Je zou het door zijn eigen EV-merk misschien niet zeggen, maar Mate Rimac is een echte voorstander van benzineauto’s. Hij heeft dan ook al eens eerder aangegeven dat Bugatti voorlopig geen elektrische hypercar gaat bouwen. Daarnaast verwacht de baas van Bugatti en Rimac dat de verbrandingsmotor blijft bestaan, ook na 2035.

‘Ik zie geen enkele reden waarom we [verbrandingsmotoren] niet na 2035 kunnen bouwen. We hebben een compleet nieuwe motor gebouwd en willen die motor nog een tijdje gebruiken’, zegt Rimac over de V16-motor die in Chiron-opvolger komt te liggen. Ook voor andere automerken geldt volgens Rimac dat ze gewoon door kunnen gaan met benzineauto’s.

Geen wet om te stoppen met verbrandingsmotoren

‘Ik lees de regels en ik zie geen reden waarom het onmogelijk zou zijn. De nieuwskoppen zeggen “auto’s met verbrandingsmotoren worden vanaf 2035 verbannen”, maar als je de kleine lettertjes leest, staat dat nergens. Je kunt ze nog steeds bouwen, maar er zijn misschien wat strafmaatregelen’, zegt Rimac tegen AutoExpress.

Daar heeft Rimac de crux van het verhaal te pakken. Ja, het is na 2035 nog mogelijk om verbrandingsmotoren te bouwen die op eFuels rijden, maar zullen automerken de prijzige gok nemen om dat te doen met motoren die steeds zuiniger en schoner moeten worden? We zien wel dat steeds meer merken terugkomen van hun EV-doelen. Wat dat betreft zou deze voorspelling van Rimac zomaar eens kunnen uitkomen.

Rimac denkt na over tankstation aan huis

Nu verkoopt Bugatti auto’s aan een compleet andere doelgroep dan Volkswagen of BMW. Die doelgroep wilt Mate Rimac zoveel mogelijk ontlasten. De Bugatti-baas fantaseert over mogelijke extra’s die Bugatti-klanten kunnen krijgen. ‘Je zou zelfs wat prachtige Bugatti-tankstations bij de huizen van eigenaren kunnen maken, die gebruikmaken van synthetische brandstoffen’, zegt Rimac. In plaats van een laadpaal aan huis een eigen pomp naast de brievenbus, dus. Tja, voor de buitencategorie auto’s hoeft geen buitengewoon idee onmogelijk te zijn…

Reacties

  • Jay heeft op 25 mei 2024 geschreven:

    Er zijn meer wetten dan deze ene specifieke wet/regulation.

    Dit soort auto’s worden vooral door extreem rijke mensen gereden, die wonen in de dure delen van de grote steden en gebruikt voor ‘show boating’. Een beetje jezelf laten bekijken in het centrum.
    Afhankelijk van het land en de stad zullen we vanaf 2025 -2030 steeds meer Zero Emission zones zien.
    Dan mag je je Bugatti op een trailer achter je Rimac hangen, want hij mag zelf niet meer rijden in het centrum.

    Londen heeft het nog even in de ijskast gezet en daar blijft het bij de ‘ULEZ’. Maar daar werd ook al over 2040 gesproken voor het centrum van Londen en 2050 voor de gehele stad.
    Amsterdam & Eindhoven hebben het over 2030! voor personen auto’s. Dat gaat waarschijnlijk iets later worden. Maar het geeft wel aan waar we heen gaan.

    Bugatti mag ze wel bouwen, maar als je er nergens mee mag rijden (waar veel mensen naar je kijken) dan gaan ze er maar weinig verkopen.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)