
Hij deed mee, maar zag nooit de finishvlag. Minder dan een uur voor het einde van de 24 uur van Le Mans kreeg de Bugatti EB110 LM een klapband. Als een soort troostprijs (maar dan wel bijna 30 jaar later) haalt Bugatti de uitdossing van de race-EB110 weer tevoorschijn als leuke outfit voor de Bugatti Centodieci, inclusief dezelfde blauwe kleur, de gouden velgen en de sponsorstickers.
‘Geweldige auto’s hebben geweldige verhalen om te vertellen’, laat Bugatti weten voorafgaand aan de presentatie van de speciale Centodieci. ‘Het is nog opmerkelijker wanneer een auto zo’n fascinerend verhaal heeft dat de eigenaar van de hedendaagse versie eraan refereert en een hommage brengt aan het geweldige verhaal door hem in precies dezelfde stijl te configureren.’
Specificaties van de Bugatti Centodieci
Onder die raceoverall ligt de machtige 8,0-liter W16-motor met vier turbo’s. Inderdaad, die ken je uit de Bugatti Chiron. In de Centodieci levert ie 100 pk meer dan in de Chiron waardoor het totaal vermogen op 1.600 pk uitkomt. Je gaat je bijna afvragen hoe de Centodieci het zou doen tijdens de langeafstandrace op het Circuit de la Sarthe.
De Amerikaanse eigenaar van de Bugatti Centodieci in Le Mans-kleuren legt ongeveer 10 miljoen euro neer voor de retroracer. ‘Toen de EB100 in Le Mans racete in 1994 voelde het alsof Bugatti’s bloedlijn perfect evolueerde. Ik hecht waarde aan het gevoel van historie en een connectie vinden met het verleden. Het maakt het bezit zo veel specialer’, zegt hij.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Misschien niet zo handig op de A2: Bugatti wil heel graag de 500 km/u aantikken

Koop jij de duurste huurauto van Nederland? Er is nog niet hoog geboden…

Kooptip: Dit onderdeel van de Bugatti Veyron komt gewoon van een Skoda Superb

VIDEO: Bugatti-rijder vergeet tankslang uit Chiron te halen na het tanken en rijdt weg

VW wilde dat de Bugatti Tourbillon elektrisch werd, maar daar stak Mate Rimac een stokje voor

BMW legde ooit een V12-motor van een Le Mans-racer in een X5

Uitslag 24 Uur van Le Mans 2024: Ferrari wint voor de tweede keer op rij na een geweldige race

Le Mans 24 was de eerste racegame die ook echt 24 uur duurde

De BMW M3 GT2 Art Car uit 2010 blijft geweldig (en hij staat in Nederland binnenkort)

Waarom de 24 Uur van Le Mans aankomend weekend wél de moeite waard is om te kijken

Zo hoog was de drankrekening van Ford na de eerste Le Mans-overwinning in 1966

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

De Fiat 500 gaat weer een gigantisch succes worden, maar hoe komt dat eigenlijk?

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mag de Duitse politie jouw telefoon in beslag nemen als je Flitsmeister gebruikt?

Vanaf volgende week ook 130 op de snelweg tussen 12:00 en 14:00 uur: ‘op rustige momenten kan het’
