Bugatti opende pas een boekje over studiemodellen die uiteindelijk het daglicht nooit hebben mogen aanschouwen. Ze toonden voor het eerst de Rembrandt, de Atlantic en ook deze Bugatti Veyron Barchetta. Je lees het goed: Veyron. Dit is een studiemodel uit 2008 en hij was dus eerder dan de Ferrari Monza, McLaren Elva en de Aston Martin Speedster.
De Bugatti Veyron Barchetta was een ontwerpvoorstel van Achim Anscheidt. In de basis pakte hij de Veyron Grand Sport Vitesse, de targa-versie van de hypercar, en gaf hem een extreme knipbeurt. Achterin lag uiteraard de bekende 8,0-liter W16 met toen nog 1.200 pk. Beeld je even in hoe dat moet voelen zonder voorruit. Door een combinatie van interne politiek en de financiële crisis van 2008, kwam de Barchetta er nooit.
Met het vertrek van Wolfgang Dürheimer als CEO bij Bugatti en de komst van Stephan Winkelmann als grote roerganger, zou je denken dat de Barchetta een tweede kans zou krijgen. Winkelmann is dol op coachbuild-projecten. De dakloze Bugatti zou niet misstaan naast de Divo, La Voiture Noire en de Centodieci. Helaas leent het onderstel van de Chiron zich niet voor een speedster en blijven deze tekeningen in de kast liggen.
Reacties