
Hij deed mee, maar zag nooit de finishvlag. Minder dan een uur voor het einde van de 24 uur van Le Mans kreeg de Bugatti EB110 LM een klapband. Als een soort troostprijs (maar dan wel bijna 30 jaar later) haalt Bugatti de uitdossing van de race-EB110 weer tevoorschijn als leuke outfit voor de Bugatti Centodieci, inclusief dezelfde blauwe kleur, de gouden velgen en de sponsorstickers.
‘Geweldige auto’s hebben geweldige verhalen om te vertellen’, laat Bugatti weten voorafgaand aan de presentatie van de speciale Centodieci. ‘Het is nog opmerkelijker wanneer een auto zo’n fascinerend verhaal heeft dat de eigenaar van de hedendaagse versie eraan refereert en een hommage brengt aan het geweldige verhaal door hem in precies dezelfde stijl te configureren.’
Specificaties van de Bugatti Centodieci
Onder die raceoverall ligt de machtige 8,0-liter W16-motor met vier turbo’s. Inderdaad, die ken je uit de Bugatti Chiron. In de Centodieci levert ie 100 pk meer dan in de Chiron waardoor het totaal vermogen op 1.600 pk uitkomt. Je gaat je bijna afvragen hoe de Centodieci het zou doen tijdens de langeafstandrace op het Circuit de la Sarthe.
De Amerikaanse eigenaar van de Bugatti Centodieci in Le Mans-kleuren legt ongeveer 10 miljoen euro neer voor de retroracer. ‘Toen de EB100 in Le Mans racete in 1994 voelde het alsof Bugatti’s bloedlijn perfect evolueerde. Ik hecht waarde aan het gevoel van historie en een connectie vinden met het verleden. Het maakt het bezit zo veel specialer’, zegt hij.
Meer van TopGear


Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Misschien niet zo handig op de A2: Bugatti wil heel graag de 500 km/u aantikken

Koop jij de duurste huurauto van Nederland? Er is nog niet hoog geboden…

Aankomend weekend is de 24 Uur van Le Mans – dit moet je weten als je al jaren niet hebt gekeken

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

BMW legde ooit een V12-motor van een Le Mans-racer in een X5

Uitslag 24 Uur van Le Mans 2024: Ferrari wint voor de tweede keer op rij na een geweldige race

Le Mans 24 was de eerste racegame die ook echt 24 uur duurde

De BMW M3 GT2 Art Car uit 2010 blijft geweldig (en hij staat in Nederland binnenkort)

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt
