Vroeger, toen regen nog hagel was en een dijkdoorbraak je dood betekende, toen dus, als je toen niet wist hoe je een carburator midden in de nacht, in het donker, moest schoonblazen, of als je niet wist hoe je bougies moest schoonmaken met je tanden – ja, die tijd – dan kwam je nooit op tijd op een afspraak als die verder dan het huis van de buren was. Maar de kunst van auto-onderhoud begint verloren te gaan. Dezer dagen repareren we nooit meer iets – we gooien het weg en kopen iets nieuws. Dat is het hedendaagse consumentisme, en de tragiek wil dat dat zichzelf steeds maar herhaalt. Dat geldt ook voor de auto – alhoewel sommige mensen die misschien nog wel een iets warmer hart toedragen. Leer sleutelen!

Wat is belangrijk?

Tegenwoordig zijn de meeste auto’s, dat geven we meteen toe, wat ingewikkelder dan een auto uit 1972. Zoals een Opel Kadett. Nu heb je vaak een laptop, een wetenschappelijke opleiding in computertechnologie en een chirurgisch aangebrachte diagnostische poort achter in je nek nodig om toegang te krijgen tot de elektrische systemen van je auto. Om dan diep daarin te kunnen ontdekken waarom een van je koplampen het niet meer doet. Maar dat is geen excuus om je niet te verdiepen in enige basale autokennis . We hebben het over heel simpele, rudimentaire zaken. Hoe houd je het olie- en koelvloeistofpeil bij? Hoe vervang je een wiel en/of een band (of op z’n minst: hoe spuit je schuim in een lekke band)? Wanneer check je je bandenspanning en pas je deze aan (wat is eigenlijk de juiste bandenspanning voor jouw auto?)? Hoe vul je je ruitensproeier bij – het soort dingen dat een automobilist in 1967 eigenlijk instinctief wist. Je zou verbaasd zijn als je zou weten hoeveel dagelijkse gebruikers van een auto werkelijk geen idee hebben hoe het apparaat eigenlijk functioneert. En wat het nodig heeft om te blijven werken. Daarom nogmaals: leer sleutelen.

Leer sleutelen met goed gereedschap

Om die eventuele nieuwe vaardigheden in de praktijk te kunnen brengen, heb je wel een behoorlijke gereedschapskist nodig. We hebben het over een normale set spullen. Dus niet over wat overgebleven gare sleutels uit je Ikea-pakketten of een halfbakken verjaardagscadeau. We hebben het over het soort gereedschapskist zoals je opa die moet hebben gehad – die moet hebben behoord tot de laatste generatie die nog een fiets kon repareren.
Van belang zijn dan een goede kist (schoenendozen tellen niet mee), een hamer, wat verschillende sleutels, verschillende maten en soorten tangen. En dat mag allemaal niet zijn gemaakt van het soort metaal waar men chocola in wikkelt (want slechte gereedschappen maken meer stuk dan je lief is). Meer? Ja, een selectie schroeven, moeren en klemmen, iets om te solderen, wat bedrading, en een paar tiewraps – want niemand mag ooit, ergens, de waarde van de kabelbinder onderschatten – en daarenboven uiteraard gaffertape. Want volgens diverse statistieken is gaffertape in staat om 97,5 procent van je huidige autoproblemen op te lossen. Behalve dan als je net je motor hebt opgeblazen. Mocht het zo zijn dat je je bevindt in de hogere echelons van de hiërarchie der gereedschapskisten, dan kun je altijd je toevlucht zoeken tot de huur van een hele garage. Waar je dan al je materialen aan de muren kunt hangen – met hun uitgetekende contouren erbij, zodat je meteen kunt zien welke er missen. En met minstens één fijne brug, een volledige lasinstallatie, wat elektrische gereedschappen en ruimte voor een zogeheten ‘projectje’. Dat laatste betekent dat je de komende 55 jaar of zo aan de slag kunt. En dat je zult sterven voordat je er ooit in hebt gereden. Maar je hebt er lekker van kunnen dromen.

Genoeg kennis en geluk?

En wie weet word je wel zo handig dat je ooit langs de weg kunt stoppen en iemand te helpen met pech. Het hoeft niet, maar het kan wel, en vertrouw ons: jij hebt de volgende dag een betere dag dan hij.

Reacties

  • Erik heeft op 22 maart 2017 geschreven:

    Leuk stuk, ik ben al langere tijd op zoek naar een soort van basiscursus autosleutelen, het liefst in het oosten van het land. Hebben jullie misschien tips?

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear