
De verkoop van de Veyron ging misschien niet zo soepel als gehoopt en uiteindelijk had Bugatti best wat speciale uitvoeringen nodig om alle 450 exemplaren te slijten. Bugatti hield blijkbaar rekening met hetzelfde voor de Chiron, maar de verkoop daarvan ging een stuk sneller dan gedacht. Zo kon één speciale uitvoering weer de ijskast in. En dat is deze bijzondere Bugatti Chiron Profilée.
Bugatti merkte dat er vraag was naar een auto die zo sportief reed als de Chiron Pur Sport, maar met een eleganter uiterlijk. Ze gingen aan de slag met de Bugatti Chiron Profilée, maar voordat de ontwikkeling klaar was, waren alle 500 Chirons al uitverkocht. Hoewel het merk wist dat ze dus niet de 30 beoogde exemplaren konden verkopen, gingen ze door met de ontwikkeling van het model.
De 501e Chiron
Uiteindelijk bouwden ze in Molsheim slechts één Bugatti Chiron Profilée. Officieel is het een pre-productiemodel, maar hij mag wel de openbare weg op. Eigenlijk mag je dit dus zien als de 501e Bugatti Chiron. Ook is het de laatste W16 die het merk ooit zal verkopen. Op de teller staat trouwens 396 kilometer, maar Bugatti garandeert dat de auto als nieuw is.
Bugatti Chiron Profilée herken je direct aan de onderscheidende spoiler achterop. Ook is de auto gespoten in een two-tone lakwerk. Daarnaast zijn de wielen uniek voor deze uitvoering en de voorbumper is gewijzigd, net als de achterpartij. Voor het interieur gebruikt Bugatti voor het eerst geweven leer. Er verdween maar liefst 2.665 meter aan stripjes leer in de auto.
De Bugatti Chiron Profilée accelereert het snelst
Daarnaast krijgt de Bugatti Chiron Profilée een unieke afstelling voor het onderstel, plus de versnellingsbak krijgt andere verhoudingen. Hierdoor is het de snelst accelererende Chiron ooit: de 0-100-tijd duurt 2,3 seconden en de 0-200-tijd slechts 5,5 seconden. De 0-300-tijd is een indrukwekkende 12,4 seconden. De topsnelheid is 380 km/u. Het vermogen is trouwens 1.500 pk.
RM Sotheby’s veilt de auto op 1 februari in Parijs. Dat is je kans om als allerlaatste klant een W16-model van Bugatti te kopen. Hoeveel de unieke auto moet opleveren, is niet bekend. Nu maar hopen dat je tijdens de jaarwisseling het winnende lot hebt.
Meer van TopGear


VIDEO: We nemen afscheid van de W16 met de Bugatti Veyron en Bugatti Chiron

Deze Bugatti Chiron L’Ultime is de laatste Chiron ooit en heeft een Nederlands detail

Waarom de eigenaar van de duurste auto van Nederland de auto al na één uur rijden verkocht

Zwitserse dealer biedt nu al een Bugatti Mistral te koop aan, maar dat kost wel wat

Vrouw krijgt voor 70e verjaardag een Bugatti Chiron Super Sport met 1.600 pk

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Misschien niet zo handig op de A2: Bugatti wil heel graag de 500 km/u aantikken

Koop jij de duurste huurauto van Nederland? Er is nog niet hoog geboden…

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Audi belooft weer zo goed te worden als het vroeger was (en beter dan BMW en Mercedes)

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Bestuurders van deze merken worden het ongelukkigst van hun auto (en het gelukkigst)
