
Voor Speed Week 2018 mochten we een roadtrip doen van 711 kilometer en veertien uur van Molsheim in Frankrijk naar Clermont-Ferrand. Om de stress van het rijden in een auto van 2,5 à 3 miljoen euro wat te verlichten, worden we tijdens de rit bijgestaan door een bijrijder in de vorm van de Le Mans-winnende legende Andy Wallace (hij won in 1988).
Terwijl we rustig aan over de autoroute koersen, somt Andy een aantal van zijn favoriete Chiron-feitjes op. Om te beginnen nog even de motor: een 8,0-liter quad-turbo W16-motor die 1.500 pk en 1.600 Nm levert.
Gestoorde feiten van de Bugatti Chiron
Op topsnelheid inhaleert de Chiron 60.000 liter lucht en pompt hij 800 liter koelvloeistof per minuut rond (dat laatste is het equivalent van elke twaalf seconden een badkuip vullen). De ventieldop op ieder wiel weegt 2,5 gram, maar weegt op topsnelheid 7,2 kilo vanwege de centrifugale krachten.
Zou je een recht eind kunnen vinden dat lang genoeg is (zo’n 50 kilometer) om op topsnelheid door te kunnen rijden, dan zou de Chiron z’n benzinetank legen in zes minuten en 49 seconden. Om de zaken te reinigen, hebben de zes katalysatoren een intern oppervlak dat zo groot is als 30 voetbalvelden.
De iconische macaron-badge weegt 150 gram (waarvan 140 gram puur zilver is). En, onze favoriet: de bagageruimte kan maximaal 44 liter bevatten, net iets meer dan je als handbagage mee mag nemen op een vlucht van EasyJet. Benieuwd hoe ie zich verhoudt tegen een andere Fransoos? Check: Bugatti Chiron vs Alpine A110.
Meer van TopGear


VIDEO: We nemen afscheid van de W16 met de Bugatti Veyron en Bugatti Chiron

Deze Bugatti Chiron L’Ultime is de laatste Chiron ooit en heeft een Nederlands detail

Waarom de eigenaar van de duurste auto van Nederland de auto al na één uur rijden verkocht

Zwitserse dealer biedt nu al een Bugatti Mistral te koop aan, maar dat kost wel wat

Vrouw krijgt voor 70e verjaardag een Bugatti Chiron Super Sport met 1.600 pk

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Misschien niet zo handig op de A2: Bugatti wil heel graag de 500 km/u aantikken

Koop jij de duurste huurauto van Nederland? Er is nog niet hoog geboden…

Kooptip: Dit onderdeel van de Bugatti Veyron komt gewoon van een Skoda Superb

Chris Harris in de BMW M2 Competition over Circuit de Charade

De finalisten van Speed Week 2018

Hyundai i30 N vs Ford Fiesta ST

Chris Harris onthult de Speed Week-finalisten

Mercedes-AMG G 63 vs Alfa Romeo Stelvio Q vs Lamborghini Urus

Dallara Stradale vs Alpine A110 vs Lotus Exige Cup 430

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

In Frankrijk zijn ze gek op deze spotgoedkope benzine, maar als jij het tankt heb je mogelijk een groot probleem

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

‘Waarom komt er soms een plens water uit de uitlaat bij een auto en is dit erg?’

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

inshalah