
Hij deed mee, maar zag nooit de finishvlag. Minder dan een uur voor het einde van de 24 uur van Le Mans kreeg de Bugatti EB110 LM een klapband. Als een soort troostprijs (maar dan wel bijna 30 jaar later) haalt Bugatti de uitdossing van de race-EB110 weer tevoorschijn als leuke outfit voor de Bugatti Centodieci, inclusief dezelfde blauwe kleur, de gouden velgen en de sponsorstickers.
‘Geweldige auto’s hebben geweldige verhalen om te vertellen’, laat Bugatti weten voorafgaand aan de presentatie van de speciale Centodieci. ‘Het is nog opmerkelijker wanneer een auto zo’n fascinerend verhaal heeft dat de eigenaar van de hedendaagse versie eraan refereert en een hommage brengt aan het geweldige verhaal door hem in precies dezelfde stijl te configureren.’
Specificaties van de Bugatti Centodieci
Onder die raceoverall ligt de machtige 8,0-liter W16-motor met vier turbo’s. Inderdaad, die ken je uit de Bugatti Chiron. In de Centodieci levert ie 100 pk meer dan in de Chiron waardoor het totaal vermogen op 1.600 pk uitkomt. Je gaat je bijna afvragen hoe de Centodieci het zou doen tijdens de langeafstandrace op het Circuit de la Sarthe.
De Amerikaanse eigenaar van de Bugatti Centodieci in Le Mans-kleuren legt ongeveer 10 miljoen euro neer voor de retroracer. ‘Toen de EB100 in Le Mans racete in 1994 voelde het alsof Bugatti’s bloedlijn perfect evolueerde. Ik hecht waarde aan het gevoel van historie en een connectie vinden met het verleden. Het maakt het bezit zo veel specialer’, zegt hij.
Meer van TopGear


Misschien niet zo handig op de A2: Bugatti wil heel graag de 500 km/u aantikken

Koop jij de duurste huurauto van Nederland? Er is nog niet hoog geboden…

Kooptip: Dit onderdeel van de Bugatti Veyron komt gewoon van een Skoda Superb

VIDEO: Bugatti-rijder vergeet tankslang uit Chiron te halen na het tanken en rijdt weg

VW wilde dat de Bugatti Tourbillon elektrisch werd, maar daar stak Mate Rimac een stokje voor

BMW legde ooit een V12-motor van een Le Mans-racer in een X5

Uitslag 24 Uur van Le Mans 2024: Ferrari wint voor de tweede keer op rij na een geweldige race

Le Mans 24 was de eerste racegame die ook echt 24 uur duurde

De BMW M3 GT2 Art Car uit 2010 blijft geweldig (en hij staat in Nederland binnenkort)

Waarom de 24 Uur van Le Mans aankomend weekend wél de moeite waard is om te kijken

Zo hoog was de drankrekening van Ford na de eerste Le Mans-overwinning in 1966

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

Een van de slechtste auto’s ooit gebouwd gaat een comeback maken (en nu wil je ‘m wel)

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Merk dat niet gelooft in achterruiten, heeft een nogal gênant probleem
