
Stel snoodaards daar in Molsheim. Sinds de introductie van de nieuwe Chiron beweerde het merk bij hoog en laag dat ze klaar waren met het zetten van snelheidsrecords. Dat lieten ze lekker aan Hennessey en Koenigsegg over. Voormalig Bugatti-baas Wolfgang Dürheimer zei vorig jaar nog dat 480 km/u niet mogelijk was in een Chiron – niet in zijn huidige outfit.
Nou, mooi niet dus. Vandaag komt er doodleuk een bericht van Bugatti dat ze een nieuw wereldrecord hebben neergezet. De Bugatti Chiron heeft de 490,484 km/u aangetikt – daarmee doorbreken ze de magische grens van 300 mijlen per uur. Hiermee maaien ze het gras weg voor de voeten van Hennessey.
Het vorige record van Bugatti stond op naam van de Veyron Supersport met een snelheid van 431 km/u. Het vorige wereldrecord had Koenigsegg in handen met de Agera RS, die auto haalde 446 km/u. En dit betekent dat het volgende record 500+ km/u zal zijn. De snelheid werd bevestigd door het Duitse TÜV-keuringsinstituut – het is dus geen Guinness World Record.
Coureur Andy Wallace was de persoon die meer dan 300 mijlen per uur reed. De officiële topsnelheid van de Bugatti Chiron is 420 km/u, maar we wisten altijd al dat dit een begrensde topsnelheid was. De W16 van deze Bugatti Chiron, die de bijnaam Thor krijgt, produceert 1.600 pk. Dat is 100 pk meer dan normaal.
Standaard is de Bugatti Chiron ook niet helemaal vanbuiten, om te beginnen is de auto verlengd met 25 centimeter om de luchtweerstand te verlagen. ‘De grootste uitdaging was het totale pakket goed te krijgen. Niet alleen de motor. Niet alleen de banden’, zegt Frank Heyl, het hoofd van exterieurdesign bij Bugatti. Het is dus geen ‘wereldrecord voor een productieauto’.
De actieve spoiler achterop verdween ook en de hoogte van de auto wordt actief met lasers geregeld. Bugatti ontkent nog dat dit de voorbode van de Chiron Supersport is, maar we kunnen ons haast niet anders voorstellen.
Update: Bekijk de video van de Chiron die 490 km/u rijdt
Meer van TopGear


VIDEO: We nemen afscheid van de W16 met de Bugatti Veyron en Bugatti Chiron

Deze Bugatti Chiron L’Ultime is de laatste Chiron ooit en heeft een Nederlands detail

Waarom de eigenaar van de duurste auto van Nederland de auto al na één uur rijden verkocht

Zwitserse dealer biedt nu al een Bugatti Mistral te koop aan, maar dat kost wel wat

Vrouw krijgt voor 70e verjaardag een Bugatti Chiron Super Sport met 1.600 pk

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Misschien niet zo handig op de A2: Bugatti wil heel graag de 500 km/u aantikken

Koop jij de duurste huurauto van Nederland? Er is nog niet hoog geboden…

Kooptip: Dit onderdeel van de Bugatti Veyron komt gewoon van een Skoda Superb

VIDEO: Bugatti-rijder vergeet tankslang uit Chiron te halen na het tanken en rijdt weg

VW wilde dat de Bugatti Tourbillon elektrisch werd, maar daar stak Mate Rimac een stokje voor

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

APK voor motorfietsen verplicht in Europa, maar de manier waarop is wel een beetje raar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Apple CarPlay Ultra is eindelijk hier: dit is er allemaal anders

Slenter mee over de duurste autosloperijen ter wereld (je kunt wel raden waar)
