Voor Speed Week 2018 mochten we een roadtrip doen van 711 kilometer en veertien uur van Molsheim in Frankrijk naar Clermont-Ferrand. Om de stress van het rijden in een auto van 2,5 à 3 miljoen euro wat te verlichten, worden we tijdens de rit bijgestaan door een bijrijder in de vorm van de Le Mans-winnende legende Andy Wallace (hij won in 1988).

Terwijl we rustig aan over de autoroute koersen, somt Andy een aantal van zijn favoriete Chiron-feitjes op. Om te beginnen nog even de motor: een 8,0-liter quad-turbo W16-motor die 1.500 pk en 1.600 Nm levert.

Gestoorde feiten van de Bugatti Chiron

Op topsnelheid inhaleert de Chiron 60.000 liter lucht en pompt hij 800 liter koelvloeistof per minuut rond (dat laatste is het equivalent van elke twaalf seconden een badkuip vullen). De ventieldop op ieder wiel weegt 2,5 gram, maar weegt op topsnelheid 7,2 kilo vanwege de centrifugale krachten.

Zou je een recht eind kunnen vinden dat lang genoeg is (zo’n 50 kilometer) om op topsnelheid door te kunnen rijden, dan zou de Chiron z’n benzinetank legen in zes minuten en 49 seconden. Om de zaken te reinigen, hebben de zes katalysatoren een intern oppervlak dat zo groot is als 30 voetbalvelden.

De iconische macaron-badge weegt 150 gram (waarvan 140 gram puur zilver is). En, onze favoriet: de bagageruimte kan maximaal 44 liter bevatten, net iets meer dan je als handbagage mee mag nemen op een vlucht van EasyJet. Benieuwd hoe ie zich verhoudt tegen een andere Fransoos? Check: Bugatti Chiron vs Alpine A110.

Reacties

  • barki heeft op 6 april 2021 geschreven:

    inshalah

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)