
Hij deed mee, maar zag nooit de finishvlag. Minder dan een uur voor het einde van de 24 uur van Le Mans kreeg de Bugatti EB110 LM een klapband. Als een soort troostprijs (maar dan wel bijna 30 jaar later) haalt Bugatti de uitdossing van de race-EB110 weer tevoorschijn als leuke outfit voor de Bugatti Centodieci, inclusief dezelfde blauwe kleur, de gouden velgen en de sponsorstickers.
‘Geweldige auto’s hebben geweldige verhalen om te vertellen’, laat Bugatti weten voorafgaand aan de presentatie van de speciale Centodieci. ‘Het is nog opmerkelijker wanneer een auto zo’n fascinerend verhaal heeft dat de eigenaar van de hedendaagse versie eraan refereert en een hommage brengt aan het geweldige verhaal door hem in precies dezelfde stijl te configureren.’
Specificaties van de Bugatti Centodieci
Onder die raceoverall ligt de machtige 8,0-liter W16-motor met vier turbo’s. Inderdaad, die ken je uit de Bugatti Chiron. In de Centodieci levert ie 100 pk meer dan in de Chiron waardoor het totaal vermogen op 1.600 pk uitkomt. Je gaat je bijna afvragen hoe de Centodieci het zou doen tijdens de langeafstandrace op het Circuit de la Sarthe.
De Amerikaanse eigenaar van de Bugatti Centodieci in Le Mans-kleuren legt ongeveer 10 miljoen euro neer voor de retroracer. ‘Toen de EB100 in Le Mans racete in 1994 voelde het alsof Bugatti’s bloedlijn perfect evolueerde. Ik hecht waarde aan het gevoel van historie en een connectie vinden met het verleden. Het maakt het bezit zo veel specialer’, zegt hij.
Meer van TopGear


Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Misschien niet zo handig op de A2: Bugatti wil heel graag de 500 km/u aantikken

Koop jij de duurste huurauto van Nederland? Er is nog niet hoog geboden…

BMW legde ooit een V12-motor van een Le Mans-racer in een X5

Uitslag 24 Uur van Le Mans 2024: Ferrari wint voor de tweede keer op rij na een geweldige race

Le Mans 24 was de eerste racegame die ook echt 24 uur duurde

De BMW M3 GT2 Art Car uit 2010 blijft geweldig (en hij staat in Nederland binnenkort)

Waarom de 24 Uur van Le Mans aankomend weekend wél de moeite waard is om te kijken

Zo hoog was de drankrekening van Ford na de eerste Le Mans-overwinning in 1966

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom
