We kennen de Texaanse tuner Hennessey Performance onder andere van de Venom GT. We wisten ook al dat ze zich wel eens bezig plegen te houden met het opfokken van snelle GM-producten, zoals de Cadillac CTS-V. Ze zijn nu een stapje verder gegaan.

De CTS-V Coupé op deze foto’s gaat gebukt onder de naam V1000. Als je denkt dat dat betekent dat ie 1.000 pk heeft, dan heb je het goed. 1.000 Amerikaanse pk’s om precies te zijn; als je dat even omrekent naar Europese waarden, kom je op een nog net iets indrukwekkender 1.013 pk. Au, die kaak op dat bureau komt hard aan.

Naast dat bizarre cijfer hebben we er nog een voor je: 1.288. Dat is het aantal Newtonmeters dat de 7,0-liter V8 mede door middel van zijn dubbele turbo’s op het asfalt weet te smeren. Omdat de techniek van de standaard CTS-V – met zijn 564 pk ook al niet kinderachtig – dit soort geweld niet aan kan, werd er een hele waslijst met speciale Hennessey-onderdelen gemonteerd, variërend van een krukas en een nokkenas tot een compleet nieuw brandstofsysteem en een extra stevige koppeling.

Het beest voltooit het gevecht met de natuurwetten van 0 naar 100 km/u in 3,5 seconden en haalt een topsnelheid van 370 km/u. Omdat het geheel ook bij die snelheid wel op de weg moet blijven, werden er talloze aerodynamische aanpassingen doorgevoerd, waarvan de bredere wielkasten en de dikke splitter onder de voorbumper misschien wel de opvallendste zijn. Voor voldoende stopkracht zorgen een stel 15-inch keramische Brembo-remmen voor en achter.

Er zijn wel een paar puntjes. Ten eerste is de V1000 nog niet af; hij komt pas in 2012. Ten tweede worden er slechts twaalf van gemaakt, en zal ie een lieve bom duiten moeten kosten. Gelukkig krijg je er wel een dagje circuittraining bij met veteraanracer John Heinricy als je persoonlijke instructeur. Ga er trouwens ook maar van uit dat je de V1000 vooral op het circuit zult rijden; in Amerika is ie niet in alle staten straatlegaal, laat staan dat ie in ons land de weg op mag.

Reacties