Begin over lekker eten en je lichaam begint onbewust speeksel aan te maken. Begin over Burnout en je kweekt onbewust een appetijt voor destructie. Kan Burnout Paradise Remastered deze honger stillen?

Burnout Paradise Remastered is een heruitgave van het gelijknamige spel. De makers voegden meer pixels en een hoge framerate toe. In wezen is het dus hetzelfde spel. En daar schuilt direct het probleem. Vroeger waren games simpeler. Je slingerde je console aan en begon te racen. Tegenwoordig verwachten we meer meeslependheid. Of in ieder geval iets van een achtergrondverhaal.

Bij Burnout Paradise Remastered word je in de open wereld gedropt, krijg je de sleutels van een sloopauto en is de opdracht min of meer om stoplichten te gaan zoeken. Bij de stoplichten doe je – hoe komen ze er toch op? – een burnout en de race begint.

De races leiden je door de open wereld op een omslachtige manier. Bovenin het scherm krijg je wazige aanwijzingen in de vorm van straatnamen. Van een navigatiesysteem hadden de makers (destijds) nog nooit gehoord. Haal je de finish, dan voelen de overwinningen hol en ze geven geen voldoening. Misschien ontbreken de nostalgische gevoelens bij ons, aangezien wij het origineel van dit spel nooit gespeeld hebben.

En de destructie dan?

Op de omslagfoto van het spel prijkt een auto halverwege een koprol. Helaas: ook een tegenvaller. Bij de Road Rage-modus moet je zoveel mogelijk tegenstanders tijdens een race om zeep helpen. Een klein tikje is genoeg en de crashes vallen tegen. Wederom geen voldoening. Ook is er te weinig verkeer op de weg om een flinke kettingbotsing te veroorzaken.

Het spel voelt als een lege huls zonder de houvast van een verhaallijn of goede progressie. En nog belangrijker: we missen een all-out destructiemodus. Met zoveel mogelijk snelheid op een druk kruispunt afrijden-destructie. Zoals in eerdere Burnout-games. Dingen kapot maken en punten verdienen. Dat is wat we willen.

Is Burnout Paradise Remastered dan een slecht spel?

Je verwacht nu een volmondig ‘ja’. Maar: ‘nee’. Leuke verhaallijnen en duizenden mogelijkheden zijn leuk voor mensen die al wat verjaardagen achter de rug hebben. Dit spel is uitstekend voor de jeugdige spelertjes. Geen geweld, geen grof taalgebruik, geen ingewikkelde menu’s en zelfs het navigeren lukt ze vast wel. Koop dit spel voor je kleine neefjes of kinderen. Ze zullen het geweldig vinden.