Zestien cilinders en 1.200 pk – dat moet wel geweldig klinken, toch? Dat zou je zeggen, maar de Bugatti Veyron (en ook de Chiron) klinken zeer ingetogen. Dat is enerzijds omdat de vier turbo’s een dempende werking hebben, en anderzijds omdat het ook een auto moet zijn waarin de clientèle honderden kilometers aan elkaar kan rijgen, zonder gek te worden van het gedreun. Bovendien moet de Veyron voor elke markt aan strenge eisen voldoen.

Van droomverhuurbedrijf Royalty Exotic Cars hoeft de W16 geen muurbloempje te zijn. Zij trekken het volledige uitlaatsysteem van zo’n 60 kilo van de Veyron af en vervangen het door lichter, op maat gemaakt titanium buizenwerk. Ze verwachten tot wel 15 procent extra vermogen te produceren, wat een flinke toename is voor een auto met 1.200 pk – daar zijn we dan ook wat sceptisch over.

Maar wat in ieder geval flink toeneemt door de Ryft-uitlaat, is het geluid. Laag in de toeren is nu een diep geronk hoorbaar. Revven doet de Veyron niet zo goed, omdat moderne auto’s dat nu eenmaal niet doen. Op tempo zijn de turbo’s bijzonder goed hoorbaar, net als het geluid van de W16. We zouden andere Bugatti-eigenaren willen adviseren om ook een titanium uitlaat te nemen, en dan heel vaak bij ons langs te rijden.

Bugatti Veyron met nieuwe titanium uitlaat klinkt goed

Reacties

  • TG heeft op 25 maart 2020 geschreven:

    Video speelt niet af?

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)