
Stel snoodaards daar in Molsheim. Sinds de introductie van de nieuwe Chiron beweerde het merk bij hoog en laag dat ze klaar waren met het zetten van snelheidsrecords. Dat lieten ze lekker aan Hennessey en Koenigsegg over. Voormalig Bugatti-baas Wolfgang Dürheimer zei vorig jaar nog dat 480 km/u niet mogelijk was in een Chiron – niet in zijn huidige outfit.
Nou, mooi niet dus. Vandaag komt er doodleuk een bericht van Bugatti dat ze een nieuw wereldrecord hebben neergezet. De Bugatti Chiron heeft de 490,484 km/u aangetikt – daarmee doorbreken ze de magische grens van 300 mijlen per uur. Hiermee maaien ze het gras weg voor de voeten van Hennessey.
Het vorige record van Bugatti stond op naam van de Veyron Supersport met een snelheid van 431 km/u. Het vorige wereldrecord had Koenigsegg in handen met de Agera RS, die auto haalde 446 km/u. En dit betekent dat het volgende record 500+ km/u zal zijn. De snelheid werd bevestigd door het Duitse TÜV-keuringsinstituut – het is dus geen Guinness World Record.
Coureur Andy Wallace was de persoon die meer dan 300 mijlen per uur reed. De officiële topsnelheid van de Bugatti Chiron is 420 km/u, maar we wisten altijd al dat dit een begrensde topsnelheid was. De W16 van deze Bugatti Chiron, die de bijnaam Thor krijgt, produceert 1.600 pk. Dat is 100 pk meer dan normaal.
Standaard is de Bugatti Chiron ook niet helemaal vanbuiten, om te beginnen is de auto verlengd met 25 centimeter om de luchtweerstand te verlagen. ‘De grootste uitdaging was het totale pakket goed te krijgen. Niet alleen de motor. Niet alleen de banden’, zegt Frank Heyl, het hoofd van exterieurdesign bij Bugatti. Het is dus geen ‘wereldrecord voor een productieauto’.
De actieve spoiler achterop verdween ook en de hoogte van de auto wordt actief met lasers geregeld. Bugatti ontkent nog dat dit de voorbode van de Chiron Supersport is, maar we kunnen ons haast niet anders voorstellen.
Update: Bekijk de video van de Chiron die 490 km/u rijdt
Meer van TopGear


VIDEO: We nemen afscheid van de W16 met de Bugatti Veyron en Bugatti Chiron

Deze Bugatti Chiron L’Ultime is de laatste Chiron ooit en heeft een Nederlands detail

Waarom de eigenaar van de duurste auto van Nederland de auto al na één uur rijden verkocht

Zwitserse dealer biedt nu al een Bugatti Mistral te koop aan, maar dat kost wel wat

Vrouw krijgt voor 70e verjaardag een Bugatti Chiron Super Sport met 1.600 pk

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Misschien niet zo handig op de A2: Bugatti wil heel graag de 500 km/u aantikken

Koop jij de duurste huurauto van Nederland? Er is nog niet hoog geboden…

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Waarom er nu weer duizenden nieuwe auto’s staan te verpieteren in de havens van Antwerpen

Dringende oproep: remmen bij ‘het veiligste merk ter wereld’ kunnen er plotseling helemaal mee ophouden

Dit had makkelijk jouw volgende auto kunnen zijn, maar Nederlanders maken domme keuzes

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)
