan Volkswagen straf krijgen van de SEC.
Wat is de SEC?
De Securities and Exchange Commission (SEC) houdt de beurs en de bedrijven in de VS in de gaten. Elon Musk kreeg het al met de waakhond aan de stok toen hij op Twitter zei dat hij Tesla van de beurs zou halen voor 420 dollar per aandeel. Met de valse tweet beïnvloedde hij de koers van Tesla, en dat mag niet. Over eventuele straffen voor Volkswagen is nog niets bekend. Eerst moet uit het onderzoek blijken of het grapje door de beugel kan, of niet.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

Vijf leuke 1 april-grappen met auto’s in 2023

Politie gaat volgende maand bekeuring uitdelen voor te donkere zonnebrillen

BMW M schaft richtingaanwijzers af

De 1 april-grappen van 2021 – Deel II

De 1 april-grappen van 2021 – Deel I

1 april-grap van Volkswagen weer ingetrokken

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Honda in China zet vol in op onbetaalde arbeid (en is daar trots op)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

We zeggen altijd dat Duitsers geen humor hebben, maar die Amerikanen doen ook hun best…