
Hij deed mee, maar zag nooit de finishvlag. Minder dan een uur voor het einde van de 24 uur van Le Mans kreeg de Bugatti EB110 LM een klapband. Als een soort troostprijs (maar dan wel bijna 30 jaar later) haalt Bugatti de uitdossing van de race-EB110 weer tevoorschijn als leuke outfit voor de Bugatti Centodieci, inclusief dezelfde blauwe kleur, de gouden velgen en de sponsorstickers.
‘Geweldige auto’s hebben geweldige verhalen om te vertellen’, laat Bugatti weten voorafgaand aan de presentatie van de speciale Centodieci. ‘Het is nog opmerkelijker wanneer een auto zo’n fascinerend verhaal heeft dat de eigenaar van de hedendaagse versie eraan refereert en een hommage brengt aan het geweldige verhaal door hem in precies dezelfde stijl te configureren.’
Specificaties van de Bugatti Centodieci
Onder die raceoverall ligt de machtige 8,0-liter W16-motor met vier turbo’s. Inderdaad, die ken je uit de Bugatti Chiron. In de Centodieci levert ie 100 pk meer dan in de Chiron waardoor het totaal vermogen op 1.600 pk uitkomt. Je gaat je bijna afvragen hoe de Centodieci het zou doen tijdens de langeafstandrace op het Circuit de la Sarthe.
De Amerikaanse eigenaar van de Bugatti Centodieci in Le Mans-kleuren legt ongeveer 10 miljoen euro neer voor de retroracer. ‘Toen de EB100 in Le Mans racete in 1994 voelde het alsof Bugatti’s bloedlijn perfect evolueerde. Ik hecht waarde aan het gevoel van historie en een connectie vinden met het verleden. Het maakt het bezit zo veel specialer’, zegt hij.
Meer van TopGear


Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Misschien niet zo handig op de A2: Bugatti wil heel graag de 500 km/u aantikken

Koop jij de duurste huurauto van Nederland? Er is nog niet hoog geboden…

Aankomend weekend is de 24 Uur van Le Mans – dit moet je weten als je al jaren niet hebt gekeken

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

BMW legde ooit een V12-motor van een Le Mans-racer in een X5

Uitslag 24 Uur van Le Mans 2024: Ferrari wint voor de tweede keer op rij na een geweldige race

Le Mans 24 was de eerste racegame die ook echt 24 uur duurde

De BMW M3 GT2 Art Car uit 2010 blijft geweldig (en hij staat in Nederland binnenkort)

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen
